Mindennapi pénzügyeink
Mindennapi pénzügyeink

Mindennapi pénzügyeink

Mindennapi pénzügyeink


Egy neves filmrendező mesélte nekem, hogy lótartóként kinézett magának egy masszív, négyesztendős terepjárót az egyik külvárosi kereskedésben. Az tökéletes lesz a birtokra. Fogta magát a pénzzel a zsebében, szerencséjére még a kocsit sem vitték el az orra elől, ám a vásárlás előtt átugrott a szomszédos autószalonba. Ha már itt van pár méterre.
 
Két órával később egy francia kisautó sportváltozatának volt a tulajdonosa. A használt terepjáró helyett rábeszélte őt a rafinált kereskedő a leültetett kasztnis vadiúj kiskocsira. Amikor e sztorit mesélte, már évek óta bajlódott a kocsival, minden egyes alkalom problémás volt, amikor a lovaihoz ment a dimbes-dombos terepen. Nos, ezt a kereskedői magatartást hívják misselingnek.

Misselling – Neki jó. De jó-e nekem?

Egy jó értékesítő képes olyan termékre is rábeszélni a határozatlan ügyfelet, ami neki eredendően nem kedvez. Ez lehet autó, biztosítás, vajkrém, bármi

Egy jó értékesítő képes olyan termékre is rábeszélni a határozatlan ügyfelet, ami neki eredendően nem kedvez. Ez lehet autó, biztosítás, vajkrém, bármi

Egy jó értékesítő képes olyan termékre is rábeszélni a határozatlan ügyfelet, ami neki eredendően nem kedvez. Ez lehet autó, biztosítás, vajkrém, bármi


Bármely területen megeshet, hogy egy értékesítő ügyfelei kárára trükközik. Pénzügyi termékek esetén különösen aggasztó a misseling. Az angol fogalom olyan, etikailag megkérdőjelezhető gyakorlatot jelöl a szolgáltató részéről, amelynek keretében egy termék vagy szolgáltatás ajánlásakor, értékesítésekor hiányos, olykor félrevezető tájékoztatást ad ügyfelének. Pl. pozitív jellemzőket emel ki a termékről vagy a szolgáltatásról, amelyek gyakran egyoldalúan, vagy a rövid távú előnyökre (pl. átmeneti akciók, kedvezmények) koncentrálva mutatják be a terméket.

Gyakran előfordul továbbá, hogy a szolgáltató, vagy annak ügynöke (!) nem veszi figyelembe, mire is van szüksége az adott ügyfélnek, és kizárólag a saját szempontjai alapján beszéli rá az ügyfelet az ügyletkötésre. Tipikus eset a közvetítőnek legnagyobb jutalékot hozó biztosítási vagy hiteltermékre befűteni a kevésbé tájékozott vevőt. Védekezni úgy lehet, ha az ügyfél ismeri anyagi helyzetét, alaposan utánajár a termékek sajátosságainak és a versenytársak ajánlatainak. Ezt még a döntés meghozatala előtt kell megtenni, tehát nem utólag, amikor a kézjegye már ott van az előnytelen szerződésen. Az alapos tájékozódással súlyos anyagi veszteségek előzhetők meg.

Kicsit többért mindig van kecsegtetőbb autó. Hasznos kitűzni egy értékhatárt, ami fölé nem megy a tulaj

Kicsit többért mindig van kecsegtetőbb autó. Hasznos kitűzni egy értékhatárt, ami fölé nem megy a tulaj

Kicsit többért mindig van kecsegtetőbb autó. Hasznos kitűzni egy értékhatárt, ami fölé nem megy a tulaj


A „nem azt az autót kapta, nem annyiért és nem úgy” – esetre az egyik ismerősöm is mesélt saját példát. Az alábbi autóvétel óta tucatnyi más járművet vásárolt már, de többé nem verték át, a rutinossághoz azonban kellett ez az eset is.

Történt úgy egy évtizede, hogy a használt német limuzinját egy új japán kiskocsira akarta cserélni úgy, hogy 400 ezer forint készpénzt, és 3 éven át havi 20-20 ezer forintot is fizetett volna a drágább újért.
 
Jó pár kör és többszöri tárgyalás után olyan szerződést írt alá végül, miszerint 800 ezer forint egyszeri kifizetését követően öt éven át törleszti a hitelt havi 20 ezer forint megfizetésével.

Végig kell gondolni, milyen célra és miféle autóra van szüksége a leendő tulajdonosnak

Végig kell gondolni, milyen célra és miféle autóra van szüksége a leendő tulajdonosnak

Végig kell gondolni, milyen célra és miféle autóra van szüksége a leendő tulajdonosnak


Ezzel kapcsolatban már gyakorlatilag másnap a fejét verte a falba, ám a kocsiját még ekkor sem látta, csak ígéretet kapott, hogy érkezik már a vadiúj autója, úton van, türelem. Már arra kényszerült, hogy egyik rámenős kollégáját magával vigye a szalonba, és miután az némi purparlét csapott, a szalonvezető rámutatott a sarokban ki tudja mióta porosodó járműre. Új kocsi helyett ezt kapta.
 
