A V8-as Land Cruiser furcsa teremtmény. Nyilván az európai kontinens járhatatlan, hitvány útjaira, vizesárkaira, vad homokdűnéire annyira kell ez az autó, mint éhezőnek egy falat kenyér. De jó hogy van, és klassz dolog elkerekedett szemekkel utána nézni, hogy jézusúristen, ez meg mi volt.
1/69 A V8-as Land Cruiser furcsa teremtmény. Nyilván az európai kontinens járhatatlan, hitvány útjaira, vizesárkaira, vad homokdűnéire annyira kell ez az autó, mint éhezőnek egy falat kenyér. De jó hogy van, és klassz dolog elkerekedett szemekkel utána nézni, hogy jézusúristen, ez meg mi volt.
A V8-as Land Cruiser furcsa teremtmény. Nyilván az európai kontinens járhatatlan, hitvány útjaira, vizesárkaira, vad homokdűnéire annyira kell ez az autó, mint éhezőnek egy falat kenyér. De jó hogy van, és klassz dolog elkerekedett szemekkel utána nézni, hogy jézusúristen, ez meg mi volt.
Fotó megosztása:
2/69 Új a LED-sor, a ködlámpa környéke, és a lökhárító is
Új a LED-sor, a ködlámpa környéke, és a lökhárító is
Fotó megosztása:
3/69 A hátsó dizájn nem annyira ütős, mint az első
A hátsó dizájn nem annyira ütős, mint az első
Fotó megosztása:
5/69 Égbe emelve a kasztni...
Égbe emelve a kasztni...
Fotó megosztása:
6/69 ...de hasalni is tud
...de hasalni is tud
Fotó megosztása:
7/69 Nagy nehezen, de találtunk neki elég nagy gödröt
Nagy nehezen, de találtunk neki elég nagy gödröt
Fotó megosztása:
9/69 Terepes tudás nélkül is remekül lehet vele boldogulni
Terepes tudás nélkül is remekül lehet vele boldogulni
Fotó megosztása:
10/69 Méltóságteljes ereszkedés
Méltóságteljes ereszkedés
Fotó megosztása:
11/69 Bent már nagy a sivalkodás, de messze van még a borulás
Bent már nagy a sivalkodás, de messze van még a borulás
Fotó megosztása:
13/69 Szigorúan néz a Land Cruiser
Szigorúan néz a Land Cruiser
Fotó megosztása:
14/69 Kamera a jelvény alatt
Kamera a jelvény alatt
Fotó megosztása:
15/69 LED-sor került a lámpa aljába
LED-sor került a lámpa aljába
Fotó megosztása:
17/69 A visszapillantóba rejtett kamera nézi a kerekeket, hogy rámegyünk-e a padkára, vagy sem
A visszapillantóba rejtett kamera nézi a kerekeket, hogy rámegyünk-e a padkára, vagy sem
Fotó megosztása:
18/69 Szolid V8-as felirat
Szolid V8-as felirat
Fotó megosztása:
19/69 A burában Land Cruiser felirat virít
A burában Land Cruiser felirat virít
Fotó megosztása:
21/69 A kulcsot nem kell kivenni a zsebből
A kulcsot nem kell kivenni a zsebből
Fotó megosztása:
22/69 Gigantikus a tükör is
Gigantikus a tükör is
Fotó megosztása:
23/69 Csalás? Tekercsrugó, és mégis emelhető a hasmagasság
Csalás? Tekercsrugó, és mégis emelhető a hasmagasság
31/69 Nagyobb, színes kijelző került a műszerek közé
Nagyobb, színes kijelző került a műszerek közé
Fotó megosztása:
33/69 A kormányzott kerekek elfordulási szögét mutatja az ábra
A kormányzott kerekek elfordulási szögét mutatja az ábra
Fotó megosztása:
34/69 Meg kell neki mondani, milyen terep jön
Meg kell neki mondani, milyen terep jön
Fotó megosztása:
35/69 Beállítható a kívánt sebesség is
Beállítható a kívánt sebesség is
Fotó megosztása:
37/69 Színes kontroll-lámpák egyrakáson
Színes kontroll-lámpák egyrakáson
Fotó megosztása:
38/69 Közepes templomokban is megirigyelnék ezt a kilincset
Közepes templomokban is megirigyelnék ezt a kilincset
Fotó megosztása:
39/69
Fotó megosztása:
41/69 Elektromos felező forgókapcsoló
Elektromos felező forgókapcsoló
Fotó megosztása:
42/69 Nézzünk szét elöl is
Nézzünk szét elöl is
Fotó megosztása:
43/69 Kamerában az első kerekek környéke
Kamerában az első kerekek környéke
Fotó megosztása:
45/69 Ez pedig a hátsó kerekek környezetét mutatja
Ez pedig a hátsó kerekek környezetét mutatja
Fotó megosztása:
