2011 óta a Forma-1 hivatalos abroncsszállítója a Pirelli. Idénre összesen 45 000 Forma-1-es abroncs gyártását tervezik, ennek jelentős része a versenyhétvégékre utazik, a többi a tesztekre. Minden futamra 1800-2000 abroncsot szállít a Pirelli, de még ők sem tudják, hogy az egyes legyártott darabok kihez kerülnek. Az FIA osztja szét azokat véletlenszerűen.
Négyféle száraz és kétféle esős pályára való gumit készít az olasz gyártó. A száraz pályára valóból kettőt – egy lágyabb és keményebb keveréket -, illetve a köztes és az abszolút esős gumit viszik egy-egy futamra. Mindegyik gumi egyedi színjelzést kap, hogy a tévében is jól megkülönböztethető legyen (piros, sárga, fehér, ezüst, illetve zöld és kék).
A száraz gumikat a jól ismert P-Zero felirattal látja el a Pirelli, míg az esős gumikat 2012-től Cinturato néven jegyzik. Ez egy igazi visszatérés! A Cinturato (kiejtve csinturátó) név még a Forma-1 kezdetén, 1951-ben Juan Manuel Fangio Alfa 159-esének abroncsain tűnt fel, hozzásegítve az argentint a bajnoki címhez. A Cinturato az 1950-es évek közepéig szerepelt a Forma-1-ben, majd a közúton is megjelent. Nevét az abroncson végigfutó radiális szalagról (olaszul cintura) kapta, amely eredetileg textilből majd fémből készült. Ennek a szalagnak köszönhetően lehettek szélesebbek a gumik és érhettek el nagyobb kanyarsebességet az autók.
Most pedig itt a legújabb Cinturato, a Cinturato P7 Blue, a Pirelli első abroncsa, amely AA minősítést szerzett az Európában kötelező új besorolási rendszer szerint. A gumit a magyar nagydíj hétvégéjén, a Hungaroringen mutatta be a Pirelli, az eseményen ott volt a Jaime Alguersuari is, a gyártó tesztpilótája, korábbi Forma-1-es versenyző.
Mosógépcímke a gumikon is
Novembertől csak előírt címkével ellátott abroncs kerülhet forgalomba az Európai Unióban. Három kategória szerint osztályozzák az abroncsokat. A gördülési ellenállásról (üzemanyag-hatékonyságról), a nedves tapadásról és a külső gördülési zajról szóló jelöléseket minden gyártónak kötelező feltüntetni. Az első két kategória a háztartási gépeken feltüntetett energiatakarékossági osztályozáshoz hasonló jelölést kap, a külső zajt decibel értékekben adják meg, amelyet egy, két vagy három hanghullám-jelölés kísér, a leghalkabb abroncsok egy, a legzajosabbak pedig három hullámot kapnak.
A gumi a 2009-ben bevezetett Cinturato P7 képességeit örökölte, de elődjéhez képest előrelépést mutat a nedves fékezés és a gördülési ellenállás terén. A közép- és felső kategóriájú autók számára ajánlott gumi fő jellemzői a biztonság és üzemanyag-takarékosság.
Kilenc százalékkal kisebb nedves fékezési távolság érhető el vele, mint a hasonló, de „B” kategóriás címkeminősítésű abroncsok esetében. A német TUV SUD által tanúsított összehasonlító tesztek szerint 2,6 méterrel rövidebb a féktávolság 80 km/óráról történő fékezéskor.
A Cinturato P7 Blue gördülési ellenállása 23 százalékkal alacsonyabb, mint egy „C” besorolású abroncsé, ami az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra is kihat. Egy évi 15 000 kilométert futó autó például 5,1 százalékkal (52 liternek megfelelő) kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és 123,5 kilogrammal kevesebb széndioxidot bocsát ki.
A Cinturato P7 Blue jelenleg 11 méretben kapható Európában (három méret kapott AA-t) és további hármat mutatnak be az év végén. Első szerelésként, tehát az új autókon és a másodlagos piacon, a gumisoknál is elérhető lesz. A tavaly bemutatott P Zero Silver után ez a második gumi, amelynél már a Forma-1-ben is szerzett tapasztalatokat is felhasználták.
Így csapatoknak a kötelezően elírt két különböző száraz keverékű abroncs használata mellett is kell taktikázniuk. Ennek hatására pedig 2011-es idényben 1150 előzés történt a versenyeken, több, mint bármelyik korábbi idényben. Sőt a bokszba is gyakrabban látogattak a csapatok. A 2011-es Magyar Nagydíj bokszutcájában volt a legnagyobb forgalom, 88 kiállás történt, ami abszolút rekord a versenyek között. Látva a változékony időt, vasárnap akár ez csúcs is megdőlhet.