Mivel külsejében az Audi A6-os lítium-ion akkuval és villanymotorral megtámogatott változata semmiben nem tér el a dízelektől, vagy attól a néhány fehér holló ritkaságú benzinestől, amivel Európában el lehet adni egy felső-középkategóriás német autót, az importőr agyonmatricázta a kocsit Hybrid feliratokkal. Hogy mindenki lássa: ez nem amolyan hétköznapi Audi ám!
Belsősáv-takarító pofa agresszív LED-csíkkal, ez rendben van, ugyanakkor szürkében méltatlanul jellegtelenné válik a húszmilliós benzines-elektromos Audi
Belsősáv-takarító pofa agresszív LED-csíkkal, ez rendben van, ugyanakkor szürkében méltatlanul jellegtelenné válik a húszmilliós benzines-elektromos Audi
Fotó megosztása:
17,8 millió forint a kocsi alapára, a tesztautó 20,6 milliót érne újonnan az extrákkal - és még van benne vakkapcsoló bőven. A japán versenytársak erősebbek és jobban felszerelve is olcsóbbak
17,8 millió forint a kocsi alapára, a tesztautó 20,6 milliót érne újonnan az extrákkal - és még van benne vakkapcsoló bőven. A japán versenytársak erősebbek és jobban felszerelve is olcsóbbak
Fotó megosztása:
Az A6 Hybridben ugyanaz a hajtáslánc dolgozik, mint a Q5 és A8 Hybridekben: kétliteres turbómotor, automata váltóba integrált villanymotor, lítium-akkumulátor (illetve a Q5 összkerékhajtást is kapott)
Az A6 Hybridben ugyanaz a hajtáslánc dolgozik, mint a Q5 és A8 Hybridekben: kétliteres turbómotor, automata váltóba integrált villanymotor, lítium-akkumulátor (illetve a Q5 összkerékhajtást is kapott)
Fotó megosztása:
245 lóerő a rendszerteljesítmény, 240 km/h a végsebesség
245 lóerő a rendszerteljesítmény, 240 km/h a végsebesség
Fotó megosztása:
Az A6 Hybrid városban vagy enyhe lejtőn (akár 100 km/h felett is) képes csak elektromos üzemben haladni
Az A6 Hybrid városban vagy enyhe lejtőn (akár 100 km/h felett is) képes csak elektromos üzemben haladni
Fotó megosztása:
A BMW, a Lexus és az Infiniti hathengeres motorokkal készíti a felső-középkategóriás hibrideket - az Audi a kétliteres, négyhengeres turbómotorral más úton jár
A BMW, a Lexus és az Infiniti hathengeres motorokkal készíti a felső-középkategóriás hibrideket - az Audi a kétliteres, négyhengeres turbómotorral más úton jár
Fotó megosztása:
Most nagyon büszke az Audi a hibrid modellre, pedig 8-10 éve még csak mosolygott a Toyotán. Érződik is a lemaradás
Most nagyon büszke az Audi a hibrid modellre, pedig 8-10 éve még csak mosolygott a Toyotán. Érződik is a lemaradás
Fotó megosztása:
Nagyon hibrid
Nagyon hibrid
Fotó megosztása:
60 km/h tempóval sík úton 3 kilométert képes megtenni villannyal
60 km/h tempóval sík úton 3 kilométert képes megtenni villannyal
Fotó megosztása:
A tesztautó fekete bőrkárpitjával, alubetétjeivel nem kockáztatott az importőr. Fával, bézs kárpittal is rendelhető persze, de így könnyebb lesz majd eladni, ha lefutotta a sajtókilométereket
A tesztautó fekete bőrkárpitjával, alubetétjeivel nem kockáztatott az importőr. Fával, bézs kárpittal is rendelhető persze, de így könnyebb lesz majd eladni, ha lefutotta a sajtókilométereket
Fotó megosztása:
Az ergonómia csaknem kifogástalan, csak a zavarbaejtően sok kényelmi, információs, biztonsági felszerelésbe nagyon könnyű belebonyolódni, ha az ember elkezdi nyomkodni a gombokat
Az ergonómia csaknem kifogástalan, csak a zavarbaejtően sok kényelmi, információs, biztonsági felszerelésbe nagyon könnyű belebonyolódni, ha az ember elkezdi nyomkodni a gombokat
Fotó megosztása:
Az igazi luxusautó-tulajdonság az A6-osra is jellemző: minden állítható, de igazából az ember semmit nem akar állítani. Az ülés, kormány, tükör pozícióját elmentjük a memóriába, minden más tökéletesen működik AUTO állásban
Az igazi luxusautó-tulajdonság az A6-osra is jellemző: minden állítható, de igazából az ember semmit nem akar állítani. Az ülés, kormány, tükör pozícióját elmentjük a memóriába, minden más tökéletesen működik AUTO állásban
Fotó megosztása:
Fura, %-ban jelző teljesítménymérő fordulatszám-mérő helyett. A kis középső kijelzőre nagy felbontásban, színesben behívható a navi, a hifi vagy a hibridrendszer információs képe - a középső nagy tévé szinte felesleges
Fura, %-ban jelző teljesítménymérő fordulatszám-mérő helyett. A kis középső kijelzőre nagy felbontásban, színesben behívható a navi, a hifi vagy a hibridrendszer információs képe - a középső nagy tévé szinte felesleges
Fotó megosztása:
Ott a lényeg: a ZF nyolcfokozatú automata váltójába integrált villanymotorral az Audi nem annyira fejlesztett, mint vásárolt egy hibridrendszert az autógyártó-Tescóban
Ott a lényeg: a ZF nyolcfokozatú automata váltójába integrált villanymotorral az Audi nem annyira fejlesztett, mint vásárolt egy hibridrendszert az autógyártó-Tescóban
Fotó megosztása:
Az A6-os egyetlen hibája: az ülés szellőztetőmotorja rém hangos, olyan vele az élet, mintha a panelban ülnénk és porszívózna a szomszéd
Az A6-os egyetlen hibája: az ülés szellőztetőmotorja rém hangos, olyan vele az élet, mintha a panelban ülnénk és porszívózna a szomszéd
Fotó megosztása:
Ennél németebb ajtóbelsőt nehéz lenne elképzelni
Ennél németebb ajtóbelsőt nehéz lenne elképzelni
Fotó megosztása:
Alu és fekete bőr, de persze bézsbe és fába is lehetne öltöztetni a kocsit
Alu és fekete bőr, de persze bézsbe és fába is lehetne öltöztetni a kocsit
Fotó megosztása:
Gyönyörű kilincs, de nem miatta készült a fotó: a memóriagombok alatti gombbal megakadályozhatjuk, hogy véletlenül rámentsünk kedves üléspozíciónk eltárolt adataira. Leheletnyit mintha túl kifinomult lenne már az ergonómia
Gyönyörű kilincs, de nem miatta készült a fotó: a memóriagombok alatti gombbal megakadályozhatjuk, hogy véletlenül rámentsünk kedves üléspozíciónk eltárolt adataira. Leheletnyit mintha túl kifinomult lenne már az ergonómia
Fotó megosztása:
CHARGE-ban jár a mutató, ha kvázi motorféknél visszatölt a villanymotor az akkuba, BOOST-ban, ha padlógáznál egyszerre habzsoljuk a benzint és az elektronokat
CHARGE-ban jár a mutató, ha kvázi motorféknél visszatölt a villanymotor az akkuba, BOOST-ban, ha padlógáznál egyszerre habzsoljuk a benzint és az elektronokat
Fotó megosztása:
A Prius óta minden hibridautóban kötelező a kis sematikus animáció arról, honnan merre megy az energia a kocsi alatt
A Prius óta minden hibridautóban kötelező a kis sematikus animáció arról, honnan merre megy az energia a kocsi alatt
