A 2012-es, rekordhosszúságú Forma-1-es idény első fele lezárult Magyar Nagydíjjal, 11 futam után megérkezett a nyári szünet. Itt az ideje összefoglalni, kitől mit láttunk eddig és mire számíthatunk még.

Egyértelműen nem túlzás, hogy 2012 máris a sportág történetének klasszikusai, legjobb idényei közé tartozik, annyi meglepetés, fordulat volt fél szezonban, amennyi 2-3 idényt is kitöltene – gondoljunk csak mondjuk 2009-re vagy még inkább a tavalyi évre.

Az első harmad különösen szédítő volt, a befújt diffúzorok betiltása műszakilag jócskán összerázta a mezőnyt, a középcsapatok a nagyok nyomába értek, a kéréseknek megfelelően „problémásabb” Pirelli-gumik pedig olyan bizonytalansági faktort adtak, amely végképp megkeverte a lapokat.

Az első hét futamon új rekord született, sosem történt még olyan, hogy hét különböző versenyző nyert volna versenyt – 1982-ben ötig jutottak ismétlés nélkül -, az pedig különösen figyelemre méltóvá tette az idei sorozatot, hogy a győztes pilóták öt különböző konstruktőrt képviseltek. A győztesek mellett további négy másik pilóta is a dobogóra állt ekkor vagy akkor, összesen tehát egy híján a mezőny fele végzett valamikor a top3-ban.

Nézzük csapatonként, ki mit végzett!

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 1
F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 27 Red Bull Racing (1., 246 pont)

Mark Webber (2., 124 pont, 2 győzelem, 1 pole)
Sebastian Vettel (3., 122 pont, 1 győzelem, 2 dobogó, 3 pole)

A 2011-es év után mindenki attól tartott, hogy a gyakorlatilag érinthetetlen alakulat kétszeres bajnokként 2012-ben is dominálni fog, de szerencsére – már ami az izgalmakat illeti – nem így alakult.
 
A Milton Keynes-iek által tökéletességig fejlesztett befújt diffúzor idei betiltása valamelyest kihúzta a szőnyeget a Red Bull alól, a csomag továbbra is jó, de már csak egy a sok győzelmi esélyes közül. A címvédő alakulat persze minden lehető módon igyekszik, de a „kreatív” megoldásaik – lyukas padlólemez, könnyített kerékagy, egzotikus motorvezérlés – miatti botrányok biztosan nem könnyítik meg a dolgukat. Persze a Forma-1 a szabályok kiskapuinak megtalálásáról is szól, Adrian Neweyéknak pont ez a dolga, ha harmadszor is nyerni akarnak.

A kétszeres bajnok Vettel a tavalyi menetelés után jóval szerényebb eredményeket mondhat csak magáénak, az idény elején küszködött, és bár a lyukas padlólemezes autóval magabiztosan győzött Bahreinben, azóta ez nem sikerült újra. A bajnokságban 3. helyen álló fiatal németet persze nem kell leírni, így is a legjobbak között van, de most bőven vannak ellenfelei.

Az egyik legkeményebb éppen házon belül akad, hiszen Webber idén kilépett az árnyékból, hozzászokott a Pirellikhez, és talán jobban kezeli a kevésbé stabil farú autót, mint Vettel. Az ausztrál a szezon kezdetén ugyan csak a 4. helyeket gyűjtögette, de az értük járó pontok igen gyorsan felértékelődtek, amikor Monacóban, majd Silverstone-ban is győzni tudott. A jelenleg 2. helyen álló veterántól azonban több kell még – rendszeres dobogós szereplések -, ha az idény második felében is bajnoki esélyes akar maradni.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 28 McLaren (2., 193 pont)

Lewis Hamilton (4., 117 pont, 2 győzelem, 3 dobogó, 3 pole)
Jenson Button (7., 76 pont, 1 győzelem, 2 dobogó)

A McLaren a korábbi években általában gyengébb autóval kezdett, de aztán belelendült ? lehet, hogy épp ez a „hagyomány” zavarta meg őket idén, amikor a szezon kezdetén a legjobb járgánnyal álltak elő. A csapat első rajtsorral és Button-győzelemmel nyitott Melbourne-ben, illetve Kínában és Malajziában is erősek voltak, de a maximumot nem hozták ki a legjobbnak látszó csomagból.

