Mindig rém illúzióromboló egy autógyár belülről. Gyermeki csodálatunk csillogó, soklóerős, áramvonalas, szélsebes csodái lélektelen hegesztőrobotok, vállalati kultúrától függően viháncoló, oda se figyelő, vagy épp gépies unalommal ügyködő, a munkaidő végét alig váró betanított munkások kezei alatt nyerik el végső formájukat.
Hostessünk volt kétségkívül a legérdekesebb látvány a Kirchhoff Hungáriánál az üzemlátogatásunk. De azért megcsodáltuk a préseket, a hegesztőrobotokat és a részben EU-támogatásból épülő új melegen formáló üzemet is
Hostessünk volt kétségkívül a legérdekesebb látvány a Kirchhoff Hungáriánál az üzemlátogatásunk. De azért megcsodáltuk a préseket, a hegesztőrobotokat és a részben EU-támogatásból épülő új melegen formáló üzemet is
Fotó megosztása:
Az irodaépületbe lépve kiderül, hogy egy acélalkatrész-gyártó cégben is élhet kreatív szellem
Az irodaépületbe lépve kiderül, hogy egy acélalkatrész-gyártó cégben is élhet kreatív szellem
Fotó megosztása:
227 éves történelem áll a német családi vállalkozás mögött
227 éves történelem áll a német családi vállalkozás mögött
Fotó megosztása:
Jobbról balra: Rainer Spindeldreher, az anyavállalat pénzügyi igazgatója, Sólyom Szabolcs, a Kirchhoff Hungária ügyvezetője, Tétényi Éva, Eszergom polgármestere, és (azt hiszem) Uwe Hartmann, az anyacég HR-igazgatója
Jobbról balra: Rainer Spindeldreher, az anyavállalat pénzügyi igazgatója, Sólyom Szabolcs, a Kirchhoff Hungária ügyvezetője, Tétényi Éva, Eszergom polgármestere, és (azt hiszem) Uwe Hartmann, az anyacég HR-igazgatója
Fotó megosztása:
Együtt örül az autóipar fejlődésének a német családi anyacég és a keleti végekre kihelyezett termelőrészleg
Együtt örül az autóipar fejlődésének a német családi anyacég és a keleti végekre kihelyezett termelőrészleg
Fotó megosztása:
Esztergom városának jót tesz az ipari fejlődés, Tétényi Éva üdvözli a német bwanák gyártásbővítő beruházását, melyhez a német cég a Széchenyi terven keresztül 700 millió forintos EU-s térségfelzárkóztató támogatást is kapott
Esztergom városának jót tesz az ipari fejlődés, Tétényi Éva üdvözli a német bwanák gyártásbővítő beruházását, melyhez a német cég a Széchenyi terven keresztül 700 millió forintos EU-s térségfelzárkóztató támogatást is kapott
Fotó megosztása:
Német pénzügyi igazgató legelteti szemét az olcsó magyar munkaerővel és máig vonzó befektetési környezettel idecsalt beruházáson
Német pénzügyi igazgató legelteti szemét az olcsó magyar munkaerővel és máig vonzó befektetési környezettel idecsalt beruházáson
Fotó megosztása:
Az üzem működése egyszerűen definiálható: acéllemez-nyersanyag Dunaújvárosból be, szereléskészre alakított alkatrészek az autógyáraknak ki
Az üzem működése egyszerűen definiálható: acéllemez-nyersanyag Dunaújvárosból be, szereléskészre alakított alkatrészek az autógyáraknak ki
Fotó megosztása:
Ilyen tekercsekben jön a Dunai Vasműből az acél
Ilyen tekercsekben jön a Dunai Vasműből az acél
Fotó megosztása:
Sisakban bohóckodó újságírók és menedzserek a sisaktalan dolgozók között
Sisakban bohóckodó újságírók és menedzserek a sisaktalan dolgozók között
Fotó megosztása:
Polgármester az alkatrészgyárban
Polgármester az alkatrészgyárban
Fotó megosztása:
Dunaújvárosból hozzák a vasat
Dunaújvárosból hozzák a vasat
Fotó megosztása:
Ez a tekercs a Skoda alkatrészeinek lesz az alapanyaga
Ez a tekercs a Skoda alkatrészeinek lesz az alapanyaga
Fotó megosztása:
Ebből az acélból a Fordok épülnek majd
Ebből az acélból a Fordok épülnek majd
Fotó megosztása:
Mi lehet benne? Metszett whiskysüveg két pohárral?
