Jól bele kell húznia a Kiának az Optima reklámkampányával. Már nem sokáig lesz ilyen egyedülállóan attraktív ez a limuzin a középkategóriában, pillanatokon belül rálép a nyakára az új Mondeo és az új Mazda 6, az a két vetélytárs, amelyek képeit megpillantva szintén nem az az első gondolata az embernek, hogy vajon mennyit eszik vagy hogy gyorsul, hanem hogy – hű de jól néz ki!
Valójában persze az Insignia is felhozható szép középkategóriásnak, Optima-konkurensnek. Vonalai máig is képesek lennének megbabonázni az autóbuzi szemeket, ha nem fulladt volna bele rég a nagy Opel látványos dizájnja a mennyiségbe. Egy Insignia után már senki nem fordul meg Budapest utcáin, annyi van belőle. Az Optimát bezzeg nézi mindenki, amerre csak jár. És így marad ez még sokáig; a Kia mifelénk egyelőre nagyon nehezen tudja elfogadtatni a piaccal, hogy középkategóriás cégautóként nem csak Passatok, Mondeók és persze Insigniák (esetleg Avensisek és Mazda 6-osok) létezhetnek a világon.
Fapadosan is komfortos
Pedig az Optima hasonló kivitelben semmivel nem rosszabb náluk. Minőségben, technológiában a dél-koreai autóipar mára tökéletesen hozza a japán szintet, helykínálatban, komfortban, szolgáltatások mennyiségében és minőségében nem marad el a német élmezőnytől sem.
Hasonló kivitelben, mondtam az előbb; fontos kitétel ez. Nemrég Spanyolországban vezethettük egy kicsit a színes-szagos, Infinity hifis, sávelhagyás-jelzős, dupla tetőablakos hibrid Optimát. Annak bőrkárpitos, motoros vezetőüléséből azért elég messze esik ez az LX jelzésű fapados modell. A kötelező extrák persze megvannak: négy villanyablak, kétzónás automata klíma, távirányítós centrálzár, 8 légzsák, tempomat, Bluetooth és egész rendes hangzású hifi, de ez a kocsi 6,6 milliós árával a legolcsóbb Optima.
A tágas, széles utastérben négy felnőttnek olyan jó dolga van ebben az elvileg fapados autóban, hogy az Optima LX egy pillanatig sem érződött szegényesnek, még nagy, színes érintőképernyő nélkül sem. A sofőr előtt ott a kormány a telefon, a tempomat, a rádió gombjaival, az ülések olcsó textilét bőr(szerű) keret fogja körbe, látványos dupla varrással – tulajdonképpen kinek is hiányzik itt bármiféle extra?
Már nem nagyon olcsó, de még cseppet sem drága
Középkategóriás szedánnak persze így is jó ára van. Benzines Passatból listaáron 7,1 millió a legolcsóbb, 122 lóerővel mindössze. Insigniából 6,1 millióról indul a licit, 1,6 literes szívó benzinmotorral. 115 lóerővel a 15 mázsás kasztnira; ez a lajhárfogat persze nem mérhető össze az Optimával.
A legolcsóbb Optima még a manapság leginkább remek ár/érték arányáról híres Renault hozzá mérhető modelljénél is olcsóbb tud lenni: 6,7 millió forintba kerül a legolcsóbb Laguna 2.0i, 165 lóerővel.
És ott van még a jó ár mellett a Kia adu ásza, a hét évig vagy 150 ezer kilométerig terjedő teljeskörű garancia. Nemrég a hibrid Optima kapcsán egy fekete lelkű kommentelőnk ugyan szóvá tette, hogy ez a garancia csak évi legalább egy márkaszervizes kontroll mellett érvényes. Mi úgy véljük, ilyen hosszú szavatosságért jogos elvárása a gyártónak, hogy ne Jóskapista bá’ öntse be a teszkógazdaságos olajat a motorba százezer kilométer vagy öt év használat után, csak mert más kocsikat ilyen idősen már rég garanciavesztett bontószökevényként szokás kezelni mifelénk.
