Mivel testközelből csak két hét múlva találkozhatunk az új FH-val, addig kénytelenek vagyunk a Volvo nem mindig elfogulatlan beszámolóira és leírásaira hagyatkozni saját, megújult nyergesvontatóját illetően. Nézzük tehát a leglényegesebb pontokat!


Az új FH-fülke

Az A-oszlop függőlegesebb kialakításával a Volvo FH fülkéje a korábbinál tágasabbá vált.

– Ez szögletesebb külső vonalakat biztosít a fülkének, de a fülke tetejének ívelt vonalai kiegyensúlyozzák ezt a változást. Ennek eredményeként a Volvo FH fülkéje megtartja jellegzetes megjelenését – mondta el a változásról Rikard Orell, a Volvo Trucks tervezési igazgatója.

Új Volvo FH

Új Volvo FH

Új Volvo FH

– A kilátás javítása érdekében elhagytuk a tükörházakat. Immár csak a keskeny tükörtartó karok láthatók, a rajtuk lévő állítható tükrökkel – mondta Rikard Orell.

A vezetőülést jobb deréktámasztást és oldaltartást biztosít, miközben négy centiméterrel hátrébb csúsztatható az előző FH üléséhez képest. Az új kormánykerék-állítási rendszer jóvoltából a kormánykerék a korábbi hoz képest további 20 fokos szögben dönthető. A hatékony pihenés érdekében a Volvo 815 mm-re szélesítette az ágyat, amivel együtt új matracokat is bemutatott.

Új Volvo FH

Új Volvo FH

Korábban a Volvo kamionok és autóbuszok műszerfala vezető helyen állt a műszerek számát illetően. Ez most jelentősen megváltozott. Az új teherautóban számos funkció a kormánykerék gombjaival vezérelhető – beleértve a telefont és a navigációt is. A műszerfalon fontossági sorrendben helyezték el a gombokat, melyeket  a járművezető vagy a fuvarozó könnyedén, igénye szerint áthelyezhet.

– Új műszeregységünk magasra emeli az iparági mércét. Valamennyi fontos műszert középre csoportosítja, míg a kevésbé létfontosságú műszerek a bal és a jobb oldalra kerültek. Ennek eredményeként általában nem kell levennie a szemét az útról a legfontosabb műszerek leolvasásához – magyarázta Rikard Orell.

Az ablakok nagyobbak, mint az előző Volvo FH esetében, ami nyolc százalékkal növeli az üvegfelületet. A műszerfal sima és egyetlen darabból áll. További kilátást javító részlet a visszapillantó tükrök kialakítása. Az új Volvo FH sorozat fülkéje közel egy köbméterrel nőtt, ami tágasabb és levegősebb belteret eredményez. Ezzel együtt a fülkében lévő tárolóhelyek befogadóképessége is 300 literrel nagyobb lett elődjéhez képest.

Emellett integrált állóhelyzeti hűtés biztosítja a fülke kellemes hőmérsékletét a pihenők alatt is. Mivel az opcióként rendelhető hűtőberendezés a fülke integrált része, így nem befolyásolja a teherautó aerodinamikai jellemzőit és nem vesz el helyet a fülke belsejéből.

– A hűtőberendezés éjszaka nem fogyaszt üzemanyagot, mégis jobb légáramlást biztosít a fülkében és rendkívül csendesen működik. Sőt, mi több, intelligens is: folyamatosan figyeli, mennyi ideig használható még a rendszer az akkumulátorok lemerítése nélkül, miáltal garantálhatjuk, hogy a teherautó minden reggel elindul majd – mutatta be Ulf Andreasson a rendszert.


Az új FH hajtáslánca

Az új I-Torque rendszer két fő összetevője a 460 LE teljesítményt és 2800 Nm nyomatékot kínáló, Euro 6-os, D13-as motor, valamint az automatizált I-Shift sebességváltó új, kettős tengelykapcsolós változata.

Volvo Euro 6

Volvo Euro 6

– Az alacsonyabb fordulatszám kevesebb befecskendezési és égési fázist, illetve kisebb súrlódást eredményez. Az I-Torque abban a fordulatszám-tartományban üzemel, amelyben ez a D13-as motor a leghatékonyabb, tehát 900 és 1200-as percenkénti fordulatszám között – mondta el Mats Franzén, a Volvo Trucks motorstratégiai vezetője.
I-Shift 2

I-Shift 2

– A kettős tengelykapcsolós rendszerrel még a fokozatváltások alatt sem szakad meg a nyomaték-továbbítás. Ennek eredményeként a motor egy szűk, optimalizált tartományban üzemelhet, jobb gyorsulást és kivételes rugalmasságot biztosítva. Sőt, mi több, a zajszint és az üzemanyag-fogyasztás is csökken – mondta Astrid Drewsen, az I-Torque termékmenedzsere.
I-Torque hajtáslánc

I-Torque hajtáslánc

– Ez egy átlagos teherautó esetében évi 4100 literes üzemanyag-megtakarítást jelent. Folyamatosan dolgozunk az üzemanyag-fogyasztás csökkentésén, melyet cseppről cseppre hajtunk végre -mondta Mats Franzén.

