Mivel a PK Zrt. a buszait ugyan visszaszerezte, az állammal szemben fennálló adósgát azonban eddig nem sikerült rendeznie, ezért idén áprilisában elindult egy folyamat, mely a száz százalékos önkormányzati tulajdonban lévő, akkor még adósággal nem rendelkező Tüke Busz Zrt-be szervezi át a pécsi helyi tömegközlekedést. A járműveket ekkortól kezdve az új cég üzemelteti, melyeket az egyszemélyes vállalattá alakult PK Zrt-től bérel évi nettó 52 millió forintos bérleti díj ellenében.
Azóta a Tüke Busz Zrt. már százmilliós hitel felvételére, valamint egymilliárdos hitelkeret igénylésére készül működési nehézségeinek áthidalására, valamint buszbeszerzésekre hivatkozva. Eközben a PK Zrt. bedöntése is felmerült a lehetséges megoldások között, amit a nemrég meghirdetett járműárverés is alátámasztani látszik. A múlt hét azonban értékesítést kizáró ok miatt törölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a pécsi helyi járatú buszok tárgyában kiírt árverését.
A NAV elektronikus árverési felületén július 27-én közzétett árveréssel kapcsolatban az eljárás során értékesítést kizáró ok merült fel – írta az adóhatóság. Ennek következtében a 161 darab gépjárműből álló pécsi buszpark tárgyában kitűzött árverést az adóhivatal törölte. A fentiekre tekintettel a 161 autóbuszt magába foglaló buszpark augusztus 11-re kitűzött megtekintése is elmaradt.
A NAV július 27-én hirdette meg eladásra a Pécsi Közlekedési Zrt. autóbuszait. Az árverezési folyamat elindítását a PK Zrt. adótartozásának behajtása miatt indította volna el a NAV. A PK Zrt. az önkormányzat vagyonkezelő cégének, a Pécs Holdingnak és egy külső cégnek, a Mecsekbusz Kft.-nek a tulajdona. A pécsi közgyűlés februárban döntött az új cég létrehozásáról. A változtatásra azért volt szükség, mert fennállt a veszélye, hogy az előző, szocialista városvezetés alatt részben privatizált PK Zrt. nem képes biztosítani a szolgáltatást a jövőben, ugyanis a társaságnak akkor 774 millió forintos adófizetési kötelezettsége állt fenn, a buszokat pedig a NAV végrehajtási joga terhelte.
Nagy Csaba (Fidesz), Pécs alpolgármestere az MTI-hez korábban eljuttatott közleményében azt írta: azt akarják, hogy továbbra is legyen közösségi közlekedés Pécsen. Azért, hogy a buszok ne kerülhessenek mások kezébe, egymilliárd forintos biztonsági keretet hoztak létre, és az önkormányzat a NAV árverésén visszavásárolná a buszokat. A pécsi önkormányzat közgyűlése júliusi ülésén járult hozzá, hogy a Tüke Busz Zrt. 947 millió forint hitelt vegyen fel a Magyar Fejlesztési Bank közösségi közlekedésfejlesztés-finanszírozási programjának keretében.
A mostani ügy közvetlen előzménye a 2009-ben kirobbant pécsi buszeladási botrány. Még márciusban első fokú, nem jogerős ítéletében hét év szabadságvesztésre ítélte a PK Zrt. vezérigazgatóját a pécsi helyi járatú autóbuszok eladása ügyében a Pécsi Törvényszék. A vádirat szerint Keczer László 2009 januárjában adásvételi szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában és a Mecsekbusz Kft. kisebbségi tulajdonában lévő PK eladja több mint másfél száz buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan egy üzemben tartási megállapodás is született a járművek bérléséről. Az ítélet indokolása szerint a buszok eladásával és visszabérlésével a PK Zrt.-t és közvetetten Pécs városát jelentős vagyoni hátrány érte; Keczer László 2,47 milliárd forint vagyoni hátrányt okozott a buszok eladásával és visszabérlésével 2009 januárja és 2011 márciusa között.
Februárban a buszok kiszervezésével kapcsolatos szerződést jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította jogerős ítéletében a Zalaegerszegi Törvényszék. A bíróság kimondta: a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítását a bíróság elrendelte.
Forrás: BAMA, MTI