Jó ideje csúszik a fővárosi taxizás újraszabályozása. Mi nem vártunk a rendeletre, inkább megversenyeztettünk négy autót. Melyik lenne Budapest ideális taxija?
Jó ideje csúszik a fővárosi taxizás újraszabályozása. Mi nem vártunk a rendeletre, inkább megversenyeztettünk négy autót. Melyik lenne Budapest ideális taxija?
Fotó megosztása:
Júniusban, majd szeptemberben sem döntött a Fővárosi Közgyűlés a taxizás újraszabályozásáról
Júniusban, majd szeptemberben sem döntött a Fővárosi Közgyűlés a taxizás újraszabályozásáról
Fotó megosztása:
Ha a sima Prius kicsi, ugyanezt tudja nagyobb csomagtérrel az 5+2 üléssel is rendelhető Prius+. 2013 elejétől a teljes hibrid hajtásláncot megkapja a csinosabb Auris HSD kombi is
Ha a sima Prius kicsi, ugyanezt tudja nagyobb csomagtérrel az 5+2 üléssel is rendelhető Prius+. 2013 elejétől a teljes hibrid hajtásláncot megkapja a csinosabb Auris HSD kombi is
Fotó megosztása:
Előkelő Mercedes, színjózan Nissan, takarékos Toyota és vállalható Dacia alkotja a mezőnyt. A Nissan és a Dacia dízelmotorja közös, mert mindkét márka a Renault-é
Előkelő Mercedes, színjózan Nissan, takarékos Toyota és vállalható Dacia alkotja a mezőnyt. A Nissan és a Dacia dízelmotorja közös, mert mindkét márka a Renault-é
Fotó megosztása:
Budapesten kitermelhetetlen a B 180 dízel automata váltóval 8,4 milliós alapára
Budapesten kitermelhetetlen a B 180 dízel automata váltóval 8,4 milliós alapára
Fotó megosztása:
Furcsa egy európai autón, de a bal oldalra nyíló tankfedélnek inkább örülnének a szakik, mert ez az oldal többször szabad a kutakon
Furcsa egy európai autón, de a bal oldalra nyíló tankfedélnek inkább örülnének a szakik, mert ez az oldal többször szabad a kutakon
Fotó megosztása:
Elődje 5,5, a harmadik generáció már csak 4,5 litert fogyaszt Budapesten taxizva
Elődje 5,5, a harmadik generáció már csak 4,5 litert fogyaszt Budapesten taxizva
Fotó megosztása:
5 év/100 000 kilométer a garancia a hibridrendszerre. Az egyszerű, kevés alkatrészből álló hajtásrendszerrel a bonyolultnak hitt Prius kiforrott, megbízható és kevés pénzből üzemeltethető autó
5 év/100 000 kilométer a garancia a hibridrendszerre. Az egyszerű, kevés alkatrészből álló hajtásrendszerrel a bonyolultnak hitt Prius kiforrott, megbízható és kevés pénzből üzemeltethető autó
Fotó megosztása:
A londoni taxinak szánt NV 200-as futóműve eltér a sima Combiétól. Előbbinek 7,6, utóbbinak 10,6 méteres a fordulóköre
A londoni taxinak szánt NV 200-as futóműve eltér a sima Combiétól. Előbbinek 7,6, utóbbinak 10,6 méteres a fordulóköre
Fotó megosztása:
Teherautóból készült: az szól ellene, ami mellette is. Belső tere csúf, de gazdaságossága és térkínálata lehengerlő
Teherautóból készült: az szól ellene, ami mellette is. Belső tere csúf, de gazdaságossága és térkínálata lehengerlő
Fotó megosztása:
Valószínűtlenül tágas, emészthetően puritán, meglepően halk és barátságos autó a Lodgy
Valószínűtlenül tágas, emészthetően puritán, meglepően halk és barátságos autó a Lodgy
Fotó megosztása:
Sajnos nincs belőle gyárilag LPG-s verzió, mint a 16 szelepes, légkondis Dusterből 3 250 000 forintért
Sajnos nincs belőle gyárilag LPG-s verzió, mint a 16 szelepes, légkondis Dusterből 3 250 000 forintért
Fotó megosztása:
Szilveszteri fuvarok után nem lenne gond tisztítani a Lodgy egyszerű belsejét