Két hiba
A tesztautónak tulajdonképpen mindössze két olyan hibája volt, amit fel tudok idézni. Az egyik a csomagtérbe mélyen belógó zsanér – ez már 15-20 éve is ciki volt a kategóriában. A másik hiba pedig az autó motorja a váltóval.
Adatlap
Kia Optima 2.0 CVVT LX
Az Optima az első középkategóriás Kia, amit nem jó ár/érték aránya vagy japános minősége, hanem ütős formája tesz kívánatossá leginkább
Az Optima az első középkategóriás Kia, amit nem jó ár/érték aránya vagy japános minősége, hanem ütős formája tesz kívánatossá leginkább
Fotó megosztása:
Kovács Miklós dizájner keze munkája a lendületes, agresszív, arányos forma
Kovács Miklós dizájner keze munkája a lendületes, agresszív, arányos forma
Fotó megosztása:
Ez az Optima szép, de szinte senkinek nem kéne. Kétliteres, szívó benzinmotorjával se nem erős, se nem takarékos
Ez az Optima szép, de szinte senkinek nem kéne. Kétliteres, szívó benzinmotorjával se nem erős, se nem takarékos
Fotó megosztása:
A motor hihetetlenül csendes alapjáraton, sokáig tartott, amíg rájöttem, hogy nem Stop-Start automatika állítja le a pirosnál, csak a hangja szűnik meg
A motor hihetetlenül csendes alapjáraton, sokáig tartott, amíg rájöttem, hogy nem Stop-Start automatika állítja le a pirosnál, csak a hangja szűnik meg
Fotó megosztása:
A futómű (elöl MacPherson, hátul független felfüggesztésű, több lengőkaros) támogatja a lendületes autózást
A futómű (elöl MacPherson, hátul független felfüggesztésű, több lengőkaros) támogatja a lendületes autózást
Fotó megosztása:
15 centivel rövidebb öt méternél az Optima, tengelytávolsága majdnem 280 centi
15 centivel rövidebb öt méternél az Optima, tengelytávolsága majdnem 280 centi
Fotó megosztása:
Kanyarban kellemesen semleges az Optima, orrát se tolja, fenekét se dobja
Kanyarban kellemesen semleges az Optima, orrát se tolja, fenekét se dobja
Fotó megosztása:
Audira enyhén emlékeztető far
Audira enyhén emlékeztető far
Fotó megosztása:
A menetjelző fény puritán, nem bazári
A menetjelző fény puritán, nem bazári
Fotó megosztása:
Nahát, mintha az összességében kevésbé előnyös külsejű 407-es Peugeot C-oszlopa köszönne vissza az Optima hátsó kilincse felett, nem?
Nahát, mintha az összességében kevésbé előnyös külsejű 407-es Peugeot C-oszlopa köszönne vissza az Optima hátsó kilincse felett, nem?
Fotó megosztása:
A 2x5 küllős alufelni különleges formájú, bár finom szimmetriája nem illik túlságosan az Optima erőteljes formájához
A 2x5 küllős alufelni különleges formájú, bár finom szimmetriája nem illik túlságosan az Optima erőteljes formájához
Fotó megosztása:
Látványos vég, apró valódi csővel a mélyén
Látványos vég, apró valódi csővel a mélyén
Fotó megosztása:
A vezetői környezet dizájnban sokkal visszafogottabb a külcsínnél, de az ergonómia remek
A vezetői környezet dizájnban sokkal visszafogottabb a külcsínnél, de az ergonómia remek
Fotó megosztása:
Enyhén a sofőr felé fordított, széles középkonzol: a Volók előző szériájára (első S80, S60) emlékeztet a beltér
Enyhén a sofőr felé fordított, széles középkonzol: a Volók előző szériájára (első S80, S60) emlékeztet a beltér
Fotó megosztása:
Alapáron mechanikus állítású, textilkárpitos ülések járnak az Optimához, érdekes bőrkerettel
Alapáron mechanikus állítású, textilkárpitos ülések járnak az Optimához, érdekes bőrkerettel
Fotó megosztása:
A sokgombos kormány kapcsolói hamar begyakorolhatók, pár nap után lepillantás nélkül is kezelhetők