Mi lehet benne? Metszett whiskysüveg két pohárral?
Fotó megosztása:
A munkás a fotós kedvéért elkap egy frissen préselt alkatrészt
A munkás a fotós kedvéért elkap egy frissen préselt alkatrészt
Fotó megosztása:
Ezek a valamik a Peugeot-nak mennek
Ezek a valamik a Peugeot-nak mennek
Fotó megosztása:
Impozáns szobadísz a soktonnás présalkatrész
Impozáns szobadísz a soktonnás présalkatrész
Fotó megosztása:
Szerszámcsere a présgépben: pár perc, és másfajta alkatrészek kezdenek potyogni
Szerszámcsere a présgépben: pár perc, és másfajta alkatrészek kezdenek potyogni
Fotó megosztása:
Én nem nyúltam be, az úr hátul pedig biztos tudja, hogy kell
Én nem nyúltam be, az úr hátul pedig biztos tudja, hogy kell
Fotó megosztása:
Lemezdarab be, prés le, alkatrész ki
Lemezdarab be, prés le, alkatrész ki
Fotó megosztása:
Ma már nem kalapáccsal és talicskával kell tudni dolgozni egy autóipari beszállítónál a melósoknak
Ma már nem kalapáccsal és talicskával kell tudni dolgozni egy autóipari beszállítónál a melósoknak
Fotó megosztása:
Az épülő új csarnok, 125 új munkahely lesz itt jövőre
Az épülő új csarnok, 125 új munkahely lesz itt jövőre
Fotó megosztása:
Kézi ponthegesztő. Nem dolgozik, már mindent robotok csinálnak
Kézi ponthegesztő. Nem dolgozik, már mindent robotok csinálnak
Fotó megosztása:
A melós berakja a sablonba az összehegesztendő alkatrészeket, az asztal átfordul, a túloldalon az ABB robotjai neki is látnak hegesztgetni
A melós berakja a sablonba az összehegesztendő alkatrészeket, az asztal átfordul, a túloldalon az ABB robotjai neki is látnak hegesztgetni
Fotó megosztása:
Szégyenlős robot a paraván mögött
Szégyenlős robot a paraván mögött
Fotó megosztása:
Mindig tanul az ember: eddig még nem tudtuk, hogy a csokiautomata flexkorong, elektródasapka, alkoholos filctoll adagolására is használható. A melós nevére szóló kártyával veszi ki, ami kell, lopáslehetőség nulla
Mindig tanul az ember: eddig még nem tudtuk, hogy a csokiautomata flexkorong, elektródasapka, alkoholos filctoll adagolására is használható. A melós nevére szóló kártyával veszi ki, ami kell, lopáslehetőség nulla
Fotó megosztása:
Kenősprék és rézkupakok automatája
Kenősprék és rézkupakok automatája
Fotó megosztása:
Egy flexkorongot a kávé mellé?
Egy flexkorongot a kávé mellé?
Fotó megosztása:
Ebből az acélból a Fordok épülnek majd
Szerkesztőségünk ezúttal még csak nem is egy autógyárba, hanem egy autóipari beszállító üzemébe kapott meghívást látogatásra. A Kirchhoff Hungária, egy német családi cég magyar leányvállalataként új beruházással készül a bővülő hazai autógyártás (Audi, Mercedes) újabb megrendeléseire. A beruházáshoz 700 millió forint EU-támogatást is elnyertek a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében.
a videó a hirdetés után indul
Egy ilyen hír persze többnyire egy mínuszos MTI-utánközlésben ki szokott merülni a hazai sajtóban, legfeljebb csak a helyi média kerít nagyobb feneket a dolognak (pláne, hogy Tétényi Éva, a fideszes esztergomi közgyűléssel folyamatosan harcoló nehéz sorsú független polgármester is ott volt a sajttájon). Autós magazinként viszont kötelező feladatnak éreztük elzarándokolni a hét márka számára is szállító magyar üzembe.
A Kirchhoff vajon mi?
Az irodaépületbe lépve kiderül, hogy egy acélalkatrész-gyártó cégben is élhet kreatív szellem
Egy acélalkatrész-gyártó cégben is élhet kreatív szellem
|
A Kirchhoff Hungária egy 227 éves német családi vállalat magyar nyúlványa. Világszerte 30 üzeme van a cégnek, 7000 dolgozóval, Kínától Közép-Amerikáig. Az esztergomi leányvállalat 18 évvel ezelőtt alakult, célja a Suzuki ellátása volt préselt és hegesztett lemezből készülő alkatrészekkel.