Szilveszteri fuvarok után nem lenne gond tisztítani a Lodgy egyszerű belsejét
Fotó megosztása:
Középen tágas és kényelmes a Dacia egyterűje
Középen tágas és kényelmes a Dacia egyterűje
Fotó megosztása:
Felszereltségtől függetlenül 150 ezer Ft a plusz két ülés felára
Felszereltségtől függetlenül 150 ezer Ft a plusz két ülés felára
Fotó megosztása:
Bőven megjárja a műszerfal
Bőven megjárja a műszerfal
Fotó megosztása:
Láthatóan az egyszerűség és a takarékosság volt a Nissan szempontja
Láthatóan az egyszerűség és a takarékosság volt a Nissan szempontja
Fotó megosztása:
Kisteherautósan magas az NV200 üléspozíciója
Kisteherautósan magas az NV200 üléspozíciója
Fotó megosztása:
A hórihorgas autóban bőven van fejtér és a térdeknek is jut elég hely
A hórihorgas autóban bőven van fejtér és a térdeknek is jut elég hely
Fotó megosztása:
Térdmagasságból parkolható csomagtartó, mert a tank az utasülés alatt van és a merev tengelyes felfüggesztés egy szál laprugóval nem foglal sok helyet
Térdmagasságból parkolható csomagtartó, mert a tank az utasülés alatt van és a merev tengelyes felfüggesztés egy szál laprugóval nem foglal sok helyet
Fotó megosztása:
Segít spórolni a Prius műszerfala
Segít spórolni a Prius műszerfala
Fotó megosztása:
Pár nap alatt kiismerhető a Prius belső tere
Pár nap alatt kiismerhető a Prius belső tere
Fotó megosztása:
Nincs elég hely a lábakat az első ülések alá dugni
Nincs elég hely a lábakat az első ülések alá dugni
Fotó megosztása:
Hibrideknek 430 helyett 300 literes csomagtér is elég lehet, hogy ne zárjon ki eleve annyira sok hibridautót a szabályozás
Hibrideknek 430 helyett 300 literes csomagtér is elég lehet, hogy ne zárjon ki eleve annyira sok hibridautót a szabályozás
Fotó megosztása:
Könnyű leolvasni a B-osztály műszereit
Könnyű leolvasni a B-osztály műszereit
Fotó megosztása:
Fuvarra várva itt telne legszebben az idő
Fuvarra várva itt telne legszebben az idő
Fotó megosztása:
Kosárlabdázóknak is van elég hely hátul
Kosárlabdázóknak is van elég hely hátul
Fotó megosztása:
488-ról 1547 literre bővíthető a B 180 CDI csomagtere
488-ról 1547 literre bővíthető a B 180 CDI csomagtere
Fotó megosztása:
Rövid távokra szól az NV200 harmadik üléssora, kényelmetlenebb, mint a Lodgyban
Rövid távokra szól az NV200 harmadik üléssora, kényelmetlenebb, mint a Lodgyban
Fotó megosztása:
Az oldalfalról könnyen lehajthatók a pótülések
Az oldalfalról könnyen lehajthatók a pótülések
Fotó megosztása:
Bal oldali tolóajtót csak a gazdagabbik felszereltséggel kapunk. Nagy előnye, hogy az utas nem tudja rányitni egy biciklistára
Bal oldali tolóajtót csak a gazdagabbik felszereltséggel kapunk. Nagy előnye, hogy az utas nem tudja rányitni egy biciklistára
Fotó megosztása:
Ez kemény: Combi kivitelben a Visiához egy, de a Teknához is csak két légzsák jár
Ez kemény: Combi kivitelben a Visiához egy, de a Teknához is csak két légzsák jár
Fotó megosztása:
Tolótetővel alig marad fejtér a Priusban, pedig lemeztetővel egészen tágas kompakt autó
Tolótetővel alig marad fejtér a Priusban, pedig lemeztetővel egészen tágas kompakt autó
Fotó megosztása:
Nincs benne váltó, nem kell kapcsolgatni és kuplungolni a Priusban
Nincs benne váltó, nem kell kapcsolgatni és kuplungolni a Priusban
Fotó megosztása:
