Az abroncsok és a szervizek szolgáltatásának minősége nyomán manapság egy átlagos autóvezető életében tízévente vagy 150 ezer kilométerenként csupán egyszer fordul elő defekt – mutat rá közleményében a Continental. Ha egy abroncs mégis meghibásodik, az a legtöbb esetben az autó vezetőjének számlájára írható. 
Kétperces vizsgálat az autóbaleset ellen 1
Kétperces vizsgálat az autóbaleset ellen 15


Ennek oka, hogy sok vezető nincs tisztában az abroncsok fontosságával a biztonságos autózás tekintetében, így gyakran elhanyagolják azok ápolását és karbantartását. Ennek súlyos következményei is lehetnek, például sérülésekkel vagy anyagi kárral járó balesetek.
Az abroncsok meghibásodásának egyik leggyakoribb oka a túl alacsony nyomás. Bár az előírt értékek a jármű kezelési útmutatójában és a karosszérián is (pl. a tanksapka fedelén) megtalálhatóak, a tesztek azt mutatják, hogy az autóvezetők több mint fele túlságosan alacsony abroncsnyomással közlekedik.
Mindössze néhány százalékuk van tisztában azzal, hogy a figyelmetlenség miatt nem csak a gazdaságos üzemeltetés nem valósul meg, de a kormányozhatóság, a vezetési stabilitás és a menetbiztonság is romlik. 
Kétperces vizsgálat az autóbaleset ellen 16


Minél alacsonyabb az abroncsok nyomása az előírthoz képest, annál nagyobb az abroncs meghibásodásának veszélye. Megnövekszik a hőmérséklet az abroncs belsejében, ami szerkezeti károsodást okozhat, de akár az abroncs teljes roncsolódásához is vezethet. Ezért a szakértők azt javasolják, hogy legfeljebb kéthetes időközönként ellenőrizzük az abroncsok nyomását. 
Fontos, hogy a gumiabroncsok nyomását még használat előtt, hideg állapotukban ellenőrizzük, valamint a pótkereket se hagyjuk ki. 
Az abroncs károsodásának egy másik módja az ütközéses sérülés. Ez a gumiabroncs vázának sérülésével járhat. Ilyen sérülések keletkezhetnek például, ha a sofőr túl nagy sebességgel vagy nem megfelelő szögben hajt keresztül olyan akadályokon, mint pl egy járdaszegély. Ilyenkor előfordulhat, hogy a túlzott igénybevételnek köszönhetően az abroncs oldalfala károsodik. Ám ennek jelei nem biztos, hogy azonnal észlelhetők. 
A kellemetlen helyzet ugyanakkor könnyedén megelőzhető az abroncs rendszeres szemrevételezésével, a hibára utaló jelek könnyen felfedezhetőek.
A futófelület rendellenes kopása egyes esetekben a helytelen abroncsnyomásra enged következtetni. Az erősen igénybe vett középső rész arra utal, hogy a jármű hosszabb ideig az előírtnál lényegesen magasabb nyomással közlekedett. Ennek az ellenkezője igaz, ha a futófelület két szélén jelentkezik túl erős kopás. A rendellenesen deformálódott oldalfal a szerkezet roncsolódására utalhat.

 A szakértők ezért azt ajánlják, hogy rendszeresen hajtsunk végre egy kétperces vizsgálatot az abroncsokon, a következő pontokat ellenőrizve:

  • Profilmélység – a szakemberek legalább 3 mm-t ajánlanak nyári, illetve 4 mm-t téli abroncsok esetében (a törvényi előírás 1,6 mm)
  • Futófelület kopásképe
  • Szakadások
  • Deformációk (pl. kidudorodások)
  • Repedések
  • Idegen tárgyak behatolása
  • Ütközési sérülések
  • Felületi hámlás
  • A keréktárcsák külső állapota (sérülés, rozsda, szennyeződés)
  • A keréktárcsák légzárása
  • A szelepek állapota és tömítettsége