A Volvo I-Torque gyártása 2013 őszén veszi kezdetét Európában, mely Euro 6-os változatban is rendelhető lesz majd. A Volvo FH első D13-as, Euro 6-os motorja azonban már korábban bemutatkozik. Az itt alkalmazott technológia kissé eltér az I-Torque egységétől, de a károsanyag-kibocsátási szintek megegyeznek. Az első Euro 6-os motor a Volvo jól bevált Euro 5-ös egységére épül, amely szintén rendelhető lesz az új Volvo FH sorozathoz.


Futómű és kormányzás

Az új Volvo FH a világ első nehéz teherautója, amely független első felfüggesztéssel (IFS) és fogasléces kormányművel készül, melyek radikálisan befolyásolják az úttartást és a kezelhetőséget. Az IFS és a fogasléces kormányzás legnagyobb előnyét azon járművezetők élvezhetik majd, akik gyakran tesznek meg nagy távolságokat kanyargós vagy szűk utakon.

IFS

IFS

– A Volvo FH IFS nélkül is a piac legjobb úttartását és kezelhetőségét kínálja. A Volvo FH IFS-szel egyszerűen a hab a tortán. Nagy hangsúlyt fektettünk ennek elérésére – mondta el Martin Palming, a Volvo Trucks termékmenedzsere.


Az FH biztonsága

Szimulált ütközéses tesztek ezrei, valamint megközelítőleg száz valós törésteszt segítette a Volvo Trucks mérnökeit, hogy biztonságosabb teherautó-fülkét fejlesszenek ki. Nagyszilárdságú anyagokat, például kettős fázisú acélt alkalmaztak az ajtók ütközéselnyelő gerendáinál. A fülke is a karosszériaelemekhez jelenleg elérhető legerősebb anyagból, magas szilárdságú, izosztatikus préseléssel formázott thermoset bóracélból készül.

Új Volvo FH

Új Volvo FH

A fülke szerkezetének számos változása is segíti a biztonság növekedését. A beltér tágasabb, az ajtó és a padló szerkezetét szintén úgy módosították, hogy ütközés esetén a lehető legjobb védelmet nyújtsák. A szélvédő ragasztással kerül a helyén.
Új Volvo FH16

Új Volvo FH16

Az új Volvo FH nagyobb ablakokat és átláthatóbb műszeregységet kapott. A látómező 8 százalékkal nőtt. Az aktív rendszerek, mint a sávtartás támogatás (Lane Keeping Support, LKS), a sávváltás támogatás (Lane Changing Support, LCS), az adaptív sebességtartó automatika és az elalvás figyelmeztetés (Driver Alert Support, DAS) szintén elősegítik a biztonságos közlekedést.
Új Volvo FH

Új Volvo FH

Az elülső aláfutásgátló-rendszert (Front Underrun Protection System, FUPS) arra tervezték, hogy frontális ütközés esetén megakadályozza, hogy egy személyautó a teherautó alá szoruljon.


Az FH-hoz kapcsolódó, hatékonyság-javító szolgáltatásokról is beszéltek a fejlesztők

– A rendszer egy hat lépésben biztosítja, hogy a teherautó a lehető leggazdaságosabban haladjon. A jármű például az emelkedők előtt időben gyorsítani kezd, amivel minimalizálja a fokozatváltások számát, amivel akár öt százalék üzemanyagot is megtakaríthat – mondta el Anders Eriksson, az I-See fejlesztésének vezetője.

Új Volvo FH

Új Volvo FH

– Járművezető-továbbképzéseink friss ismereteket biztosítanak a járművezetők számára az üzemanyag-hatékony vezetési technikákról. A vezetési stílus, az út megtervezése, valamint az offenzív és a defenzív vezetés hatásai állnak a középpontban. Bármilyen tapasztalt is egy járművezető, mindig van hová fejlődnie – mondja Jarkko Aine.


Az új Volvo FH 16

A gyakran hegyvidékeket is érintő nehézfuvarozási és távolsági tevékenységhez a Volvo FH16 a Volvo Trucks legerősebb motorjával is felszerelhető, melynek teljesítménye 750 lóerő.

Új Volvo FH16

Új Volvo FH16

– A Volvo FH16 kategóriájának legnagyobb teljesítményét, legjobb vezethetőségét és legjobb üzemanyag-hatékonyságát kínálja. Kiemelkedő kényelmével és erős motorjaival ez a legjobb választás azon fuvarozók és teherautó-sofőrök számára, akik az átlagoson túlmutató termelékenységre és vezetési élményre vágynak” – mondta Christer Pehrsson, a Volvo Trucks távolsági fuvarozási szegmens üzleti területének igazgatója.


Az új Volvo FH sorozat 2013 tavaszán mutatkozik be az európai piacon.