A szinte állandó bokszutcai és időnként előforduló stratégiai és taktikai hibák aztán akkor kezdtek el igazán fájni, amikor az első fejlesztési csomag újításai relatíve gyengébbé tették a McLarent, és ha nem lett volna Lewis Hamilton kanadai győzelme, egészen középszerűnek lehetett volna nevezni az európai szakasz indulása utáni teljesítményüket.

A Német Nagydíjra gatyába rázták az autót, Jenson Button hockenheimi 2. helye és Hamilton hungaroringi győzelme világos bizonyíték volt, de a konstruktőri bajnokság 2. helyén álló wokingiaknak a saját hibájukból vért izzadva kell majd hajtaniuk, hogy az elvesztegetett lehetőségek után felzárkózzanak, ha győzni akarnak.

Hamilton a zavaros 2011 után igen kimért, türelmes hozzáállással kezdte az évet, nem kesergett, amiért a pole-okból nem lett győzelem, amikor tudott, pontokat szerzett. Az angol  motivációját még a gyenge autó és a csapat hibái sem vették el, és ha az autó nyári szünet után is erős marad, akkor továbbviheti őt a lendület, ami kelleni is fog, ha bajnoki címet szeretne.

Ausztráliában még úgy látszott, hogy Button ott folytatja, ahol tavaly abbahagyta, azaz stabil, érett, eredményeket hozó versenyzéssel, de a tavaszi fejlesztési irány teljesen alávágott, így versenyképtelenné vált, a saját bevallása szerint is „teljesen elveszett”. A hockenheimi frissítés végre újra kedvére valóvá tette az autót, azonban az eredménytelen tavasz és kora nyár kiírta őt az esélyesek sorából.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 29
Lotus F1 (3., 192 pont)

Kimi Räikkönen (5., 116 pont, 5 dobogó)
Romain Grosjean (8., 76 pont, 3 dobogó)

A Lotus F1 egyértelműen a 2012-es idény egyik meglepetése. Enstone-ban az idény kezdetére egy univerzálisan jó autót sikerült építeni, majd az is kiderült, hogy megfelelő pilótákat is ültettek a fekete-arany járgányba.

Győzelme ugyan még nincs a csapatnak, de a szinte minden pályán erős autóval bárhol összejöhet, és már össze is jöhetett volna. A csapatnak leginkább a kvalifikációs teljesítményén és a bokszmunkáján kellene javítania, ha ez sikerül, stabil bajnoki kihívókká válhatnak az év második felében. 8 dobogós helyezéssel már így is ott vannak a nagyok között, a McLaren mindössze egyetlen ponttal van előttük a konstruktőri küzdelemben.

Kimi Räikkönen 2009 végén kiábrándultan távozott a Ferraritól, amikor Fernando Alonso kedvéért egy évvel előbb elküldték, de az idei visszatérése igazi sikersztori, még ha ő maga el is van kenődve, amiért eddig nem sikerült futamot nyernie. Két év kihagyás után is gyors, sorra hozza a dobogókat és nem kétséges, hogy egy icipici szerencsével versenyt is nyerhet még. Ha pedig 2-3 alkalommal is összejön neki, akár bajnok is lehet.