elegáns és egészen tágas a B-osztály
elegáns és egészen tágas a B-osztály
Fotó megosztása:
Piros, fehér, zöld, egyenesen Kecskemétről
Piros, fehér, zöld, egyenesen Kecskemétről
Fotó megosztása:
Alacsonyabb elődjéénél, de kellemes a B-osztály üléshelyzete. Könnyű ki- és beszállni
Alacsonyabb elődjéénél, de kellemes a B-osztály üléshelyzete. Könnyű ki- és beszállni
Fotó megosztása:
Nem volna rossz munkahely a román autó
Nem volna rossz munkahely a román autó
Fotó megosztása:
Belső szélességben is jó a Dacia
Belső szélességben is jó a Dacia
Fotó megosztása:
Apró, nehezen és kényelmetlenül megnyomható karral dönthető előre a Lodgy két pótülése
Apró, nehezen és kényelmetlenül megnyomható karral dönthető előre a Lodgy két pótülése
Fotó megosztása:
Leghátul magas felnőttek is simán elférnek a Lodgyban
Leghátul magas felnőttek is simán elférnek a Lodgyban
Fotó megosztása:
150 ezer Ft a plusz két ülés felára. Felnőttek is jól elférnek a Lodgyban
150 ezer Ft a plusz két ülés felára. Felnőttek is jól elférnek a Lodgyban
Fotó megosztása:
Taxik a barcelonai reptéren. Nyugaton fedezik a Prius árát a viteldíjak
Taxik a barcelonai reptéren. Nyugaton fedezik a Prius árát a viteldíjak
Fotó megosztása:
Nincs meg 2550 mm az első Octavia tengelytávja, de a Golf IV kombik és a Borák is kiesnek a taxiként bevethető típusok közül
Nincs meg 2550 mm az első Octavia tengelytávja, de a Golf IV kombik és a Borák is kiesnek a taxiként bevethető típusok közül
Fotó megosztása:
Mind népszerűbbek az 5+2 üléses egyterűek. Nagy a csomagterük és öt-hat ember is elmehet egy taxival
Mind népszerűbbek az 5+2 üléses egyterűek. Nagy a csomagterük és öt-hat ember is elmehet egy taxival
Fotó megosztása:
Nagy fogás: 13 ezer NV 200 lesz New York új taxija
Nagy fogás: 13 ezer NV 200 lesz New York új taxija
Fotó megosztása:
Jól megválasztott színnel és típussal az egységes taxi egy város jelképévé válhat. A londoni taxi formája alig változott, amíg az 1948-as Austin FX3-ból LTI TX4 lett az 1990-es évek végére. Az NV200 lehet a veszte, ha New York után itt is leváltja a taxikat
Jól megválasztott színnel és típussal az egységes taxi egy város jelképévé válhat. A londoni taxi formája alig változott, amíg az 1948-as Austin FX3-ból LTI TX4 lett az 1990-es évek végére. Az NV200 lehet a veszte, ha New York után itt is leváltja a taxikat
Fotó megosztása:
Szerkesztőségünk taxiideálja a hibrid Prius III, mert kevésbé környezetszennyező a dízeleknél és a benzineseknél
Szerkesztőségünk taxiideálja a hibrid Prius III, mert kevésbé környezetszennyező a dízeleknél és a benzineseknél
Fotó megosztása:
Előkelő Mercedes, színjózan Nissan, takarékos Toyota és vállalható Dacia alkotja a mezőnyt. A Nissan és a Dacia dízelmotorja közös, mert mindkét márka a Renault-é
Előkelő Mercedes, színjózan Nissan, takarékos Toyota és vállalható Dacia alkotja a mezőnyt. A Nissan és a Dacia dízelmotorja közös, mert mindkét márka a Renault-é
Eredetileg júniusban, aztán szeptemberben tervezett dönteni a Fővárosi Közgyűlés a taxirendeletről. Amíg választott képviselőink a szabályozással izzadnak, mi megcsináltuk háztáji taxitenderünket. A nyugati mintát a Toyota Prius, a keleti életerőt a Dacia Lodgy, a hazai ipart a Mercedes B-osztály, a japán igavonókat pedig a Nissan NV200 képviselte.
