Azt követően, hogy márciusban hóban-fagyban próbálgatta szupertakarékos autóját a Volkswagen, az XL1 prototípusát a napokban forró hőmérsékletű területen látták. Ez is azt sejteti, hogy egyre közelebb a sorozatgyártás időpontja – a hivatalos bejelentés szerint 2013-ban kerülhet piacra a kocsi.
Elsősorban presztízsmodellről van szó, sem az ára, sem a használatához szükséges kompromisszumok nem predesztinálnak nagy darabszámú eladást. Ám ha sikerül a 2011-ben bemutatott tanulmánynál jelzett 1 l/100 km-nél kisebb üzemanyag-fogyasztási értéket produkálni, az óriási fegyver a marketingesek kezében. Pont úgy, ahogy a Bugatti Veyron, amely önmagában veszteséget termel a VW-konszernnek, de mégiscsak övék a világ leggyorsabb sorozatgyártású autója.
Immár két autóval tesztel a VW, érdekesség, hogy az egyiken a tanulmányautóhoz hasonlóan nincs visszapillantó tükör, míg a másikon a téli teszthez hasonlóan láthatóak a hagyományos elemek. Vélhetően vizsgálja a gyár, hogy kamerás rendszer éri meg jobban, megtartva a különösen alacsony 0,186-os légellenállási együtthatót, vagy hagyják veszni, de egyszerűbb tükrös megoldást választanak.
Az autókról hiányzik a koncepción látott, szintén légellenállás-csökkentés miatt bevetett burkolat a hátsó kerekeknél. Vélhetően ez esetben is hasonló elvek mellett vizsgálódik a VW.
Ami valószínűleg változatlan, az a kocsi központi vázszerkezete és karosszéria, amely a tanulmánynál karbonból készült, a képeken is látható néhol a szénszálas megoldás. Ez mindenképpen szükséges az alacsony fogyasztás eléréséhez. Az XL1 tömege mindössze 795 kilogramm volt.
Az XL1 mozgatásáról hibrid hajtás gondoskodott és a prototípusokon látható feliratok szerint ez nem is változik. 800 köbcentis dízelmotor, illetve egy elektromos motor dolgozott egymás mellett és hétfokozatú, duplakuplungos automata váltón keresztül pörgették a hátsó kerekeket. A kéthengeres TDI 48 lóerős (120 Nm-es nyomatékkal), míg a villanymotor teljesítménye 27 lóerő (100 Nm). Az XL1 akkumulátorai lítiumionosak, hagyományos hálózati konnektorról is tölthetők.
A járgány villanyautóként 35 kilométert képes megtenni. Ha az autó minden erejét (140 Nm együtt) a gyorsításra fordítja 11,9 másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót. Végsebessége 160 km/óra.