A Fiat ismét tárgyalna a General Motorsszal (GM) az Opel esetleges megvásárlásáról, ha az amerikai autógyártó el akarná adni európai leányvállalatát – számolt be az Il Sole 24 Ore.

Az olasz lap pénteki számában a forrás megnevezése nélkül azt írta, hogy Sergio Marchionne vezérigazgató gyakorlatilag zéró költséggel kívánná megszerezni a veszteséges Opelt, ellentétben például a korábban létrejött Chrysler-üzlettel. Hivatalosan azonban a társaság elképzelését még nem nyújtotta be a GM-nek.

Megvenné az Oelt a Fiat
Marchionne nem fizetne a német márkáért

Marchionne nem fizetne a német márkáért

Marchionne nem fizetne a német márkáért


Az olasz lap kitért arra is, hogy a Fiat akkor tenne csak ajánlatot az Opelre, ha a GM és a Peugeot tervezett együttműködése valamilyen okból nem válna be.

A General Motors az év elején jelentette be, hogy nagyjából 1 milliárd eurós tőkeemelést hajt végre és 7 százalékos részesedést szerez a francia autógyártóban, így a cég második legnagyobb tulajdonosává válik. A Fiat három évvel ezelőtt egyszer már megpróbálta megszerezni az Opelt, amikor a GM eladásra kínálta, ám végül visszalépett az üzlettől az amerikai anyacég.

Egy Fiat-Opel partnerség jelentős megtakarítást hozhatna a kisautók tervezése és gyártása során, amit a Chryslerrel nem tud megtenni a Fiat. Ugyanakkor számos veszély is fenyeget, hiszen az Opel a olasz autógyárhoz hasonlóan jelentős gondokkal küzd az autóeladás, illetve többletkapacitással bír a gyártás terén. A két gyár között jelenleg is van együttműködés, hiszen a Fiat Doblóból készül az Opel Combo.

Az Opel Combo a Fiat dobló átalakításával született

Az Opel Combo a Fiat dobló átalakításával született

Az Opel Combo a Fiat dobló átalakításával született


Az elmúlt tizenkét évet nézve az Opel mindössze egyszer, 2006-ban volt nyereséges, 2008-ban elmélyült világgazdasági válságban pedig végveszélybe került és a tulajdonos azt fontolgatta, hogy eladja.  A GM aztán meggondolta magát: 2009-ben inkább a szerkezetátalakítás és a leépítés mellett döntött. Bezárták az antwerpeni gyárat, és az Európában lévő 48 ezerből nyolcezer munkahely megszüntetéséről született döntés. Az Opel azonban nem állt talpra, a veszteség 2011-ben 575 millió euró volt.

Egyes elemzők szerint az Opel veszteségei jórészt abból adódnak, hogy az amerikai tulajdonos nem engedi fejlődni a mostanság óriási lendülettel rendelkező feltörekvő piacokon, márkáit (Chevrolet, Buick, Cadillac) féltve az Opel versenyétől. Így a német autógyárnak a jelenleg igencsak lanyhának mondható európai piac marad a fő vadászterülete.

A Chrysler talpra állításával a Fiat már bizonyította, hogy képes megoldani egy autógyár problémáit, de az amerikai márka épp azokon a piacokon szerepel, amelyek jelenleg fejlődnek és ahol a Fiat kevéssé érdekelt. Ráadásul Európával szemben az amerikai piacon a válság sem érződik már úgy.