Fotó megosztása:
A klíma finoman, hatásosan dolgozik, az SD-kártyás hifi helyett viszont praktikusabb lenne egy USB-csatlakozó, mint a világ többi autójában
A klíma finoman, hatásosan dolgozik, az SD-kártyás hifi helyett viszont praktikusabb lenne egy USB-csatlakozó, mint a világ többi autójában
Fotó megosztása:
EV gomb: ha nagyon akarjuk, és az akkuban van elég kraft, kézzel is kapcsolhatjuk az elektromos üzemet
EV gomb: ha nagyon akarjuk, és az akkuban van elég kraft, kézzel is kapcsolhatjuk az elektromos üzemet
Fotó megosztása:
EV gomb: ha nagyon akarjuk, és az akkuban van elég kraft, erőltethetjük az elektromos üzemet
EV gomb: ha nagyon akarjuk, és az akkuban van elég kraft, erőltethetjük az elektromos üzemet
Fotó megosztása:
A négyzónás klíma a hibrid A6-os alapfelszereltségének része (egy dízelnél külön meg kell rendelni)
A négyzónás klíma a hibrid A6-os alapfelszereltségének része (egy dízelnél külön meg kell rendelni)
Fotó megosztása:
Villanymotor zárja-nyitja a csomagtérfedelet
Villanymotor zárja-nyitja a csomagtérfedelet
Fotó megosztása:
A Nagy Kompromisszum: a hibrid A6-os csomagtere csupán 375 liter és rosszul pakolható - egy dízelben 530 liter lenne a pakkoknak. Megmaradt viszont a lehajtható üléstámla, amit sem az M35h, sem a GS450h, sem az ActiveHybrid 5 nem tud
A Nagy Kompromisszum: a hibrid A6-os csomagtere csupán 375 liter és rosszul pakolható - egy dízelben 530 liter lenne a pakkoknak. Megmaradt viszont a lehajtható üléstámla, amit sem az M35h, sem a GS450h, sem az ActiveHybrid 5 nem tud
Fotó megosztása:
Négy henbvger, egy villanymotor, egy lítium-akku és egy bonyolult vezérlés
Négy henbvger, egy villanymotor, egy lítium-akku és egy bonyolult vezérlés
Fotó megosztása:
A narancssárga kábeleken jön-megy a nagyfeszültség
A narancssárga kábeleken jön-megy a nagyfeszültség
Fotó megosztása:
245 lóerő a rendszerteljesítmény, 240 km/h a végsebesség
245 lóerő a rendszerteljesítmény, 240 km/h a végsebesség
De még így se nézte meg senki! Egy fekete Audira még csak-csak rásandít az utca népe, hátha lát benne egy celeb-politikust, de ez a szürke, tiszta vonalvezetésű, sallangmentes limuzin senkit sem érdekel. Tulajdonképpen én se tudok többet elmondani a formájáról, mint hogy olyan, mint az A4, csak nagyobb, valamint olyan, mint az A8, csak kisebb. De persze nem TT ez, hogy a formája legyen a legfontosabb – a lényeg belül van.
Húszmilliónyi luxus
Persze nem arra gondolok, hogy az utastéren belül. Ott csak a szokásos, feszesen kényelmes 2012-es A6-os belvilág található, meg persze mindaz a komfort, biztonság és minőség, ami elvárható ettől a márkától, ennyiért.
Az ergonómia csaknem kifogástalan, csak a zavarbaejtően sok kényelmi, információs, biztonsági felszerelésbe nagyon könnyű belebonyolódni, ha az ember elkezdi nyomkodni a gombokat
A tesztautót ugyan fantáziátlan alubetétekkel és fekete bőrrel rendelte az importőr (hiába, így lesz a legkönnyebb eladni), de a motoros-memóriás, hűtött-fűtött ülésekben, a pazar hifit hallgatva, a zavarba ejtően részletes menüben bóklászva nem igazán tudtam neheztelni a míves fabetétek hiánya miatt.
