Manapság úgy zuhannak nyakunkba az évszakok, mint a Dallas kétharmadánál a reklámszünet, váratlanul, nagy robajjal. Az ősz sem jelentkezett be előre, küldött figyelmeztető jeleket, egy nap alatt betoppant az életünkbe. Ennek apropóján összegyűjtöttük a legfontosabb tanácsokat a biztonságos őszi vezetéshez.
Csúszós, nedves utak
Mivel nincs átmenet az évszakok között, ezért vezetőként a felkészülés sem egyszerű, hirtelen csökken a hőmérséklet, a hosszú szárazságot esős, nedves időjárás váltja fel. Triviális tanács, de ilyenkor első az óvatosság. Indulás előtt ellenőrizzük az abroncsok állapotát, ilyen időszakban még fontosabb a megfelelő profilmélység megléte.
Tartsuk be a követési távolságot, figyeljünk oda a gyalogosokra, iskolás gyerekekre. Ha megfontoltan, a körülményekre odafigyelve közlekedünk, elkerülhetjük a balesetveszélyes helyzeteket. Kezdődő esőben fokozottan figyeljünk, a nedves, nyálkás útfelület a lehullott falevelekkel rendkívül csúszós felületet ad. Ez fokozottan érvényes a mezőgazdasági területek mentén, a munkagépek által felhordott sár, törmelék könnyen galibát okozhat.
Kövessük az előttünk haladó nyomvonalát, és ha lehet, óvakodjunk az alattomos pocsolyáktól. Az ország útviszonyait ismerve sosem tudhatjuk, milyen mély gödör rejtőzik a vízfelszín alatt. Nagyobb esőben csökkentsük a sebességet, a gumik vízkiszorító képessége nem végtelen. Ha már nem képesek kiszorítani a megfelelő mennyiséget, megszűnik a kapcsolat az út és az abroncsok között, így a tapadás nullára csökken. Ez a Palik László által évekkel ezelőtt minden esős F-1 futamon említett aquaplaning jelenség.
Ha már megcsúszott az autó, akkor lehetőleg a fékezést kerülve, a csúszás irányába történő ellenkormányzással tudjuk visszanyerni a stabilitást. Ez leírva egyszerű, a valóságban némi gyakorlást igényel. Ezért mindenkinek javasoljuk, hogy ezeket a veszélyhelyzeteket biztonságosan, ellenőrzött körülmények között tapasztalja meg, az elérhető vezetéstechnikai pályák valamelyikén. A lényeg, hogy a kitörő fenekű autóban mindig abba az irányba kormányozzunk, amerre menni szeretnénk, még ha az oldalablakon nézünk is ki.
Megváltozott látási viszonyok
Szürke borongós időszak következik, ezért a látni és látszani elv fokozottan érvényes. Ellenőrizzük fényszóróink állapotát, tisztaságát, a helytelenül beállított fényszórómagasság nekünk és a többi közlekedőnek is komoly bosszúságot okozhat. Ködös időszakban körültekintően használjuk az első és hátsó ködlámpát, ha már nehezen látjuk az előttünk haladót, felkapcsolhatjuk, de ahogy javulnak a látási viszonyok, mellőzzük a használatát, az erős fény zavarhatja a többi közlekedőt.
Ha minket látnak annál csak az jobb, ha mi sem vakondként közlekedünk. Ebben segíthet a jó állapotban lévő ablaktörlő lapát, illetve a megfelelően működő szellőzőrendszer, plusz egy párátlanító spray a nehéz nedves levegővel terhelt napokra. Ha nem esik eső, nincs, tejfölszerű köd akkor a nap okozhat nehézséget. A fény ebben az időszakban éles szögben érkezik, ezért könnyen elvakíthatja a nappal szemben közlekedőket. Nem árt, ha kéznél van a vezetéshez megfelelő napszemüveg, ezzel némileg enyhíthetünk a helyzeten.
Tervezzük meg az utat!
A változékony körülmények miatt megnyúlhatnak a megszokott menetidők, inkább induljunk hamarabb, figyeljük a közlekedési információkat, hogy szabályosan, stressztől mentesen érjük el úti célunkat. Sietősen, fáradtan indulni ilyenkor a legrosszabb lépés, könnyen az esti híradó baleseti blokkjában találjuk magunkat, ha kapkodva, nagyobb sebességgel próbáljuk behozni a lemaradást. Már részlegesen érintettük az autó műszaki állapotát. Ez természetesen minden évszakban fontos, de az őszi-téli időszak előtt esedékes átvizsgálásról semmiképpen se feledkezzünk meg. Jobb szeptemberben szembesülni a tavaly kopaszra kopottan sarokba dobott téli gumikkal, és lemerülő akkumulátorral, mint az első nagy havazásnál. Tehát a legfontosabb ellenőrizni az abroncsokat, az ablaktörlő lapátokat, ablakmosó folyadékot, akkumulátort, hűtőfolyadékot, fékrendszert.