Amikor nem egészen új az új autó

Ha szájbarágós és ezerszer hallott a tanács is, akkor is ragaszkodni kell a hitelkonstrukció letárgyalásakor a saját lehetőségeinkhez. Ha új autó az alku tárgya, akkor az újhoz kell ragaszkodni, és nem pedig a szalonból több hónap alatt ki tudja hányszor próbaútra elvitt tesztautóhoz, de volt példa olyan esetekre is, amikor a rátermettebb autóvásárló is pórul járt. Hiszen a ránézésre új autó sem biztos, hogy új.
 

Új autó átvételekor érdemes lehet írásban rögzíteni az átadóval, hogy az autót nem érte szállítási sérülés. Ha mégis, nehéz lesz beszámításkor elhitetni, hogy nem lezúzták, csak meghorzsolták a kocsit és ezért van újrafújva

Új autó átvételekor érdemes lehet írásban rögzíteni az átadóval, hogy az autót nem érte szállítási sérülés. Ha mégis, nehéz lesz beszámításkor elhitetni, hogy nem lezúzták, csak meghorzsolták a kocsit és ezért van újrafújva

A látható sérüléseket könnyebb kiszúrni, de az átadás előtti javítások leleplezéséhez kell a rétegvastagság-mérő

A látható sérüléseket könnyebb kiszúrni, de az átadás előtti javítások leleplezéséhez kell a rétegvastagság-mérő

A látható sérüléseket könnyebb kiszúrni, de az átadás előtti javítások leleplezéséhez kell a rétegvastagság-mérő


Nemrég szerkesztőségünk is kapott egy felháborodott levelet, amelyben egy japán márka hazai kereskedése vállalta, hogy 0 km-es egyterűt szállít az ügyfélnek. Ez még stimmelt is, ám a most májusban átadott kocsi forgalmijában a gyártási év 2011 volt.

Mondani sem kell, hogy egy pár év múlva bekövetkező értékesítéskor komoly százezreket jelenthet, hogy 2011-ben, vagy 2012-ben gyártották azt a kocsit, amit 2012 közepén egyébként 0 km-esen vásárolt a gazdája.

Arra is lehet példa, hogy a forgalmiban szereplő gyártási év eltér a valós gyártási dátumtól. Ilyenkor néhány tipikus helyen bárki leellenőrizheti a kinézett járművön a pontos időpontot: a gyártás hete és éve megtalálható sok alkatrészen, például a biztonsági övön, lámpán, a kalaptartó műanyag részén, a hamutartón, a légszűrőházon, az üvegekben, de van olyan autó, ahol még a hátsó ülés is tartalmazza a gyártás idejét.

Az új autók átvételekor is lehet helye a rétegvastagság-mérőnek. A gyári érték többnyire 180 mikron alatti

Az új autók átvételekor is lehet helye a rétegvastagság-mérőnek. A gyári érték többnyire 180 mikron alatti

Javítva, nullkilométeresen

Sajnos hallottunk már olyan rémtörténeteket is, amikor a rejtett dátumokat felkutató vásárló is pórul járt, igaz, csak évekkel a vásárlás után esett le neki, hogy csúnyán átvágták.

Az egyik ilyen eset során a középkategóriás limuzinját háromesztendősen összetörő tulajnál rákérdezett a karosszériás, hogy ugyan mi volt az a korábbi sérülés. Milyen sérülés? Ez az első baleset, újonnan vettem a kocsit ? felelte a meglepett tulaj, amikor kiderült számára, hogy a szalonból már egy javított autót sóztak rá a sérülést elhallgatva.

Megtörtént az az eset is, amikor egy szintén újonnan, értelemszerűen sérülésmentesen vásárolt terepjárót háromévesen a gazdája ugyanabban a szalonban akart némi ráfizetéssel újra cserélni.

Csakhogy számára meglepően csekély összeget kínáltak volna a kocsiért, majd miután meghökkenve rákérdezett a miértre, közölték vele, hogy egy korábban sérült autó ennyit ér a piacon. Csakhogy ő nem karambolozott, a kocsit pedig ? pontosan ugyanaz a szalon ? vadiújan, ebből fakadóan sérülésmentesen adta el neki. Legalábbis akkor ezt mondták.
 
Szóval, kötelező az alaposság, és az egészséges gyanakvás a vásárlás előtt, a későbbi – pénztárcánkat is alaposan érintő – meglepetések helyett.
 
Cikkünk a Pénziránytű Alapítvány támogatásával készült.
Hasznos információk a pénzügyekről a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon.
Pénziránytű a Facebookon: facebook.com/mindennapipenzugyeink.