46/69 Igen, arra fognak a kerekek haladni
Igen, arra fognak a kerekek haladni
Fotó megosztása:
47/69 A kamerák képeit kedvünkre váltogathatjuk
A kamerák képeit kedvünkre váltogathatjuk
Fotó megosztása:
49/69 Hűtőverem
Hűtőverem
Fotó megosztása:
50/69 Süllyeszthető az ülésfűtés, -szellőztetés kapcsolója
Süllyeszthető az ülésfűtés, -szellőztetés kapcsolója
Fotó megosztása:
51/69 Mielőtt kiszállunk a lápvidéken, érdemes kipróbálni az összes kapcsoló összes állását
Mielőtt kiszállunk a lápvidéken, érdemes kipróbálni az összes kapcsoló összes állását
Fotó megosztása:
53/69 Hagyományos kézifékkar
Hagyományos kézifékkar
Fotó megosztása:
54/69 Tekintélyes lábtér, de a magas padló miatt nem a legkényelmesebb az üléshelyzet
Tekintélyes lábtér, de a magas padló miatt nem a legkényelmesebb az üléshelyzet
Fotó megosztása:
55/69 Külön klíma jár a hátsó sornak
Külön klíma jár a hátsó sornak
Fotó megosztása:
57/69 Kétkezes kilincs még hátul is
Kétkezes kilincs még hátul is
Fotó megosztása:
58/69 Nem egy kényelmes pamlag a harmadik sor
Nem egy kényelmes pamlag a harmadik sor
Fotó megosztása:
59/69 A friss levegőt a tetőben vezették hátra
A friss levegőt a tetőben vezették hátra
Fotó megosztása:
61/69 Ennyi raktér marad hétszemélyes üzemmódban
Ennyi raktér marad hétszemélyes üzemmódban
Fotó megosztása:
62/69 Háló, nemcsak halaknak
Háló, nemcsak halaknak
Fotó megosztása:
63/69 Kilinccsel mozgathatóak a harmadik sor ülései
Kilinccsel mozgathatóak a harmadik sor ülései
Fotó megosztása:
65/69 A fogantyúkat apró mágnesek tartják a felállítási helyükön
A fogantyúkat apró mágnesek tartják a felállítási helyükön
Fotó megosztása:
66/69 Elképesztően jól kitalált az ülésmozgató mechanizmus
Elképesztően jól kitalált az ülésmozgató mechanizmus
Fotó megosztása:
67/69 Rekeszek a csomagtartó lehajtható ajtajában
Rekeszek a csomagtartó lehajtható ajtajában
Fotó megosztása:
69/69 Egy teherhajót is simán elhajtana ez a V8-as motor
Egy teherhajót is simán elhajtana ez a V8-as motor
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Új a LED-sor, a ködlámpa környéke, és a lökhárító is
Új a LED-sor, a ködlámpa környéke, és a lökhárító is
Bár az utakon eddig sem unhattuk meg a V8-as Land Cruisert – ritkább jószág ez a magyar aszfalton, mint a szőrősnyelvű kék tapír a Bakony rengetegeiben – mégis úgy látszik, elérkezett a frissítő ráncfelvarrás ideje. A japán tudósok nem faragtak sokat a brutális formákon, mindössze a LED-es nappali fény, a külső tükörbe költöztek az irányjelző fényei, illetve a ködlámpa, illetve a lámpatestek környékének domborulatai változtak egy keveset. Új a lökhárító, illetve eddig nem látott rajzú felnik is kerültek a listára.
Belül a műszerfal környékén találni komolyabb változást – nagyobb kijelző tájékoztat a különféle beállításokról, de a ráncfelvarró szakemberek elsiklottak például a komfortindex felett. Pedig már a Renault is látá, hogy ez jó.
Kukkantsunk be a Land Cruiser belsejébe:
Belseje akár egy bőrrel bevont katedrális. Még templomkilincs-szerű, gigantikus ajtónyitó-karokra is futotta. Okos húzás lett volna ezeket a tréfa kedvéért rézből önteni. A kormány gombjai is szép nagyra nőttek, így akár egyujjas kifordított bundakesztyűben is simán lehet őket nyomkodni.
Elegáns, világos, kellemes hangulatú utastér
Elegáns, világos, kellemes hangulatú utastér
A méreteken kívül minden olyan, mintha egy Lexus-ban ülnénk. Bőr, valami faszerű plasztik, vastag, süppedős világos szőnyeg. És persze minden óriási. Például impozáns a két ülés közötti méretes könyöklő – akár egy négytagú kanadai favágócsalád is órákig elszalonnázgathatna rajta – de az alatta lapuló, hűtőszekrényként is funkcionáló veremben háromnapi hideg élelem is eltartható.