Nissan NV200 Combi – New York messze van
New York következő taxija körbeüvegezve, 5+2 üléssel és dízelmotorral érkezett tenderünkre. Magas üléshelyzete jó kilátást biztosít, de a sofőrnek és két hátsó utasnak ez a legkevésbé kényelmes autó. Keskeny, magas és belül látványosan olcsó, mert elsősorban haszonjármű.
Jól megválasztott színnel és típussal az egységes taxi egy város jelképévé válhat. A londoni taxi formája alig változott, amíg az 1948-as Austin FX3-ból LTI TX4 lett az 1990-es évek végére. Az NV200 lehet a veszte, ha New York után itt is leváltja a taxikat
Teherautóból készült: az szól ellene, ami mellette is. Belső tere csúf, de gazdaságossága és térkínálata lehengerlő
Teherautóból készült: az szól ellene, ami mellette is. Belső tere csúf, de gazdaságossága és térkínálata lehengerlő
Belső terének tágassága ehhez illik. Az oldalfalról lehajtható pótszékek több helyet foglalnak, mint a Lodgy koffernyire összehajtható ülései, de csomagtérben így is a hórihorgas Nissan a király.
Jól lehet rámolni a Vanette utódjába, a mély csomagtérperem azoknak a szakiknak sem kezdi ki a derekát, akik még Ezerkettesekkel vitték bulizni Siófokra az aranylábú gyerekeket.
Kétféle dízel, kétféle váltó
Taxiként az 1,6-os benzinesnek is lehet létjogosultsága, bár városi fogyasztása a szabvány szerint 2,8-3,3 literrel magasabb a dízelekénél.
Bal oldali tolóajtót csak a gazdagabbik felszereltséggel kapunk. Nagy előnye, hogy az utas nem tudja rányitni egy biciklistára
Térdmagasságból parkolható csomagtartó, mert a tank az utasülés alatt van és a merev tengelyes felfüggesztés egy szál laprugóval nem foglal sok helyet
Térdmagasságból pakolható csomagtartó, mert a tank az utasülés alatt van és a merev tengelyes felfüggesztés egy szál laprugóval nem foglal sok helyet
Cserébe 20 ezer kilométer helyett elég 30 ezrenként olajcserére vinni és aki 4-6 évre, nagyjából 300 ezerig tervez az autóval, drága javításoktól mentesülhet a benzines egyszerűbb hajtásláncával. Pláne a garancia lejártával vagy azonnal LPG-re váltva.
A tesztautóban mormogó, 1,5 literes dízelmotorból kétféle van. Az egyik 90 lóerős, 200 newtonméterrel, az erősebbik 110 lóerőt és 240 Nm-t tud.
Ferihegyre járva utóbbi a jobb, mert a dCi 110 kereken 150 ezer forintos felárában az öt helyett hatfokozatú váltós is benne van.