Romain Grosjean 2009-ben már beugrott a Renault-nál, de a pocsék autóval és a bundabotrány miatt alapjaiban megrengetett csapatnál semmit sem mutatott, mostanra azonban sokkal erősebb. A svájci-francia ifjonc egyértelműen nagyon gyors, és ha sikerül elkerülnie a balhét – eddig nagyjából fifty-fifty arányban ment csak -, akkor a bajnokokkal szemben is megállja helyét. Nagy ígéret, az év egyik kellemes meglepetése, jól járt vele a Lotus.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 30
Ferrari (4., 189 pont)

Fernando Alonso (1., 164 pont, 3 győzelem, 3 dobogó, 2 pole)
Felipe Massa (14., 25 pont)

Fernando Alonso – szinte ennyi is elég lenne a Ferrari helyzetének leírásához, ugyanis a kétszeres bajnok spanyol a hátán vitte az olasz alakulatot. A 2012-re radikálisan új megközelítésben tervezett autó siralmasan versenyképtelennek bizonyult az idény elején, de Alonso mindent és még annál is többet kihozott belőle, a malajziai győzelme pedig kész csoda volt.

A spanyol utána is állhatatosan gyűjtötte a pontokat, végezte a „kármentést”, és amikor az európai szakasz kezdetére végre javult az F2012-es, egészen veszélyessé vált. A valenciai és hockenheimi győzelemmel Alonso a bajnokság élére állt, persze ebben a szerencse és az is közrejátszott, hogy a közvetlen riválisok szinte mindig a ferraris számára legkedvezőbb pozíciókban verték egymást.

Alonso előnye 40 pont Webberrel szemben, de az ausztrállal együtt négyen simán lőtávolságban vannak még, a Magyar Nagydíj pedig igazolta azt, ami előtte kicsit álszerénységnek tűnt a Ferrari részéről, azaz, hogy az autó még messze nem a leggyorsabb. A 40 pont jól mutat, de elég egy-két nullázás, és Alonso máris bajba kerülhet. Maranellóban most kell igazán belehúzni, ha nyugodtan akarják várni a hajrát.

Felipe Massáról talán jobb nem is beszélni, a brazil eredményei mutatják, mekkora szerepet játszott idén. Monaco után ugyan versenyképesebbé vált, de pontokkal így sem nagyon gazdagította a csapatot, ha nem tesz csodát, év végén mehet.


F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 31
Mercedes AMG (5., 106 pont)

Nico Rosberg (6., 77 pont, 1 győzelem, 1 dobogó)
Michael Scumacher (12., 29 pont, 1 dobogó)

Stuttgartban biztosan nem így képzelték a gyári csapat 3. idényét. A Mercedes ugyan a szuper-DRS-ével viszonylag jó kvalifikációs autót épített, de a futamokon általában hátrafelé haladnak, hiányzik a versenytempó, a gumikkal még mindig nem békültek ki.

Nico Rosberg Kínában megszerezte a csapat és egyben saját pályafutása első győzelmét, Monacóban pedig egy szép második helyet, de ezeket nem sikerült további erős eredményekkel megtámogatni, így a Mercedesnek mostanra inkább hátrafelé kell tekintgetnie a konstruktőri versenyben.

A Mercedes 5. helyének egyik oka Michael Schumacher eredménytelensége, a hétszeres világbajnok számára pokoljárás a 2012-es szezon, F1-es pályafutásának messze-messze legrosszabb évét szenvedi. A veterán 2012-re pedig formába lendült, Monacóban pole-időt futott, a kaotikus Európa Nagydíjon pedig a visszatérése első dobogója is meglett, de a számtalan műszaki hiba, balesetek, kiesések miatt ennyi az egész, amit fel tud mutatni.

Schumacher nagy küzdő, de 43 évesen, az év végén lejáró szerződéssel még valószínűleg ő is alaposan meggondolja majd, hogy érdemes-e folytatnia.
 
F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 32
Sauber (6., 80 pont)

Sergio Perez (9., 47 pont, 2 dobogó)
Kobajasi Kamui (10., 33 pont)

A két dobogó, a konstruktőri 5. hely, a 80 pont első blikkre kiváló egy Sauber-szintű középcsapat számára, de a valóság ennél bonyolultabb. Hinwilben nagyon erős autót sikerült építeni 2012-re, sőt, gyakorlatilag győztes autót, hiszen Malajziában csak vezetői hiba miatt nem jött össze a siker, ehhez képest viszont már kicsit kevés, amit összehoztak.

