Pénzvisszatérítésre számíthat rengeteg autóvásárló az Egyesült Államokban, miután kiderült, hogy a Hyundai és Kia nem megfelelő fogyasztási adatokat közölt járműveiről. A hivatalos adatokért felelős EPA még az év elején kezdte vizsgálni a két gyártó adatait, majd arra jutott, hogy azok kedvezőbbek, mint az általuk végzett mérések szerinti valóság.
A két autógyártó elismerte hibáját, vasárnap amerikai lapokban közzétett egészoldalas hirdetések útján közölték, a valóságosnál valamivel kedvezőbb adatokat tüntettek fel összesen 900 ezer, az Egyesült Államokban 2010 és 2012 között eladott autó esetében.
Tizenhárom amerikai piacra szánt modellnél átlagosan 3 százalékkal kedvezőbb, gallononként 27 mérföld (8,7 l/100 km) megtételét lehetővé tévő üzemanyag-fogyasztást tüntetettek fel a tényleges, 26 mérföldes (9,0 l/100 km) menetteljesítmény helyett. A koreai gyártók közlése szerint a szabványtól eltérő mérés okozta a különbséget.
Az említett kilencszázezer autó tulajdonosa jóváírásra számíthat a gyártó vállalása szerint. Amikor a tulajdonos szervizbe viszi a kocsit, a megtett kilométer alapján kiszámolják a veszteségét a „valós” és a megadott fogyasztás különbsége nyomán. Az összeget még 15 százalékkal megfejeli mindkét gyártó, így utalják át a vevőnek.
Mindez persze még nem menti fel a Hyundait és a Kiát, várhatóan büntetésre is számíthatnak, és a kártérítési igények sem kizárhatók. A Goldman Sachs elemzője, Seung Shin az autógyárak nyereségét csak elenyésző mértékben megterhelő kártérítési igényre számít az ügy kapcsán, rámutatott azonban, hogy a márkák arculatát ért kár hátrányosan befolyásolhatja a gyárak piaci részesedésének és modelljeik árának alakulását.
A Bank of America Merrill Lynch szakértője, Andy Lee viszont úgy látja, hogy a gallononként mindössze egymérföldes eltérés az autók menetteljesítményben azon kívül, hogy reklámmuníciót adott a konkurencia kezébe, nem okoz majd különösebb hátrányt a vállalatoknak, hiszen nem jelent lényeges eltérést az autók fogyasztásában.