Hivatalos álláspont: Euro 4, 82 lóerő, 430 liter
Nincs meg 2550 mm az első Octavia tengelytávja, de a Golf IV kombik és a Borák is kiesnek a taxiként bevethető típusok közül
Nincs meg 2550 mm az első Octavia tengelytávja, de a Golf IV kombik és a Borák is kiesnek a taxiként bevethető típusok közül
Cikkünk kapcsán megkerestük kérdéseinkkel a taxizás szabályaira javaslatot tevő BKK munkatársait. A Budapesti Közlekedési Központ állásfoglalása szerint az egységes és kötelező színvariációt még egyeztetik a taxis érdekképviseletekkel. A rendelet-tervezet műszaki előírásai között legalább Euro 4-es motor, 60 kW (82 LE) minimális teljesítmény, 2550 mm tengelytávolság és 430 literes csomagtartóméret szerepel. (Tehát Lacettivel a csomagtere, az Octavia I-gyel a tengelytávja miatt nem lehet majd dolgozni.)
Környezetvédelmi ösztönzőként a gyárilag elektromos, hibrid és gyárilag gázüzemű gépkocsik esetében elegendő 300 literes csomagtartó és a taxiállomás-használati díjból 20 százalékos kedvezmény jár. A BKK arra számít, hogy az új szabályozással az öreg, műszakilag elavult, nem elég tágas és erősen környezetszennyező (Euro 4 norma alatti) taxik kikerülnek a szolgáltatási piacról. Az ügyben a Fővárosi Közgyűlés dönt valamikor, a rendelet hatálybalépésétől számítva egy év alatt kell a taxisoknak az új előírásoknak megfelelniük, ha szükséges, autócserével.
Dacia Lodgy – A tökéletes munkaautó
Valószínűtlenül tágas, emészthetően puritán, meglepően halk és barátságos autó a Lodgy
Valószínűtlenül tágas, emészthetően puritán, meglepően halk és barátságos autó
Nem egy taxistól hallottuk, hogy fintorgást vált ki, ha Dacia áll ki rendelt taxiként. „Több, Daciával próbálkozó kollégám azt tapasztalta, hogy az utasok nem fogadták el a márkát. Úgy álltak hozzá, hogy az nem szolgáltatás, ha Daciával kell utazniuk. A magyar utas többre értékel egy szétült, nyolcéves 211-es Mercit” – mondta egy névtelenséget kérő fuvarozó. (Szerinte ugyanez igaz a Chevykre is, emiatt nem terjedtek el a taxisok körében a civilizált Cruze-ok.)
Nem elég uras nekünk?
Hiába, az a Logan MCV, ami jó Münchenbe, a második leggazdagabb német tartomány repterére, nem elég uras nekünk. Talán az egyterű Daciának nagyobb sikere lesz, mert családi autóként és taxizáshoz is beválna.
Szilveszteri fuvarok után nem lenne gond tisztítani a Lodgy egyszerű belsejét
Szilveszteri fuvarok után nem lenne gond tisztítani a Dacia egyszerű belsejét
Valószínűtlenül tágas, emészthetően puritán, meglepően halk és rendkívül praktikus autó a Lodgy.
150 ezer forintos felárért a Dacia hétszemélyes verzióban is kapható, ami fontos, mert buliba indulva egyre többen rendelnek 7-9 üléses taxit.
Középen és leghátul is kényelmesen tágas a tér, négy utassal a Lodgy csomagtere elnyeli a túlméretes bőröndöket is. Kár, hogy egy kényelmetlenül apró és éles peremű kallantyút kell megnyomni a csomagtéri ülések összehajtogatásához.
Leghátul magas felnőttek is simán elférnek a Lodgyban
Leghátul magas felnőttek is simán elférnek a Lodgyban
Erre az igénytelenségre ergonómia egyest adnánk a tervezőknek, de mintha ezt szántszándékkal tolták volna el, hogy a Scénicnek kevesebb baja legyen a házon belüli konkurenssel.