Tágas, a műfa betéteket leszámítva ízléses a belső. Az üléseknek mindössze minimális oldaltartása van, de az hamar kiderült, hogy nincs is szükség ennél többre, mert a 2,7 tonna a kanyarban nem tudja legyőzni a fizikát. Magyarul ha gyorsan kanyarodunk vele, akkor egy darabig ugyan vinnyogva küzdenek a gumik, de aztán ripsz-ropsz az árokba hullunk. Szóval nem az ülések miatt érezzük majd kényelmetlenül magunkat a kanyarban.
Aki az alábbi filmecske után nem akar Land Cruisert, az haladéktalanul keresse fel kezelőorvosát, gyógyszerészét:
Ha nagyobb létszámú csapatot kell mozgatni a Land Cruiserrel, az is megoldható a harmadik sor üléseinek segítségével. Használaton kívül a székek a csomagtartó két oldalára lapulnak, és felfoghatatlan könnyedséggel, precizitással lehet őket üzembe helyezni, vagy éppen eltüntetni az útból. Ülni persze egyáltalán nem jó bennük, de nem kell sírni, oroszlánok között gyalogolni sokkal kellemetlenebb.
Nem egy kényelmes pamlag a harmadik sor
Városban csak eleinte stresszes vezetni ekkora kocsit. Ha az A4-es méretű tükröket nem szakítjuk le az első száz méteren, akkor már csak a 140 centi alatti teremtményekre – akik már simán elrejtőzhetnek a motorháztető árnyékában – kell jobban odafigyelni. Manőverezni meglepően könnyű vele, a fordulóköre még aszfalton se vészes, de terepen további trükköt is tud, az ívbelső hátsó kerék fékezésével, blokkolásával, laza talajon vicces sugarú körben fordulhatunk meg vele.
Vezetni furcsa mód leginkább megnyugtató. Nem hozza ki az emberből azt a kinek mélyen, kinek sekélyebben megbúvó vadállatot, amit a hasonló teljesítményű tankok hamar előcsalnak még a legártatlanabb tekintetű művelődésszervezőből is. Ebben méltóságteljesen, 70-es pulzussal illik közlekedni. Az épeszű aprónép úgysem kötekszik ennyi vassal, és igazából hacsak nem egy elvakult sötétzölddel hozz össze a sorsunk, akkor még utálat sem ömlik a Land Cruiser vezetőjére a többi autóból.
Mechanika vs. elektronika
Mielőtt kiszállunk a lápvidéken, érdemes kipróbálni az összes kapcsoló összes állását
Mielőtt kiszállunk a lápvidéken, érdemes kipróbálni az összes kapcsoló összes állását
A Niván, UAZ-on, ne adj’ Isten Land Roveren szocializálódott terepjárósok, akiket elborzaszt ha arra gondolnak, hogy akár öltönyben, légkondicionált utastérben, Wagnert hallgatva is lehet szügyig gázolni az érett hígtrágyában, ők hajlamosak fölényesen legyinteni, ha nem mindenhol merev-hidas, elektronikával gazgadon meghintett, bőrbelsős, jó szagú terepjárót látnak. Á, ez nem az igazi, mi van, ha elromlik benne az elektronika.
Számukra rossz hírem van, mert az elektronikus megoldások sajnos működnek. Sőt – és most dobálhatják a köveket – néha sokkal többet ér egy okosan dolgozó számítógép, mint a mechanikus diffizárak szentháromsága.
Bekamerázva
Kamerában az első kerekek környéke
Kamerában az első kerekek környéke
Összesen négy különböző kamera képét nézhetjük a Land Cruiser központi kijelzőjén. A tolatókamera nem akkora szám, de az autó jobb és bal oldalát mutató kamera már nem mindennapos. Pláne, hogy a külső tükrökbe integrált szemek az első és a hátsó kerekek környékét is képesek megmutatni.
A forgókapcsolóval aktiválható felezővel együtt kapcsolódik be az első kerekek várható nyomvonalát a kijelzőn előre megsaccoló kamera is. Ennek akkor vehetjük nagy hasznát, amikor a meredélyen felfelé araszolva, a szélvédőn keresztül csak a Göncölszekeret látnánk magunk előtt, de igazán klassz dolog akkor is, ha kapubeállóból kell emberi élet kioltása nélkül kitolni a kocsi orrát.