A szakértők mind egyetértenek abban – és még a csapatnál is utalgatnak erre -, hogy jóval eredményesebb is lehetne a Sauber, ha a pilóták kiszámíthatóan, egyenletesen teljesítenének. Az amúgy igen tehetséges Sergio Perez sincs mindig a helyzet magaslatán, Kobajasi Kamui pedig mintha lendületet vesztett volna.

A Sauber rákfenéje persze elsősorban a kvalifikációs produkció, az autóban „benne lévő” dobogókat a Q2-es kiesésekkel nehéz kifacsarni, a futamon állandó bravúrokat pedig nem lehet elvárni a két fiataltól  – a tizenakárhanyadik helyről bizony a pontok sem garantáltak.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 33
Williams (7., 53 pont)

Pastor Maldonado (11., 29 pont, 1 győzelem)
Bruno Senna (15., 24 pont)

Az egykori topcsapat 2011-ben történetének leggyengébb évét hozta, ehhez képest nem rossz, ahol most tartanak.  Az átszervezés, Mike Coughlan és Mark Gillan munkája látványos eredményt hozott, de titokban valószínűleg azért nem elégedettek Grove-ban.

Pastor Maldonado Barcelonában közel nyolc év után hozott győzelmet a csapatnak, de hiába a szponzori háttér és a természetes gyorsaság, ha venezuelai egy idényben csak egyszer képes összeszedetten versenyezni, márpedig nagyjából ez a helyzet. A forrófejű, lökdösődős pilóta sok-sok értékes pontot szórt el, amik nagyon fognak hiányozni az év végén…

Bruno Senna a sok kicsi sokra megy (már ha összejön valami) elv alapján dolgozik, a nagynevű brazil nem igen villogott eddig a gyorsaságával, de lassan így is beéri Maldonadót, ki tudja, a jó hungaroringi szereplés esetleg lendít is rajta. Senna eredményei azonban így sem túl meggyőzőek, az egyéves szerződés hosszabbításának esélyeit jelentősen rontja, hogy a háttérben már ott várakozik az ígéretes finn, Valtteri Bottas.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 34
Force India (8., 46 pont)

Paul di Resta (13., 27 pont)
Nico Hülkenberg (16., 19 pont)

A Force India tavaly még a középmezőny legjobbjaként végzett, így a mostani 8. pozíció nem épp szívderítő számukra. Az autót ugyan nem lehetne rossznak nevezni, de a versenyeken valahogy mindig elkallódnak a pilóták, a gumikopás keresztbe tesz a reményeknek.

Pedig reményekre van ok, nem egyszer tűnt igen erősnek a silverstone-i alakulat az edzéseken vagy az időmérőn, és ha őszinték akarunk lenni, egy kicsit több szerencsével nekik is összejöhetett volna valamikor egy-két dobogó – nagyjából ennyi is választja csak el őket a közvetlen rivális Saubertől és Williamstől.

Az idény előtt a mezőny egyik legizgalmasabb párosításaként írtunk a di Resta-Hülkenberg párosról, és bár az autó viszonylagos versenyképtelensége miatt nincsenek a reflektorfényben, a házon belüli csata zajlik is. A kvalifikáción a skót vezet, de öt-öt pontszerzéssel nagyjából kiegyenlített a két fiatal tehetség küzdelme.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 35
Toro Rosso (9., 6 pont)

Jean-Eric Vergne (17., 4 pont)
Daniel Ricciardo (18., 2 pont)

„Fiatal tehetség” a Red Bull kisebbik csapatánál is van, az idei évre előléptetett Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne azonban nem tud sokat mutatni megfelelő autó nélkül. Érdekes, hogy a téli teszteken még egész jónak tűnt a faenzai járgány, azóta viszont teljesen elveszett, az év eleji két pontszerzés óta semmi eredmény.

A háttérben valószínűleg a fejlesztési irány körüli konfliktusok lehetnek, nemrég emiatt is küldték el a 2007 óta a Toro Rossónál szolgáló elismert technikai főnököt, Giorgio Ascanellit.