Az ára dönthet
11,1 méteres fordulóköre messze van attól a 25 lábtól (7,6 méter), amit a híres Conditions of Fitness előír a londoni taxikra, minimalizálandó a többi közlekedő feltartását. A román autó 90 lóerővel kellően fürge és mindig takarékos. A szabványos mérésben 4,2, a való életben is hat literen belül fogyaszt. A 4,1 milliós Lodgy ár/méret/gazdaságosság hányadosa verhetetlen az új autók között.
Sajnos nincs belőle gyárilag LPG-s verzió, mint a 16 szelepes, légkondis Dusterből 3 250 000 forintért
Taxik a barcelonai reptéren. Nyugaton fedezik a Prius árát a viteldíjak
Taxik a barcelonai reptéren. Nyugaton fedezik a Prius árát a viteldíjak
Az Exceptionban alapáras MediaNav a minden más fontos extrával felszerelt Arctichoz 130 ezerért rendelhető, amivel megoldódik a Bluetooth-kihangosítás és a navigáció. Kár, hogy a tangeri üzemben nem szerelnek bele gyári LPG-szettet, autógázas modell csak Sanderóból, a Logan MCV kombiból és a Dusterből kapható.
Toyota Prius
Nincs váltója, nincs kuplungja, nincs kettős tömegű lendkereke, nincs turbója és nagynyomású befecskendező-rendszere, van viszont egy hengerűrtartalmához képest csekély teljesítményű benzinese, az Atkinson-ciklusú négyhengerest kisegítő két villanymotorja, egy elég nehéz akkucsomagja és a motorokat összehangoló, fokozatmentes nyomatékosztóműve.
Tolótetővel alig marad fejtér a Priusban, pedig lemeztetővel egészen tágas kompakt autó
Tolótetővel alig marad fejtér a Priusban, pedig lemeztetővel egészen tágas kompakt autó
Milánóban, Barcelonában, Párizsban rengeteg taxit látni belőle, de Budapesten ritkán lehet egyet is leinteni belőle. Az itteni tarifával nem jön ki a minimum nyolcmilliós vételár.
Tolótetővel nem jó taxinak
A fotókon látható autót a tolótető alkalmatlanná teszi taxizásra. Napfénytetővel átlag magas utasoknak sincs benne elég fejtér. A minap Zürichben egy lemeztetős Priust intettünk le taxinak és abban olyan jól elfértünk, mintha nem is egy kaptafára készülnének. Széltében persze szorongtunk hárman, de ez elfogadható egy alsó középkategóriás autótól.
Pár nap alatt kiismerhető a Prius belső tere
Pár nap alatt kiismerhető a Prius belső tere
Az XW30-as gyári kódú Priusra a Toyota több mint 1000 megoldást szabadalmaztatott, az autó fejlettségét az elődénél is lényegesen alacsonyabb fogyasztás bizonyítja. Nem sokan dolgoznak vele, de pár érintettel sikerült beszéltünk.
Taxizva is 5 liter alatt
Taxiüzemben a második generáció 5,5, a harmadik 4,5 literes budapesti fogyasztással hálálja meg a bizalmat. A Prius III könnyen és hosszan gurítható villanymotorjával, felélve a fékezéskor és gázelvételkor az akkumulátorokba visszatermelt áramot. Mert a hibridben a mozgási energia hasznosul, nem csupán hő lesz belőle, amivel az utcát fűtjük.
Kitermelhetetlen autók – Egy profi szemével
Júniusban, majd szeptemberben sem döntött a Fővárosi Közgyűlés a taxizás újraszabályozásáról
Júniusban, majd szeptemberben sem döntött a Fővárosi Közgyűlés a taxizás újraszabályozásáról
Cikkünk négy autójáról véleményt mondott Bősz Péter, a City Taxi kereskedelmi és marketingigazgatója is.
Dacia Lodgy
Felkeltette érdeklődésünket a bevezető kampány 2,5 milliós ára, csakhogy a taxinak alkalmasabb, normálisan felszerelt dízelváltozat inkább négymillió Ft felett érhető el. Taxinak általában a nagyméretű, kényelmes, Passat-szintű autók az ideálisak, ám ezek új ára nálunk kitermelhetetlen. A magyar taxis előtt két út áll: vesz használtan, 3-4 évesen hasonló kategóriájú autót, csakhogy akkor magas lesz a javítási költsége, vagy keres valami kisebb, prémium-közeli kocsit, amibe viszont a Dacia olcsóbb változatai nem igazán férnek bele.
