„Ennek a tervezetnek semmi köze a szolgáltatás javításához, és az utasok biztonságának a növeléséhez” – így kommentálta a Vezess.hu-nak a taxizást a jövőben szabályozó kormányrendelet tervezetét Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke. Pedig elmondása szerint „húszszor” egyeztettek erről az elmúlt években, de mégsem kerültek be a szakmai javaslataik a dokumentumba.
Egyik társa már kevésbé diplomatikusan úgy fogalmazott a pár napja nyilvánosságra hozott dokumentumról, hogy az „tele van totális agymenésekkel”. Nézzük meg a legérdekesebb pontokat!
Zsákbamacskát rendel az utas
Érezhetően fiatalítaná a hazai utakon futó taxikat a tervezet azzal, hogy 10 évben maximálja a korukat, és minimálisan euro 3-as motor használatát írja elő, vagy elektromos autó esetén 200 kilométeres hatótávot. Amint számunkra kiderült, tulajdonképpen a járművek életkorára és műszaki paramétereire vonatkozó rész az egyetlen a tervezetben, amelyet jó szívvel támogatnak az általunk megkérdezett taxis vezetők.
„Valahol meg kell húzni a határt, még ha lesznek is károsultjai a döntésnek, hiszen 15-20 éves autók is közlekednek ma taxiként” – mondta Bősz Péter, a City Taxi kereskedelmi és marketing igazgatója. Szerinte ugyanakkor szomorú, hogy 1990-ben eltörölték az akkor 6 éves korhatárt. „Ennek lett a következménye a mai helyzet, amikor is zsákbamacskát rendel az utas.” Nem tudja ugyanis, hogy 1 vagy 15 éves kocsit kap ugyanazért a kilométerdíjért.A kormányrendelet emellett előírja az ABS-t, az utasoldali légzsákot, az összes ülés biztonsági övvel való ellátottságát, a minimum 3 milliméteres profilmélységet a gumiknál, és még azt is, hogy a bal oldalon kell lenni a kormánynak.
Anyagyilkosok is taxizhatnak
A járműveiknél komolyabbnak tűnő feltételeket kell teljesíteni majd az azokat vezető sofőröknek, akiknél a „személyes megbízhatóság”, a „pénzügyi teljesítőképesség”, és a „szakmai alkalmasság” egyaránt feltétel lesz. Ránézésre mindez teljesen rendben lévőnek is tűnik, ám a részleteket illetően fel vannak háborodva a taxis vezetők.
Személyes megbízhatóság alatt például azt érti a rendelet, hogy a taxis vállalkozás szakmai vezetőjét korábban nem tiltották el a szolgáltatástól, ami egyébként jogos elvárásnak tűnik. Csakhogy az egyik általunk megkérdezett taxis szerint ez hatékony ellenőrzés nélkül édeskevés, ugyanis ma is több százan taxiznak úgy, hogy csinálnak egy kft-t, azon belül elkezdenek 30 autóval taxizni úgy, hogy semmiféle közterhet nem fizetnek be. Nagyjából 1,5 év múlva megtalálja őket az adóhatóság, ám az első felszólító levelek beérkezése után a céget megszüntetik, a kocsikat pedig hamarosan egy teljesen szűz kft-ben kezdik újra futtatni. Tehát már azelőtt új céget gründolnak, hogy egyáltalán eltiltanák őket bármitől is.
„Ma anyagyilkosok is taxizhatnak” – fogalmazott ezzel kapcsolatban szándékosan szélsőségesen Bősz Péter, aki sérelmezte, hogy az érdekszervezetek és a jogalkotó Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) között három éve tartó egyeztetések során folyamatosan kérték a tárcától, hogy tegye előfeltétellé az erkölcsi bizonyítványt, de ez mégsem került be a tervezetbe.
400-600 ezer forint letét a semmiért
A pénzügyi alkalmasságot részletező fejezet egyrészt köztartozás-mentességet ír elő, ami ugye a fentiek alapján könnyen kijátszható, másrészt megnégyszerezi a jelenleg érvényes letét összegét. Ez azt jelenti, hogy a taxis által használt járműben lévő utasülések száma után a mostani 25-25 ezer forint helyett a jövőben immár 100-100 ezer forintot kell letétbe helyezni a sofőrnek arra az esetre, ha utasát anyagi kár éri az ő, vagy járműve hibájából.
Metál Zoltán szerint ez azért teljesen fölösleges sarcolása a taxisoknak, mert az elmúlt húszegynéhány évben soha, senki nem fordult még emiatt kártérítési kötelezettséggel a hatósághoz. Amikor arra kértük, hogy mégis mondjon már egy életszerű helyzetet ennek illusztrálására, azt mondta, hogy nem tud. A baleset közben esetleg megsérült utasok kártérítését természetesen tartalmazza a taxisok kgfb-je, az öt-, vagy hétüléses járművek esetén 400-600 ezer forintos letét
nem erre vonatkozik.
