A hörgő autó mellett mindkét oldalon öles fenyőfák húznak el, a tempótól összefolynak, szinte csak egy sötét fal látszik belőlük. Csak néha zökkent ki a folyamatos rettegésből egy-egy komolyabb ugrató, amikor a belső szerveim akkorát rántanak a felfüggesztésükön, mintha egy lámpalázas inkvizítor próbálná leszaggatni őket a vizsgakoncolásán.
Nem tudok másra gondolni, mint a becsövezett raliautó gyűrődő-zónáira, és biztos vagyok benne, hogy ha leesnénk a havas útról a fák közé, az összes belsőségem, – mint valami dicstelen véget ért fáraónak – az orromon keresztül távozna. Közben a Focus üvölt, csattog alattunk, a sofőr nyilván nem autózza ki sem magából, sem az autóból a maximumot, mégis úgy érzem, a fizika másként működik most, mint szokott. Mégiscsak havon autózunk – igaz, szöges gumikkal – de a tempó teljesen valószínűtlen.
Lassan, de biztosan fogynak a Ford darabjai
Aztán egy hókupacot tolva magunk előtt kirobbanunk a fenyvesből, múlik a remegés, most már nyílt terepen száguldunk. Ugyan az egyik kanyarban eltrafálunk egy műanyag rúdra feszített Pirelli zászlót, de az autó elejéről nem ezért szakadnak le kisebb nagyobb darabok. Sokkal inkább a domborzat viseli meg a kocsit, néhol az ugratók után rendesen beletúrunk a hóba.
Még néhány perc őrület és visszaérünk a rajthelyre, ahol kivakarom a magam az ülésből, megszabadulok a sisaktól, a helyemet pedig a következő áldozat foglalja el. Vigyorgok, hiszen nem akárki, hanem maga Ken Block hozta rám a frászt az imént.
Kintről valahogy így festhetett a kéjutazás:
De mit is keresünk mi itt? A Pirelli vadonatúj, téli gumiját próbálgatjuk. És ehhez nem elég a hideg, praktikus, ha van hó is. Itt pedig van dögivel. Az is igaz, hogy még csak március van, de meg kellett ígérnünk, hogy szeptember végéig nem beszélünk arról, amit itt láttunk, tehát az a magyarázat az október eleji hóra, hogy ez még márciusi.
Szentpétervár
Szentpétervárhoz közelítünk
Az Észak Velencéjeként is emlegetett várost I. (Nagy) Péter orosz cár alapította 1703-ban azzal a céllal, hogy ablakot nyisson Európára, az elmaradott, feudális Oroszország felzárkóztassa. Helyét a Svédországtól visszafoglalt Ingermanlandban, a Néva folyó torkolatában határozta meg, nevét Szent Péter apostolról kapta, aki egyben a város védőszentje is.
Mivel az építkezések még háborús időben kezdődtek, az első épület egy erőd, név szerint a Péter-Pál erőd volt, melyet a város egyik főépítésze, Domenico Trezzini tervezett. Ő tervezte a váron belül található Péter-Pál Katedrálist, ahol minden orosz cárt I. (Nagy) Pétertől III. Sándorig megkoronáztak, illetve ahol az utolsó orosz uralkodó, II. Miklós és családjának hamvai nyugszanak.
A lebernyeges figura nem Batman, hanem Lenin
Nem titkoltan Velence és Amszterdam mintájára kívánta felépíttetni városát a cár, sok belső kanálissal, hajózható csatornával (vízi utcákkal) mely egy egyedi, új, szinte csak itt fellelhető építészeti stílust, az úgynevezett péteri barokkot hívta életre.
A tudatos városépítésnek köszönhetően (lévén a helyén előtte csupán egy mocsár volt) az egész egyetlen építészeti remekműnek számít, széles, egyenes sugárutakkal, kellemes nagy parkokkal és rengeteg fényűző palotával, ezért kapta harmadik becenevét: „A paloták városa”. A leghíresebb ezek közül a Téli Palota. A Néván átívelő hidak döntő többsége felnyitható.
wikipedia.hu
Ez épp egy felismerhető rendőrautó, de kísértek minket civilek is
Nagy, erős, benzines autókkal tartunk kifelé a szentpétervári sugárúton, hogy a közeli síközpontban, igazi téli körülmények között, méteres hóban próbálhassuk ki a Pirelli új, téli gumijait. A szentpétervári forgalom nagyjából a olyan, mint amit az Oroszországból érkező belsőkamerás videókon látni. És a rendőrök is éppen ugyanakkora hősök ott is, mint idehaza, csak a külső sávban bóklászó Ladást, Volgást szívatják, a belső sávban repesztő lefóliázott X6-osra rá sem mernek nézni. Ami érthető is, hiszen jó eséllyel nemcsak lóerőben veri a gép a rendőrségi felszerelést, hanem meglehet, tűzerőben is.
Zúg a Volga
A lassabb sávokban az átlagemberek haladnak, ilyen-olyan átlagautóval, míg a belsőben több tízmilliós gépek tolják egymást. Ami viszont mindkét sávban hasonló, az a fertelmes gördülési zaj, ugyanis a legtöbb autó legyen akár évtizedes Samara, vagy hónapos Range, egyaránt szöges gumival zörget végig a sugárutakon. Ők ott biztosan tudják, miért.