Nissan NV 200
A londoni taxinak szánt NV 200-as futóműve eltér a sima Combiétól. Előbbinek 7,6, utóbbinak 10,6 méteres a fordulóköre
A londoni taxinak szánt NV 200-as futóműve eltér a sima Combiétól. Előbbinek 7,6, utóbbinak 10,6 méteres a fordulóköre
Láttuk a fényképeken, hogy a New York-i taxitendert elnyerő NV 200 belül sokkal jobb minőségű, praktikusabb kivitelű jármű annál az autónál, amit nálunk ezen a néven 4-5 millió forint között meg lehet venni. A hazai, olcsóbb Nissan valójában egy ülésekkel ellátott kisteherautó.
Mercedes-Benz B-osztály
Ahogy néztük, 8 millió forint körül van a dízelmotoros változat legalja, és budapesti taxizással kitermelhetetlen ennyi pénz. Sajnos a taxik 4-5 év használat alatt elveszítik a beszerzési áruk 80 százalékát, és nem mindegy, hogy mekkora összegnek olvad el a 80 százaléka.
Budapesten kitermelhetetlen a B 180 dízel automata váltóval 8,4 milliós alapára
Budapesten kitermelhetetlen a B 180 dízel automata váltóval 8,4 milliós alapára
Ebből a B-osztályból még nincs olcsóbb használt változat, így nem reális, hogy a kecskeméti Mercedesek elterjedjenek a magyar taxisok között.
Toyota Prius
A B-osztályos Mercedeshez hasonlóan kitermelhetetlen az újkori beszerzési ára, használtan viszont nem lenne rossz vétel az elérhető árú előző generáció. Szeretik az utasok és a taxisok is, mivel megbízható, javítási és üzemeltetési költsége alacsony. Mégsem terjedt el a Prius II, mert két éve 430 literes minimális csomagtartóméretről hallani a Fővárosi Önkormányzat rendelet-tervezeteiben, márpedig az előző generációé csak 390 liter, így a taxisok nem merték megvenni. A legújabb tervezet a hibridek esetén 300 literben szabja meg a minimum elvárást, sőt, 20 százalékos droszthasználati kedvezményt ígér elő nekik. Ám egyelőre mindez csak tervezet, így a taxisok kivárnak.
Mercedes-Benz B-osztály
Piros, fehér, zöld, egyenesen Kecskemétről
Piros, fehér, zöld, egyenesen Kecskemétről
Megfogva a piros-fehér-zöld cérnával varrt bőrkormányt, büszkék lehetünk a Kecskeméten gyártott autóra. Belső tere szép, fuvarra várva ebben telne legszebben az idő. Kényelmes üléseiben órákig trécselnénk taxismódra ablakon át, egymás mellé állva.
Egyedül ebben az autóban éreznénk helyváltoztatás helyett úri szolgáltatásnak a taxizást. Más kérdés, hogy az előkelő anyagoknál alighanem könnyebb tisztítani a másik három autó egyszerűbb és sokkal olcsóbbnak ható felületeit. A rugózási kényelem viszont nem tudja megközelíteni azt a suhanást, amit a hátsókerekes Mercedesek egymillió kilométer után is tudnak.
Pont elég tágas
Fuvarra várva itt telne legszebben az idő
Fuvarra várva itt telne legszebben az idő
A B-osztály térkínálata nem mérhető a teherhajós NV 200-hoz vagy a Lodgyhoz, de a Priusnál sokkal tágasabb. Kényelmesen az első ülések alá tudtuk csúsztatni cipőnket, amihez a Toyotában túl szűk volt a hely.
