Az elmúlt 12 hónapban 5,17 százalék volt a gépjármű-kereskedő cégek bedőlési aránya az egy évvel ezelőtti 4,45%-kal szemben, ami jóval a magyarországi átlag fölött van – derül ki a Bisnode csoporthoz tartozó PartnerControl döntéstámogató céginformációs szolgáltató elemzéséből.
A 2011. évi és 2012. nyár végi adatok szerint a cégek felszámolási, végelszámolási és csődeljárásokra vonatkozó számadatai is jelentősen emelkedtek. Az egy évvel korábbinál jóval több kereskedő cég vált fizetésképtelenné a szektorban, ami negatív tendenciát jelez. A gépjármű-kereskedelem tavalyhoz hasonlóan a hatodik a legnagyobb bedőlési arányú az iparágak listáján.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége 2012 augusztusában készült felmérése megállapítja, hogy a márkakereskedések és szalonok száma hozzávetőlegesen 10%-kal csökkent.
Budapest és Pest megye területe továbbra is a legfrekventáltabb, hiszen a márkakereskedések 40%-a itt található. Az egymárkás kereskedéseké a vezető szerep, hiszen a nehéz gazdasági helyzet, valamint a szigorú importőri szabályok miatt kevesen engedhetik meg maguknak, hogy több márkával is foglalkozzanak. Vidéken eltérő a helyzet, hiszen ott többmárkás dominancia van, mert egy márkából a minimális volumen miatt nehéz megélni.
Az egyre nehezedő helyzetet mutatja az is, hogy a cégalapítási kedv is jelentősen csökkent a tavalyi év azonos időszakában mért adataihoz képest, a cégszám is csak kismértékű emelkedést mutat. Míg 2011-es év júliusával végződő 12 hónapban a gépjármű-kereskedelem cégei közül 10,5 % újonnan alapított volt, mára ez az érték 9,5%-ra esett vissza.
Nem meglepő ezek után, hogy az iparágban a fizetési tapasztalatok javulásáról sem számolhatunk be. Az átlagosan kiszabott fizetési határidő szigorodott, mely az idén már csak 24 nap a 2011. évi 25 nappal szemben. A szigorodó feltételekhez képest viszont jelentősen romlott a fizetési morál, hiszen amíg egy évvel korábban csak 19 napos késedelemmel kellett számolniuk a kifizetésre váróknak, most 28 nap a késedelem átlaga.
A határidőre kifizetett számlák aránya is csökkent az előző évihez képest (51%-ról 46%-ra). Az átlagos pénzhez jutási idő pedig most már majdnem két hónapra (összesen 53 napra) növekedett, mely 86%-os növekedés a tavalyi évhez képest.
Ebben az iparágban a fizetésképtelenné váló, tehát kockázatos cégek az átlagnál nagyobb arányban találhatók meg, így a Bisnode csoport a gépjárműipar tekintetében továbbra is kiemelkedően alapos kockázatkezelést javasol.