550 forintos alapdíj és 290-es kilométerdíj Budapesten?
Egyelőre nem tudnak semmiféle konkrét döntésről a taxisok az évek óta várt fővárosi rendelettervezetről, amivel kapcsolatban szintén számos egyeztetés van a felek háta mögött. A legutóbbi történés az volt, hogy október elején az OTSZ elküldte a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) a legfrissebb javaslatait. Eszerint fix árat szeretnének, mégpedig 550 forintos alapdíjat és 290 forintos kilométerdíjat, valamint 72 forintos várakozási díjat percenként. Az utasok átverésének megakadályozása érdekében egy, a BKK által működtetett rendszer kiépítését szeretnék sok „álutas” ellenőrrel. A taxikat első lépésben sárga tetőfóliázással különböztetnék meg úgy, hogy az idővel lecserélendő járművek alapszíne fehér lenne, vagyis pár év alatt beállna a sárga-fehér egységes arculat.
Vezetni tanítják a taxisokat
Szintén fölösleges, immár fojtogató anyagi tehernek ítélik a taxisok a jövőben maximum tízéves járműveik ellenőrzési rendszerét. Ennek lényege, hogy autóikat a normál használatú kocsiknál gyakrabban, és alkalmanként jóval drágábban kell majd kontrollra hordaniuk, ami Bősz Péter számításai szerint így járművenként hatszoros költséget jelent nekik a sima autókkal összehasonlítva. Ráadásul ezeken az ismétlődő vizsgálatokon olyan dolgok „ellenőrzéséért” kell majd rendszeresen fizetniük, mint például a tengelytáv, ami ugye nem változik két vizsgálat között.
Azt az újabb pluszterhet pedig már egyenesen a megalázásuknak érzik a taxisok, hogy iskolapadba kényszerítik őket olyan tudás megszerzéséért, aminek állításuk szerint a birtokában vannak. Például a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) által szervezett elméleti és gyakorlati oktatáson, majd vizsgákon kell részt venniük többek között KRESZ-ismeretből és vezetéstechnikából, amiért komoly pénzeket is ki kell majd fizetniük.
„Negyven, ötven, hatvan éves embereket akarnak tanítani arról, amit akár évtizedek óta csinálnak napi 10 órában. Ez komolytalan, e mögött csak egy oktatás-lobbi lehet. Nemrég adták át az NKH vezetéstechnikai centrumát Zsámbékon, ahová bálában és kilóra kell vinni az embereket” – közölte Metál Zoltán.
Hangsúlyozta, hogy nem a képzés ellen vannak, ellenkezőleg, több javaslatuk volt lehetséges oktatási témákkal kapcsolatban. Örülnének például, ha az időnkénti KRESZ-változásokról tájékoztatnák őket, valamint kimondottan hasznosnak gondolnák, ha az országosan olyan tízezer taxis mindegyike hibátlanul tudna elsősegélyt nyújtani. Hiszen állandóan mozgásban vannak, gyakran látnak balesetet, ahol egy kötelező, nívós tanfolyam után érdemben tudnának segíteni a sokszor bátortalan átlagautósokkal ellentétben.
Minderről természetesen megkérdeztük az NKH-t is. A hatóság munkatársa azt mondta, hogy mivel ők csak jogalkalmazók, és tervezetről van szó, még nem kommentálják a kifogásokat, a fejlesztési minisztérium az illetékes. Egyelőre az NFM sem akart reagálni érdemben a taxisok kritikáira, azt mondták, hogy a tervezettel elindult a társadalmi egyeztetés, bárki elküldheti a véleményét emialben, amit a megfelelő indokkal bevesznek a kormányrendeletbe, vagy elutasítják azt.
Folytatódik a kiskapukeresés?
Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint mindössze 10 napot kaptak a véleményezésre, de elküldik az észrevételeiket. Ám mivel 3 éve egyeztetnek, és már hússzor véleményeztek hiába, kétségei vannak. Metál Zoltán ezért „sürgős személyes konzultációra” időpontot kért Németh Lászlóné minisztertől.
Amikor azt mondtuk a taxis vezetőknek, hogy értjük a pluszterhek miatti aggodalmaikat, de ez az utasokat nem érdekli, az viszont igen, hogy jobb legyen a szolgáltatás, és ne verjék át őket, akkor egységesen azt mondták, hogy ezt egyáltalán nem segíti az új tervezet.
„Az általános vélekedés szerint csalók a taxisok. Tudjuk, hogy vannak ilyenek is néhányan, de a többség nem az. Nagy kár, hogy ez a rengeteg új fizetnivaló nem a minőségjavulás, hanem az újabb kiskapukeresés irányába kényszerít majd sokakat” – fogalmazott Bősz Péter.