A gödöllői találkozó tulajdonképpen egy közel másfél éves folyamat záró állomása volt, melyen a haszongépjármű balesetek kutatásában résztvevő szakemberek ismertették legújabb és legfrissebb eredményeiket. Miért éppen erről? Hiszen könnyen mondhatnánk, hogy a szerencsétlenségek okait feltárni már a rendészeti szervek hatásköre lenne. A gyakran súlyos kimenetelű tehergépjármű balesetek feldolgozása azonban nem csak idehaza, de Európában is hiányos.
A kutatók nem kis feladatot vállaltak, hiszen a haszongépjármű szerencsétlenségek tanulmányozásakor az úton haladó gépek és emberek mozgásából, természetéből, tulajdonságaiból, viselkedéséből és kölcsönhatásaiknak megmaradt illetve mérhető nyomaiból utólag kell rekonstruálni a néhány másodperc alatt bekövetkező tragédiákat oly hűen és olyan nagy bizonyossággal, hogy az egy bírósági tárgyalóteremben is megállja a helyét. Mindezt azzal a tudattal, hogy sorsokról, emberéletekről van szó.
A tehergépjárművekkel történt balesetek elemzése, a rakomány helyes rögzítése és veszélyes közlekedési szituációk vizsgálata, egyszóval a tehergépjármű balesetkutatás kiemelten fontos terület a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete számára. Ebből kifolyólag az egyesület már másfél éve aktív résztvevője annak a projektnek, amelynek célja többek között az, hogy neves szakértők bevonásával megvizsgálja a magyar és a nemzetközi utakon bekövetkezett olyan baleseteket, melyeknek tehergépjárművek is részesei, adott esetben pedig előidézői voltak.
Dr. Nemes György szerint, aki az idős tehergépjármű vezetők viselkedési jellemzőit kutatta, a korosodó sofőrök száma egyre inkább növekszik, mely egyenes arányban van a népesség elöregedésével. A Magyar Közlekedésbiztonsági Társaság elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy az idős vezetők az irányváltásnál és a sávváltásnál követik el a legtöbb hibát, továbbá kiemelte, hogy a balesetek túlnyomó része a fáradtságra és gyorshajtás számlájára írható. A szakértő az életkorral összefüggő képességekre is felhívta a figyelmet: egy, a látás-látvány feldolgozó vizsgálat szerint a 40 éves vezetőnek hússzor több fény szükséges a jó látáshoz, mint egy 20 évesnek.
A témával foglalkozó szakemberek különböző baleseti típusokba sorolják a karambolokat, majd a helyszíneléseknél készült rajzok, fotók, feljegyzések alapján próbálják rekonstruálni a feltehetően emberi mulasztás miatt bekövetkezett ütközéseket. A mérnökök igyekeznek megállapítani, hogy mely baleset lett volna elkerülhető és mit kell tenni a jövőben a hasonló szituációk kivédésére.
Bell Márton igazságügyi gépjárműszakértő szerint az EU célkitűzései arra irányulnak, hogy 2020-ra csökkentsék a halálos kimenetelű balesetek számát. Hazánk ilyen téren jól áll: 2001-hez képest ugyanis a szerencsétlenségekben elhunytak száma 41%-kal csökkent. Az igazságügyi szakértő rávilágított arra, hogy egyértelműsíthető, a legtöbb baleset jobbra haladáskor következik be. Bell Márton szerint a szerencsétlenségek kimenetelét nagyban befolyásolja a haszongépjárművek holttere, mivel ha egy kamion előtt, 0,5-1 méternyi távolságra egy 185 cm magas személy áll, akkor gyakorlatilag láthatatlan a sofőr számára, aki csak akkor lenne képes érzékelni a gyalogost, ha a műszerfal mögül előrébb hajolna.
Az igazságügyi szakértő megerősítette azt a tételt, hogy az idős sofőröknek több időre van szüksége egy közlekedő észlelésére.
– A baleseteknél rengeteg adatot kell begyűjteni, ugyanakkor el kell ismerni, hogy az elvárásokkal együtt fejlődik a technika is – jegyezte meg a Széchenyi Egyetem kutatója. Szauter Ferenc szerint az autógyárakkal való együttműködéseknek köszönhetően 2020-ra az ilyen jellegű fejlesztések a az összes fejlesztés 20 %-át fogják kitenni. A kutató a térinformatikai és tehergépjárművek telematikai rendszerek adatbázis szintű kapcsolatát vizsgálta a közlekedési baleset megelőzési rendszerekben.
A megkezdett úton azonban nem szabad megállni, folytatni kell a munkát annak érdekében, hogy a tehergépjármű vezetők, illetve a forgalomban közlekedők a lehető legbiztonságosabb körülmények között vezethessenek az emberéletek megóvása érdekében. Hogy miért? Mert az emberi hiba kikerülhetetlen, a halál azonban elkerülhető.