Jó autó nélkül természetesen nem lehet sokat mutatni, de egymás ellen azért küzd a két pilóta, ebben a tekintetben pedig Ricciardo áll eddig győzelemre, Vergne gyengébb, főképp az időmérőn, igaz, az ausztrálnak fél éves F1-es előnye is van.

A Toro Rossótól tulajdonképpen már nem sokat lehet várni idén, a középmezőnyről leszakadtak, a három kicsi még nem veszélyezteti őket igazán, így csoda híján, néhány esetleges újabb pontszerzés mellett is a senki földjén, a konstruktőri bajnokság 9. helyén zárnak majd.


F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 36

„Versenyen kívül” – Caterham F1 (10.), Marussia (11.), HRT (12.)

A „resztli”, a három csapat, amely nemhogy a régieket, de igazából még egymást sem fenyegetve a saját idényét viszi, a saját gondjait próbálja leküzdeni, megoldani.

A három 2010-es újonccsapat közül mindig is a Caterham (leánykori nevén Lotus) volt a legerősebb, de hiába az igyekezet, a 2012-re már kötelezően teljesítendő célt, a felzárkózást és az első pont megszerzését eddig nem sikerült teljesíteni, a lemaradás továbbra is túl nagy ehhez. A pontnélküliség azonban láthatóan kikezdte a harmadik évét teljesítő Heikki Kovalainen türelmét, és Vitalij Petrovtól is érkezett már jelzés arra, hogy jobb helyet szeretne.

A Marussia és a HRT a felzárkózás reménye nélkül hajt, az orosz-angol kiscsapat számára az az eredmény, hogy egyelőre nem az utolsó helyen állnak, mint első két évükben, a HRT pedig a konszolidációval van elfoglalva, Madridban egységes, profi központot alakítottak ki, előrelépést csak jövőre várnak.

F1: Magyarázzuk a bizonyítványt 37
És mi mit várhatunk még?

A bajnokság kimenetelével kapcsolatban továbbra sem érdemes tippelni. Annyi látszik egyelőre, hogy a csapatok – főleg az élmenők – kezdik érteni, kiismerni a gumikat, így a szezon második felében már inkább a fejlesztési versenyen múlik, ki lesz erősebb.

Ha nem kezd el dominálni egyik csapat, az a jelenlegi vezetők kezére játszhat majd, hiszen a a riválisok egymástól veszik majd el a pontokat, persze a Red Bull és Alonso előnyét így is le lehet csipegetni, kilenc futam bőven elég lehet erre.

A pályán kívül a szerződtetések jelentenek majd izgalmat, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Felipe Massa még nem írt alá 2013-ra, mozdulásuk pedig mások sorsára hatással lehet. Hamilton valószínűleg marad a McLarennél, de hírbe hozták már a Lotusszal is, ahonnan viszont Räikkönen igazolhat a Ferrarihoz.

Schumacher helyére Paul di Resta lehet esélyes, de Heikki Kovalainen is kiköthet egy nagyobb csapatnál, Adrian Stuil is visszatérhet.

Politikai viták, botrányok is adódhatnak, az F1-et keretbe foglaló szerződés, a Concorde Agreement új, 2013-tól érvényes változatának letisztázása körül. A sportot felügyelő FIA még nem írt alá, valószínűleg az eddigieknél jobb feltételeket akarnak Jean Todték.

Maga az FIA is dolgozik még a 2013-as szabályokon, a vitára esélyes téma a költségcsökkentési program hivatalossá tétele lehet, a Red Bull már a csapatok által önként vállalt RRA-t is elutasította.

Új helyszín is bemutatkozik idén, az F1 négy év kihagyás után visszatér az USA-ba, a texasi Austin mellett pillanatnyilag is épülő Circuit of the Americasra. A versenyt a szezonzáró Brazil Nagydíj előtt, november 16-18. között rendezik.

A Forma-1 nyári szünete még három hétig tart, a világbajnokság a Belga Nagydíj augusztus 31-én kezdődő versenyhétvégéjével folytatódik.