Gyönyörű kilincs, de nem miatta készült a fotó: a memóriagombok alatti gombbal megakadályozhatjuk, hogy véletlenül rámentsünk kedves üléspozíciónk eltárolt adataira. Leheletnyit mintha túl kifinomult lenne már az ergonómia
Gyönyörű kilincs, de nem miatta készült a fotó: a memóriagombok alatti gombbal megakadályozhatjuk, hogy véletlenül rámentsünk kedves üléspozíciónk eltárolt adataira. Leheletnyit mintha túl kifinomult lenne már az ergonómia
Felesleges volna sorra venni az alapáras vagy extra felszerelések tömkelegét – aki ült már húszmillás német prémiumlimuzinban, úgyis tudja, milyen ez a hangulat, aki nem, annak meg úgysem lehet átadni az érzést. (Nem véletlen, hogy a hazai politikusok egy időben a „leadta az Audi-kulcsot” kifejezést használták a „kegyvesztett lett” szinonimájaként.)
Két dologról azért megemlékeznék: az egyik egy kapcsoló az ülések memóriagombjai alatt, melyet lenyomva az 1-es és 2-es gombok mintegy csak olvasható-állapotba kerülnek, így megakadályozhatjuk, hogy valaki véletlenül elrontsa az elmentett pozíciót. Erre külön gombot csinálni – ehhez Audinak kell lenni.
Fura, %-ban jelző teljesítménymérő fordulatszám-mérő helyett. A kis középső kijelzőre nagy felbontásban, színesben behívható a navi, a hifi vagy a hibridrendszer információs képe – a középső nagy tévé szinte felesleges
Fura, %-ban jelző teljesítménymérő fordulatszám-mérő helyett. A kis középső kijelzőre nagy felbontásban, színesben behívható a navi, a hifi vagy a hibridrendszer információs képe – a középső nagy tévé szinte felesleges
A másik, ami nagyon tetszett, a nagy felbontású, gyönyörű színekkel operáló kis kijelző a sebességmérő és a teljesítménymérő között. Ki lehet ide vetíteni a navigációt, a rádióállomások listát, a telefon menüjét, de még a hibridrendszer működési folyamatainak animációját is. A display menüjének kezelését a kormányküllőre rakott, kézreálló tekerentyűvel oldották meg. Ez az egész mintegy feleslegessé teszi a fő képernyőt, amit egy gombbal akár el is süllyeszthetünk a műszerfalban menet közben. Így, tévémentesítve amolyan elegánsan letisztult, klasszikusan szalonhangulatú lesz a nagy limuzin utastere menet közben.
Hibridrendszer a piacról
Az Audi hibridrendszere – nem az Audi hibridrendszere. A ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen) nevű elismert autóipari beszállító főként sebességváltóiról ismert, váltóit a német prémiumtrió valamennyi tagja rendszeresen használja. A nyolcfokozatú automatával egybeépített villanymotoros cucc is éppolyan, bárki számára elérhető, megvásárolható termék, mint mondjuk egy paradicsomkonzerv a Tescóban – pár napja más benzinessel egy hibrid BMW-ben is kipróbálhattuk már ezt a szerkezetet.
A BMW, a Lexus és az Infiniti hathengeres motorokkal készíti a felső-középkategóriás hibrideket – az Audi a kétliteres, négyhengeres turbómotorral más úton jár
Persze attól még, hogy nem egyedi holmi, egyáltalán nem rossz! Az 54 lóerős, 210 Nm leadására képes villanymotor önmagában is képes az autó elindítására, mozgatására; áttételezése elméletben akár még arra is alkalmassá teszi, hogy 160 km/h-ig egyedül gurítsa a kocsit. A teszt során nemegyszer észleltem autópályán, hogy enyhe lejtőn le-leáll a benzinmotor. Városban nagyjából 3 kilométert tud megtenni elektromos üzemben az A6.
a videó a hirdetés után indul
Vagyis a ZF segítségével az Audi 2012-ben eljutott oda, ahol a felső-középkategóriában a Toyota járt hat évvel ezelőtt a Lexus GS 450h hibridautó első generációjával. Na jó, az akkumulátor korszerűbb: az Audiban nem nikkel-metálhidrid, hanem lítiumion akku tárolja a lassításkor eltárolt energiát. Az akku a hátsó ülések mögött kapott helyet, 375 literesre szűkítve a dízel és sima benzines A6-osok 530 literes puttonyát. Megmaradt viszont a lehajtható üléstámla, amit sem az M35h, sem a GS450h, sem az ActiveHybrid 5 nem tud.