…de hasalni is tud
Még egy különleges magánszáma van a legnagyobb Land Cruisernek, mégpedig az állítható hasmagasság. Önmagában ez nem nagy ördöngösség, látunk már hasonlót, de itt nem lég-, hanem szimpla acélrugóval és agyonképzett lengéscsillapítókkal oldották meg az akár bő tízcentivel is növelhető magasságot. A lengéscsillapítók amúgy elektronikusan állíthatóak, van sport, normál és komfort fokozatuk is.
Motor
Egy teherhajót is simán elhajtana ez a V8-as motor
Egy teherhajót is simán elhajtana ez a V8-as motor
A V8-as Land Cruiser termetét megszégyenítő frissességgel mozgatja az orrában, dolgozó V8-as motor. Sajnos minden izgalmas, bugyborékoló hangtól mentes munkazajjal. A Land Cruiser szíve 4,5 literes V8-as dízelmotor, katalógus szerint 286 lóerős teljesítménnyel és 650 Nm-es csúcsnyomatékkal.
Ezek is rémes számok, de az igazi meglepetés akkor jön, amikor a technikai adatok között a gyorsuláshoz érünk, mert mindössze 8,2 mp-re van szüksége ennek a szörnynek, hogy a sebességmérőjének mutatója átlépje a 100-as jelzést. A vége pedig valamivel 200km/óra fölött van. Ilyenkor az autó mozgási energiája nagyjából nyolc darab, 122mm-es tarack lövedékével egyezik meg. Valószínűleg becsapódáskor is hasonló pusztítást végezhet.
Ismét pihentető kisfilm következik:
Fogyasztás
Nagyobb, színes kijelző került a műszerek közé
Nagyobb, színes kijelző került a műszerek közé
Bár a műszerfalon apró zöld jelzés tájékoztat arról, ha takarékosan vezetünk, de ez kétes értékű információ, hiszen nehéz valamit jó szívvel, őszintén takarékosnak nevezni, ha bőven tíz liter fölötti az átlagfogyasztása. Még akkor is, ha ehhez közel három tonna a tömege. Nekem városban 13 liter alá nehezen ment a fogyasztás, pedig nagyon igyekeztem.
Terepen
A renoválás után a Land Cruiser láthatatlan testrészei is változtak egy kicsit, így a terep-program lelkét adó Crawl Control funkciói is finomodtak. Terepen járatlan embereknek lehet nagy segítség ez a forgókapcsolóval működtetett, összetett szerkezet, amelyben a felszínborítás, és a kívánt sebesség beállítása után a sofőrnek az égvilágon semmi dolga nincs, csak a kormányt kell tekergetnie. Az autó pedig magától tartja a tempót, fékezgeti a megpörgő kerekeket, és szépen halad előre. Árkon, bokron, tökön, paszulyon át rendületlenül.
Bent már nagy a sivalkodás, de messze van még a borulás
Egyedül a szeánsz közben az autó hasa alól jövő hangok aggasztóak. Kerregés, kattogás, csattanások, mintha a következő percben darabjaira akarna hullani az egész szerkezet. De nem. Sőt, olyannyira nem, hogy kedvenc mélyhomokos teszt utunkon sokkal elegánsabban sikerült vele homokbuckáról homokbuckára kúszni vele, mint a terepjárók között szintén igen jó nevűnek tartott Land Roverrel, mindenféle elektronikus segéd nélkül.
„Jó előre szóltak, hogy elveszi az ember lelkét! Haha! – gondoltam. Autó legyen a kerekén, aki engem el tud tántorítani a limuzin forma és a hátsókerékhajtás szeretetétől! No, és akkor begurult elém ez a minden szemszögből kegyetlenül nagy, fekete felület. Hát, mi takarja el a Napot?
Terepes tudás nélkül is remekül lehet vele boldogulni
Terepes tudás nélkül is remekül lehet vele boldogulni
Friss jogsival, józanésszel, különösebb terepezési ismeret nélkül is könnyedén leküzdhető vele bármi, ami elé kerül. A kormányzáson kívül mindent megcsinál helyettünk Ő, adagolja a gázt, féket, az okos kamera pedig segédvonalakkal segíti az irányítást. Nekünk előtte csak ki kell választani, hogy milyen talajon kívánunk előrébb jutni, hogy felezővel vagy nélküle, valamint beállítható, hogy mindezt milyen sebességgel tegye.
Lehet, hogy kevesebb elektronikával és jóval kevésbé félthető autóval intenzívebb a móka, de klassz élmény így is, hogy az LC a lehető legtöbb feladatot átvállalja.”
A Land Cruiser tipikusan az a fajta autó, ami miatt nem szoktunk tíz pontot, öt csillagot adni más autóknak még akkor sem, ha különben kiváló darabok. Mert akkor mit adnánk a Land Cruiser-kaliberű dolgoknak? Bár egy nagy baja mégis van. Valahogy egy pótkereket kellene eszkábálni a motorháztetejére…