Taxizni automata váltóval érdemes. A Lodgyhoz és az NV 200-hoz sajnos nem rendelhető ez a munkaeszköz, a Priusban nem kell váltani, a W 246-os Mercedeshez 727 710 Ft a DSG felára. A tesztautóban ez a hétfokozatú, duplakuplungos váltó kímélte bal lábunkat.
A gyorsforgalmira méretezett alaktényező
Bár a taxisok alighanem kiiktatnák a stop-start rendszert, automata váltóval a berendezés érdekes. Működéséhez a mechanikuson kívül kell egy elektromos olajszivattyú is. Leállított motorral ez a pumpa tartja meg az olajnyomást, hogy a motor beindulásakor a váltó azonnal működjön.
Furcsa egy európai autón, de a bal oldalra nyíló tankfedélnek inkább örülnének a szakik, mert ez az oldal többször szabad a kutakon
Az 1,8-as dízel fogyasztása
tesztünkön 4,5 és 8,0 liter között mozgott, egy profi sofőr 6-6,5 literből eltaxizna vele. A reptéri gyorsforgalmin száguldva megmutatkozna a 0,26-os alaktényező, amit aerodinamika csomaggal 0,24-re mérsékelhetünk. Ez felülmúlja a Prius a 0,25-ös értékét is.
Favoritunk a legkevésbé büdös autó
Szerkesztőségünk taxiideálja mégis a Toyota Prius III. Motorja kevésbé szennyező, mint az átlagos benzineseké, a dízelekkel össze sem lehet hasonlítani.
Ha a sima Prius kicsi, ugyanezt tudja nagyobb csomagtérrel az 5+2 üléssel is rendelhető Prius+. 2013 elejétől a teljes hibrid hajtásláncot megkapja a csinosabb Auris HSD kombi is
Szerkesztőségünk taxiideálja a hibrid Prius III, mert kevésbé környezetszennyező a dízeleknél és a benzineseknél
Szerkesztőségünk taxiideálja a hibrid Prius III, mert kevésbé környezetszennyező a dízeleknél és a benzineseknél
Hibridhajtása rendkívül hatékonyan spórol az üzemanyaggal: némi érzékkel városi fogyasztása nem megy 4,5 liter fölé, amit legfeljebb egy dízel Thalia vagy a Peugeot 307 HDi kombi közelít meg.
Hátránya a magas súly és a típus drágasága, de egyszerű és kiforrott technikája révén üzemeltetése nem kerül sokba.
Ha a sima Prius kicsi, ugyanezt a hajtásláncot nyújtja nagyobb csomagtérrel az 5+2 üléssel is rendelhető Prius+. Akit a közepes csomagtéren kívül a formája is elriaszt, 2013 elejétől ugyanezt a hajtásláncot megkapja az Auris kombiban.
Adatok a potenciális taxikról |
|
|
Dacia Lodgy |
Mercedes-Benz B-osztály |
Nissan NV 200 |
Toyota Prius
|
jánlott verzió |
|
1,5 dCi 90 Arctic 7 ülés |
B 180 CDI aut. |
1,5 dCi Combi Tekna |
Toyota Prius Sol |
Listaár, Ft |
|
4 140 000 |
8 419 210 |
5 386 000 |
8 590 000 |
Motor |
|
90 LE, 200 Nm dízel |
109 LE, 250 Nm dízel |
110 LE, 240 Nm dízel |
B: 99 LE, 142 Nm, E: 82 LE, 207 Nm / 136 LE* |
Szabványos átlagfogyasztás, l/100 km |
|
4,2 |
4,4-4,6 |
5,5 |
3,8 |
|
Fordulási kör min. átmérője, m |
|
11,1 |
11,0 |
10,6 |
10,4 |
Csomagtér, liter |
|
207/827-2617 |
488-666-1547 |
900/2100/2900 |
445-1120 |
|
|
|
|
|
|
*A benzines motor, a villamos gép és a hibridrendszer összteljesítménye