Adatlap
Audi A6 2.0 TFSI Hybrid Tiptronic
Motor |
1984 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4 |
Teljesítmény |
245 LE |
Nyomaték |
480 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
7,5 sec |
Végsebesség |
240 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
6,9 l / 100 km |
Luxus négy hengerrel? Fronthajtással?
A felső-középkategóriás Lexus, Infiniti és BMW hibridek hathengeres motorral (is) jelzik fensőbbrendűségüket – az Audi viszont kétliteres, négyhengeres turbómotort épített a villanymotor elé. (A Mercedes az E300 BlueTec Hybriddel még tovább megy: nem átallott négyhengeres dízelt rakni a kocsiba!)
A teljesítménnyel semmi baj nincs, a gyorsulás, a végsebesség is méltó az elegáns autóhoz, de az alapjárati kerregés és rezonancia nem megszokott dolog az A6-os kategóriájában, 17 millió forint felett.
De nem is ez a legnagyobb baja a kocsinak, hanem hogy nem quattro. A buta fronthajtás minden nagyobb gázadásnál megcibálja a kormányt. A versenytársak kivétel nélkül mind hátsókerék-hajtásosak, és ez nem véletlen; egy prémiumautónak ez a tántorgó kigyorsítás megbocsáthatatlan.
Nagy tempónál, mondjuk a német Autobahnon aztán persze minden helyére kerül. A kormányzás precíz, a rásegítés mértéke európai kéznek pont optimális, a futómű pontos és kényelmes, a zajszint minimális. Illetve… no, ez az igazi First World Problem: kedves Audi-mérnökök, ez úton jelzem, hogy borzasztóan hangos az üléspárna-szellőztetés ventilátora! Ha használom, olyan érzésem van, mintha egy panelházban a szomszéd folyamatosan porszívózna.
Négy henbvger, egy villanymotor, egy lítium-akku és egy bonyolult vezérlés
Négy henger, egy villanymotor, egy lítium-akku és egy bonyolult vezérlés
Mint egy hathengeres dízel – csak drágább
Szokásos, nagyjából 1/2 országút, 1/4 autópálya és 1/4 városi menetből álló tesztútvonalamon az együtt töltött jó 600 kilométert 8,5 literes tesztfogyasztással oldotta meg az A6 Hybrid.
A pörgős TFSI-motor adta élmény és ez a fogyasztás együtt, párosulva a villanymotor extra nyomatékával nagyjából a 3.0TDI teljesítmény-adatait, dinamikáját hozza, minimális többletfogyasztással.
A hátra beépített akku miatti súlypont-eltolódás érzékelhetetlen – az A6 Hybrid legfeljebb az alapáras hathengeres dízelhez képest jó 4,3 millióval borsosabb árával tűnhet kevésbé kívánatosnak a 3.0TDI-nél.
Az Audi is érezte, hogy túl erős a differencia a benzinmotor kevesebb NOx-emissziója iránt érzéketlen Európában, ezért pár alapáras extrával (négyzónás klíma, például) próbálta az óhazában is kívánatossá tenni a mifelénk kevésbé kelendő hibridet.
Most kellene megmondanom, hogy hol a helye az A6 Hybridnek a piacon. De nem tehetem, ugyanis a kocsi mellé elkértük az új GS Hybridet és az Infiniti M35h-t is, hogy egy test test elleni harcban, valódi felső-közép összehasonlító tesztben derüljön ki, van-e olyan jó a német hibrid, mint a japánok. A cikk napokon belül megjelenik itt a Vezessen – és az A6-osról akkor mondatik ki a végső ítélet.
Addig csak annyit: várakozásainkhoz képest egy kicsit bizony könnyűnek találtatott ez a 18 mázsás Audi. Kedves német márkák: egy kicsit mintha át tetszettek volna aludni egy fejezetet az autózás épp zajló gyökeres átalakulásából!