Persze minket, „nyugatról” jött firkászokat nem is engednek felügyelet nélkül ebbe a gyermekded, de mégis veszélyes homokozóba, ahol a KRESZ helyett az erősebb kutya ba halad szabály a mindenható. Kapunk rendőri felvezetést is – négykerék-hajtású S500-asban ül a bér-rendőr – aki szívbaj nélkül tolja le előlünk a civileket, és ugyanilyen nyugalommal áll keresztbe az autópálya-felhajtónál a megrakott Zil előtt is. Szerencséjére a teherautó még időben meg tudott állni.
Figyelmeztetés arra az esetre, ha nem tűnne fel az első másodpercben, hogy nem megy az autó
Kisvártatva megérkezünk a szerencsés klímájú helyre épült Igora parkba, ahol hatalmas hó várt minket. A parkolóban, sípályán, mindenhol. Ígéretes. Általában egy gumibemutatón sosem derül ki, milyen is az adott abroncs, mert semmivel nincs alkalmunk összehasonlítani. Így volt ez most is, mindössze arra éreztünk rá, hogy a nyári guminál fényévekkel használhatóbb, ha havon kell vele autózni.
A próbapályán a sok luxus szabadidő-autó között volt egy X6-os BMW is, amelyre nyári gumikat szereltek. No, kikapcsolt ESP-vel azzal tényleg izzasztó feladat volt havon tempósan haladni, mégis ez volt az egyik legnépszerűbb tesztpéldány, hiszen ritkán pöröghet az ember több száz lóerővel büntetlenül.
Korcsolyapályán gyorsít, fékez, gyorsít fékez ez az autó. Közben gyűlnek az értékes adatok.
Miután kijátszottuk magunkat, jégre tesznek minket. Illetve beültetnek egy műszerekkel telezsúfolt Tiguanba, és felhajtunk a fedett jégkorong-pályára. Nagy gáz, nagy fék, az ABS vadul kerregve küzd a jéggel, de ha lassan is, de végül megállunk. Közben a műszerek szorgosan mérnek, rögzítenek és elemeznek.
Nem cserélnénk a volán mögött ülő úrral, unalmas meló ez. Igyekszünk is gyorsan szabadulni, hiszen a program szerint most Ken Block következik. De ezt már elmeséltem, aki elfelejtette, lépjen vissza a cikk elejére, a startkockára.
Ken Block mellől kiszállva még hátra van egy érdekes feladat, amit nem hagyhatok ki. A lezárt sípályán lehet felfelé autózni. Egy Range Rover Evoque lesz a tettestársam, de biztos, ami biztos, kapok magam mellé egy instruktort is. Igaz, nem sok trükköt oszt meg velem, mindössze annyit présel ki magából, hogy ne vegyem el a gázt, nyomjam csak, ahogy tudom. Ebben nem lesz hiba, a gumik beleharapnak a mély hóba, és elkezdünk felfelé repeszteni.
Auróra
Emlékszem, kisiskolás koromban a november hetedikei faliújságversenyt minden évben mi nyertük, Varga Zsófi apukája által készített, másfél méter hosszú, papírból kivágott Auróra sziluettel, amit forradalmi képekkel tűzdeltünk tele. Bár többek szerint a történelem egyik nagy tévedése, hogy a Titanic süllyedt el és nem az Auróra, azért Szentpéterváron járva érdemes egy pillantást vetni arra a hajóra, amely lövésével jelt adva véget vetett egy korszaknak, hogy valami teljesen új vegye kezdetét. Akkor és ott, ez biztos jó ötletnek tűnt.
Az Auróra 1917. október 25-én este leadott lövésére indult meg a Téli Palota ostroma, és a hajó a forradalom szimbóluma lett. Ugyan a második világháborúban a kikötőben elsüllyedt, de a háború végén kiemelték, felújították, ma pedig múzeumhajóként üzemel. Elméletileg a fedélzetre is fel lehet menni, nekünk nem sikerült, biztos a hideg miatt.
Archív képsorokkal is megbolondított kisfilm az Auróráról:
Síelőket nem, csak a felvonó oszlopait kell kikerülni, miközben vadul, néha-néha csúnyát koppanó hassal zúgunk a cél felé. A vége felé kiderül, hogy nem volt felesleges a jó tanács, az egyre meredekebb emelkedőn vészesen fogy a lendület, de valahogy csak feljutunk. Aztán még megyünk pár kört a hörgő Range-el, annyira remek ez a Pirelli gumi.
Állítólag csendesebb, gazdaságosabb és biztonságosabb a konkurenseknél
Kategóriájának más jeles képviselőivel összehasonlítva a Pirelli Scorpion Winter teljesítménye számokban így fest: Havon, 50km/órás tempóról 10 százalékkal rövidebb a féktáv, nedves felületen 80km/órás sebességről 2,5 méterrel, míg szárazon 100-ról lassítva 1,7 méterrel rövidebb a féktáv. Emellett az alacsony gördülési ellenállás miatt az előző generációnál 4 százalékkal takarékosabb és 3dB-el csendesebb is lett az új téli gumi.
A varázslat a futófelület alatti rétegben rejlik, amelynek puha és rugalmas kialakítása lehetővé teszi, hogy a gumiabroncs a lehető legnagyobb felületen érintkezzen az útfelülettel, így javítva az úttartást. Emellett a belső szerkezet is tartogat újdonságokat, az újfajta anyagok használata pedig a gumiabroncs tömegére vannak jótékony hatással. Az ősztől kapható, főként nagy teljesítményű szabadidő-autókra szánt, – az AMG, Audi, BMW, Land Rover, Mercedes, Porsche, Volkswagen és Volvo is a Pirelli téli gumijait használja – 28 féle méretben gyártott abroncsok 16 és 21 col közötti felnikre szerelhetők.