A közösségi közlekedés kedvezményrendszerének felülvizsgálatánál a végső szót a politika mondja ki – mondta Fónagy János, az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a Napi Gazdaságnak. A lap pénteki számában megjelent interjúban arra a hírre reagált, hogy az IMF elvárhatja a közösségi közlekedés állami támogatási rendszerének átalakítását.

Vége lehet az ingyenes utazásnak? 1
Vége lehet az ingyenes utazásnak? 9


Kifejtette: az elfogadható irány, hogy a társadalom legkevésbé tehetős csoportjait, a kisnyugdíjasokat, a diákokat, tartós fogyatékkal élőket, nagycsaládokat ne terheljük meg. Ugyanakkor elvi jelentősége lehet annak jelzése, hogy nincsen ingyen ebéd, azaz valamennyit fizetni kell a szolgáltatások igénybevételéért.

Jelenleg az utasok kevesebb mint ötöde fizet teljes árú menetdíjat, miközben mintegy negyvenféle jogcímen lehet kedvezményt igénybe venni – jegyezte meg.

A munkaanyagok nem nyilvánosak – mondta, de példaként ismertette: az egyik, hangsúlyozottan munkaanyagként létező szcenárió szerint a 65 év felettiek ingyenes utazási lehetősége csak a csúcsidőn kívüli napszakokban maradna meg. E forgatókönyv egyik alváltozata szerint ugyanakkor az érintettek vásárolhatnának olyan bérletet, például havi 1000-1500 ezer forintért, amellyel bármely napszakban közlekedhetnének.

A már év elején is felmerült ötlet szerint csúcsidőben reggel 7 és 9 óra, illetve délután 4 és 7 óra között senki nem utazhatna ingyen, a 65 év felettiek, a hat éven aluliak, a nagycsaládosok és a fogyatékkal élők sem.

Vége lehet az ingyenes utazásnak? 10


A külföldön már többfelé használt megoldást nem a kormány vetette fel, hanem a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, akik a „csúcsidő széthúzását” is javasolták, mely szerint az önálló utazásra képes diákok iskolakezdését, illetve a közalkalmazottak munkakezdését fél-egy órával későbbre tolnák. Úgy vélik, a járművek összteljesítménye így nem változik, viszont kevesebb járművel hosszabb időn keresztül biztosítható a kapacitásigény.

Nemcsak a helyi, de helyközi járatokat, buszokat vonatokat is érintheti az átalakítás. Szakértők szerint elkerülhetetlen a kedvezményrendszer felülvizsgálata, jelenleg hétmillióan vesznek igénybe valamilyen kedvezményt (az ötvenszázalékostól a teljes díjmentességig), s ezt nem bírja el az állam.

Fogyasztói árkiegészítésre a 2013-as büdzsében is 93 milliárdot tervezett be a kormány, míg a helyközi és távolsági tömegközlekedést lebonyolító cégek (MÁV-Start, GySEV, Volánok) állami apanázsa 183 milliárd forintról 190 milliárdra emelkedik. Az utazási juttatások átalakításával viszont 20-25 milliárd forintot is megspórolhat az állam.

Fónagy János az interjúban elmondta, ha lesz EU-IMF-megállapodás, és a vállalt feltételek között szerepel majd a kedvezményrendszer felülvizsgálata, akkor azt el kell végezni.

Forrás: Napi Gazdaság, Népszabadság, VEKE

Tudni szeretné autója valós fogyasztását? A Szervizkönyv megadja a választ! Próbálja ki most!