Aztán, ha már itt volt a gyár, más márkák is rendeltek tőle, illetve más márkáknak is szállítani kezdett. Jelenleg a cégvezető fel sem tudta hirtelen sorolni, hány gyártónak szállítanak, de a Suzuki mellett az Audi, Porsche, Ford, Peugeot, BMW, GM is vásárol tőlük.
Az esztergomi Suzuki-gyár tőszomszédságában lévő acélformázó gyár működési sémája igen egyszerű. Acéllemez alapanyag (az etikettek szerint a Dunai Vasműből, Dunaújvárosból) megy be, és mindenféle préselt, húzott, hegesztett alkatrész, melegen formált, nagy szilárdságú acélelem megy ki. Ezek az alkatrészek többnyire karosszéria- és egyéb vázszerkezeti elemek: B-oszlopok, motortartó bölcsők, kerékjárati vázdarabok.
Jobbról balra: Rainer Spindeldreher, az anyavállalat pénzügyi igazgatója, Sólyom Szabolcs, a Kirchhoff Hungária ügyvezetője, Tétényi Éva, Eszergom polgármestere, és (azt hiszem) Uwe Hartmann, az anyacég HR-igazgatója
Látványos, modern, számítógép-vezérelt prések, optimalizált logisztika, teljesen automatikus hegesztőrobotok, és néhány ember, aki a gépeket eteti. Érdekes a csattogás, a hidraulikus visítás, a plafonig ugró szikrák a ponthegesztésnél – de a legérdekesebb mégis néhány kávé- és csokiautomata, amiben nem kávé és csoki van.
Egy flexkorongot a kávé mellé?
Egy flexkorongot a kávé mellé?
Pofonegyszerű módszer a kis értékű, de nagy tömegben fogyó anyagok lopásának elkerülésére, hogy a melós chipkártyájával egy automatából veheti ki a flexkorongokat, kenőanyag-spréket, elektróda-sapkákat. Ha K.J. tízszer annyit vett fel a műszakban, mint L.M., akkor motozás nélkül is látszik, hogy haza is vitt a cég tulajdonából. És ehhez nem kell se raktáros, se papír, aláírás, csak az amúgy is meglévő kártyás beléptetőrendszer, és egy kávéautomata
Ne legyenek illúzióink, egy ilyen üzem nem azért jön Magyarországra, mert Petőfi Sándor akkora költő volt. Olcsó munkaerő, a német környezetnél rugalmasabb adminisztráció (nem a könyvelésre, hanem a környezetvédelemre, zajvédelemre, hasonlókra gondolok), a nyersanyag-ellátás és persze a már idetelepült felvevőpiac közelsége – ennyi.
Német pénzügyi igazgató legelteti szemét az olcsó magyar munkaerővel és máig vonzó befektetési környezettel idecsalt beruházáson
Van egy kis gyarmatosítós felhang abban, ahogy a német cégcsoport pénzügyi igazgatója örömmel üdvözli a magyar kifizető ügynökségeken keresztül elnyert európai uniós felzárkóztatási támogatás elnyerését. De hát ez van, ennek kell örülni: el kell ismernünk: egy olyan globális, erőteljesen fejlődő szektorban, mint az autóipar, olyan feltételekkel is érdemes részt vennünk, ahol nem tőkések, csak bérmunkások vagyunk.
Az esztergomi polgármester is tudja, hogy örülnie kell a német tőke terjeszkedésének. Hosszú távon hasznunkra válik, hogy a beruházó nem német, szlovák, román földön számít évtizedekig munkaerő-utánpótlásra, hanem itt vesz villanyt, vizet, gázt, gázolajat, itt fizet bért még akkor is, ha a magyar munkások által termelt profit a német tulajdonos család számláján jelenik meg végül.
A Kirchhoff Hungária 2011-ig 40 millió eurós beruházást valósított meg, 2013-ig 170 millió euróra emelkedik ez a tétel.
Nyilván jobb szájízzel említenénk a Rába, Ikarus, Csepel, Pannónia márkákat, mint a melegen formált, nagy szilárdságú acélalkatrészek vásárlóit, de azért az se kutya, hogy a Mercedesnek, Opelnek, Audinak készülnek pléhdarabok. EU-s támogatásból, német tőkéből, az ABB német robotjaival, de legalább magyar munkások segédletével.