A sokgombos kormány kapcsolói hamar begyakorolhatók, pár nap után lepillantás nélkül is kezelhetők
Fotó megosztása:
Gázpedál-kezeléstől függően vegyes használatban 8,5 liter körül eszik a benzines Optima. Kétliteres benzinestől nem rossz, de a menetteljesítményekhez képest nem is kevés
Gázpedál-kezeléstől függően vegyes használatban 8,5 liter körül eszik a benzines Optima. Kétliteres benzinestől nem rossz, de a menetteljesítményekhez képest nem is kevés
Fotó megosztása:
A 70 literes tankkal dízelesen ritkán kell tankolni járni
A 70 literes tankkal dízelesen ritkán kell tankolni járni
Fotó megosztása:
A hifi, a klíma cseppet sem a koreai hagyományokat követi, mindkettő remek minőségben működik
A hifi, a klíma cseppet sem a koreai hagyományokat követi, mindkettő remek minőségben működik
Fotó megosztása:
A legolcsóbb Optimához is kétzónás automata klíma jár
A legolcsóbb Optimához is kétzónás automata klíma jár
Fotó megosztása:
A hatfokozatú váltó érthetetlenül rövid, hatodikban 130-nál 3500-at forog az Optima benzinmotorja
A hatfokozatú váltó érthetetlenül rövid, hatodikban 130-nál 3500-at forog az Optima benzinmotorja
Fotó megosztása:
Az ülésfűtés feláras extra, csomagban a kanyarfényszóróval, menetfénnyel 150 ezer forintba kerül
Az ülésfűtés feláras extra, csomagban a kanyarfényszóróval, menetfénnyel 150 ezer forintba kerül
Fotó megosztása:
Az első Ceed óta széria az USB-stekker és a 3,5 mm-es jack-bemenet
Az első Ceed óta széria az USB-stekker és a 3,5 mm-es jack-bemenet
Fotó megosztása:
A kesztyűtartó hűtött, viszont kicsi
A kesztyűtartó hűtött, viszont kicsi
Fotó megosztása:
Tipikus távol-keleti gombcsoport a karfán. Az első tankolás viszont problémás lehet: a tanksapka nyitógombját szokatlan helyre rejtették
Tipikus távol-keleti gombcsoport a karfán. Az első tankolás viszont problémás lehet: a tanksapka nyitógombját szokatlan helyre rejtették
Fotó megosztása:
A menetstabilizáló kikapcsolható, de a lusta motorral ettől még nem lesz élvezetes pályaautó az Optima
A menetstabilizáló kikapcsolható, de a lusta motorral ettől még nem lesz élvezetes pályaautó az Optima
Fotó megosztása:
Széles a kabin, a helykínálat kitűnő
Széles a kabin, a helykínálat kitűnő
Fotó megosztása:
Hátul két felnőtt kényelemben, csendben utazhat az Optimában
Hátul két felnőtt kényelemben, csendben utazhat az Optimában
Fotó megosztása:
Ekkora a lábtér 181 centivel, magam mögött
Ekkora a lábtér 181 centivel, magam mögött
Fotó megosztása:
Hátul két felnőtt kényelemben, csendben utazhat az Optimában
Hátul két felnőtt kényelemben, csendben utazhat az Optimában
Fotó megosztása:
Az 505 literes csomagtér méretével kapcsolatban nem lehet kifogásunk, de a belógó zsanér ebben a kategóriában vagy 15 éve elég kínos már
Az 505 literes csomagtér méretével kapcsolatban nem lehet kifogásunk, de a belógó zsanér ebben a kategóriában vagy 15 éve elég kínos már
Fotó megosztása:
Dönthető az üléstámla, de az IKEA szélesebb asztallapjai nehezen férnek át a szűk résen
Dönthető az üléstámla, de az IKEA szélesebb asztallapjai nehezen férnek át a szűk résen
Fotó megosztása:
Dönthető az üléstámla, de az IKEA szélesebb asztallapjai nehezen férnek át a szűk résen
Dönthető az üléstámla, de az IKEA szélesebb asztallapjai nehezen férnek át a szűk résen
Fotó megosztása:
Az 505 literes csomagtér méretével kapcsolatban nem lehet kifogásunk, de a belógó zsanér ebben a kategóriában vagy 15 éve elég kínos már
