Hathetes szünet után a rali-világbajnokság mezőnye visszatért a nyári pihenésből. A raliszezon második fele Finnországban veszi kezdetét. Ez az északi rali egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagyon gyors sebességre kapcsol a mezőny. Egyenetlen útjai és számtalan ugratója miatt, melyeket szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől. Ráadásul kell az a plusz… Hiszen 1973 óta, amióta a verseny szerepel rali-vb-n szerepel verseny mindössze három alakalommal nem északi pilóta nyert itt.
Tavaly Sebastien Loeb nyert, megismételve 2008-as sikerét. 2008-ban a futam után azt mondta, még soha nem vállalt akkora kockázatot a győzelemért, mint azon a ralin. Később jelezte, hogy soha többet nem is lesz szándékában ilyen őrült módjára hajtani.
Ám a tavalyi évben csúcsformában versenyzett, és viszonylag simán győzött. Állítólag ennek a sikernek nagy szerepe volt abban, hogy az év végén nem vonult vissza, hanem továbbra is versenyez. Bár egyetlen nem skandináv pilótaként kétszer is győzni tudott Finnországban, cseppet sem biztos a hétvégi sikerében.
Ez történt 2011-ben
„A teljes igazat megvallva nehéz megmondani, hogy nyerünk-e vagy sem. Olyan nagy az előnyöm a világbajnokságban, hogy nem szükséges kockáztatnom. Mindamellett úgy érzem, hogy képes vagyok a győzelemre, így hajtok is majd érte. A jó kis pihenőt követően nagyon örülök, hogy végre ismét a DS3 WRC volánja mögé pattanhatok” – szögezte le Loeb, aki a hétvégén Finnországban tesztelt.
A verseny végkimenetele idén is megjósolhatatlan, de a Citroën fölénye megkérdőjelezhetetlen. Majdnem 100 pontos előnye van a gyártók között a második helyezett Fordhoz képest. Az elmúlt három versenyen Sebastien Loeb és Mikko Hirvonen elhozta az első két helyet a mezőny orra elől, s ha a nyári szünet utánra is megtartotta a pilótapáros a remek formáját, prognosztizálható a kettős hétvégi siker is.
Az új – fekete-fehér designnal induló – Fordnál Jari-Matti Latvala sebességében bízhatnak, hiszen a finn gyors és 2010-ben már nyert ezen a versenyen. Idén azonban rengeteg hibával versenyez. Másik pilótájuk, Petter Solberg pedig bár norvég, a finn-ralin nem igazán szerepelt jól a múltban. Mellettük a dobogóra esélyes lehet Mads Ostberg és Jevgenyij Novikov is.
Amellett, hogy számos északi tehetség igyekszik megmutatni magát ezen a versenyen, vannak komolyabb visszatérők is. Ken Block is rajthoz áll a versenyen, de azért nála jóval nagyobb eséllyel indul Chris Attkinson. Az ausztrál az olimpián szereplő Nasszer Al-Attiyah helyén egy Citroën DS3 WRC-vel indul, dobogós eredményben reménykedik. Kihagyja a versenyt Dani Sordo és Prodrive MINI, helyette a Német-ralira készülnek.
A raliról
A hétvégén rendezendő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, de ha ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak.
A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös finn tartja az eddigi leggyorsabb rali rekordját, hiszen az átlagsebesség 122,86 km/óra volt.
Ma este zajló időmérőt követően három napon át tart a verseny, a 18 gyorsasági szakasz 303,52 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1625,69 km. Érdekesség, hogy a verseny zárónapja vasárnap helyett szombaton lesz.
Az idei évben a Finn-ralin visszatér a legendás Ouninpohja, a világ egyik leglátványosabb, 33,01 km hosszú gyorsasági szakasza, amely garantálja az élményt pilótának-nézőnek egyaránt. Ez a szakasz lesz a külön pontokért zajló power stage is a verseny legvégén, így a bónuszpontok mellett a verseny sorsa is eldőlhet itt.
A Finn-rali korábbi győztesei:
2011 S. Loeb (Citroën)
2010 J-M. Latvala (Ford)
2009 M. Hirvonen (Ford)
2008 S. Loeb (Citroën)
2007 M. Grönholm (Ford)
2006 M. Grönholm (Ford)
2005 M. Grönholm (Peugeot)
2004 M. Grönholm (Peugeot)
2003 M. Märtin (Ford)
2002 M. Grönholm (Peugeot)
2001 M. Grönholm (Peugeot)
2000 M. Grönholm (Peugeot)
1999 J. Kankkunen (Subaru)
1998 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1997 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1996 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1995 T. Mäkinen (Mitsubishi)
1994 T. Mäkinen (Ford)
1993 J. Kankkunen (Toyota)
1992 D. Auriol (Lancia)
1991 J. Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása az Új-Zéland-rali után:
Pilóták
1. Sebastien Loeb Citroën WRT 145 pont
2. Mikko Hirvonen Citroën WRT 107 pont
3. Petter Solberg Ford WRT 90 pont
4. Mads Östberg Adapta WRT 80 pont
5. Jevgenyij Novikov M-Sport Ford WRT 55 pont
6. Jarri-Matti Latvala Ford WRT 54 pont
7. Martin Prokop Czech Ford Rally Team 36 pont
8. Thierry Neuville Citroën Junior WRT 32 pont
9. Dani Sordo Mini WRC Team 29 pont
10. Nasszer Al-Attiyah Qatar WRT 23 pont
Gyártók
1. Citroën WRT 237 pont
2. Ford WRT 141 pont
3. M-Sport Ford WRT 103 pont
4. Qatar WRT 47 pont
5. Citroën Junior WRT 42 pont
6. Adapta WRT 27 pont
7. Mini WRC Team 26 pont
8. Brazil WRT 16 pont
(Forrás: Amber PR)