Az 505 literes csomagtér méretével kapcsolatban nem lehet kifogásunk, de a belógó zsanér ebben a kategóriában vagy 15 éve elég kínos már
Fotó megosztása:
Íme a motor, kétliteres, 160 lóerős, de ezt ügyesen titkolja
Íme a motor, kétliteres, 160 lóerős, de ezt ügyesen titkolja
Fotó megosztása:
A teleszkópos kitámasztásért egy jó pont, a hihetetlenül lassú fordulatejtésért, amitől minden sebességváltás rántással jár, 25000 rossz pont jár
A teleszkópos kitámasztásért egy jó pont, a hihetetlenül lassú fordulatejtésért, amitől minden sebességváltás rántással jár, 25000 rossz pont jár
Fotó megosztása:
Motor |
1999 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
165 LE |
Nyomaték |
196 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
9,5 sec |
Végsebesség |
210 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
7 l / 100 km |
Az Optima 165 lóerős, kétliteres, természetesen változó vezérlésű szívómotorja korszerű, csekély károsanyag-kibocsátású darab, de kéne a fenének. Ezzel a blokkal ennek a darab Optimának még akkor se lenne esélye eladatni magát itthon, ha a Kiának sikerülne áttörni a német védvonalakat valamelyik flottavásárló irányába. Fel nem foghatom, mi vitte rá az importőrt egy kétliteres benzines példány berendelésébe a tesztflottába, ennek a kocsinak Európában semmi értelme. Meg amúgy se nagyon.
A motor viszonylag élénken pörög fel, de hihetetlenül lustán ejti vissza a fordulatot, minden váltás rántással jár, ha az ember nem mond el 2-3 Mississippit a kuplung újbóli felengedése előtt. 160 lóerős teljesítménye katalógusban jól mutat, de a kocsi nem húz, a nyomaték az alsóbb fordulatszámokon kevés a 14,6 mázsához. Az előzéseket jól meg kell fontolni, és nem kell sajnálni pörgetni a motort. Na mondjuk pörög az magától is eléggé. 130-nál 3500 körül forog hatodikban, már városban, 50-nél kapcsolható az utolsó fokozat.
8,5 liter százon: napi száz kilométeres ingázóútvonalamon, mely kevés autópályából, kevés városból és sok országútból áll, ennyit evett a benzines Kia. A nagy testhez, rövid váltóhoz képest ez szép eredmény, és ha arra gondolok, hogy keresztapám egykori kétliteres Carina E kombija negyed tonnával könnyebb volt, és sosem evett tíz liter felett, el kel ismerjem, sokat fejlődött a tudomány a szívó benzinmotorok terén. Csak hát ez is kevés, a modern, downsize-olt turbós benzinesek sokkal jobban teljesítenek.
A 122 lóerős Passat az 1,4 literes turbómotorral semmivel nem érződött gyengébbnek két és fél évvel ezelőtt, viszont egy literrel kevesebbet fogyasztott pont ugyanazon az úton, amin ma is járok. És persze azt a kocsit se tartottam jó választásnak, ekkora kasztnihoz kár nem dízelt venni.
Dízellel vagy hibriddel melegen ajánljuk
A szép, nagy Kia szedán 1,7 literes, 136 lóerős dízelmotorja 320 Nm-rel sokkal jobb választás az Optimához. Azzal a motorral valamivel hat liter feletti fogyasztás prognosztizálható, így aki sokat megy egy évben, még a Kia hétéves garanciaidején belül megspórolja a kutaknál a félmilliós felárat, és minden gyorsításnál élvezheti a sokkal erőteljesebb meglódulást.
Benzines Optimából csak a sokkal erőteljesebb és persze menőbb hibridnek van értelme. Hacsak nincs szíve valakinek beszűkíttetni az 505 literes csomagteret egy jó kis gázpalackkal, ez a kétliteres benzines Optima hazai viszonyok között csak szép, de piacképtelen autó.