Piacra került Kína első, teljesen saját fejlesztésű, tömeggyártásra szánt elektromos autója, a Roewe E50, melyet a sanghaji SAIC konszern fejlesztett ki. A miniautó a sanghaji autóipari vállalat hároméves fejlesztésének eredménye, és kategóriájában az első kínai autó a piacon. A járgány 3,56 méter hosszú és 1080 kilót nyom.

Itt az első kínai villanyautó 1
Itt az első kínai villanyautó 17


A Roewe E50 maximális sebessége 130 km/óra, egy töltéssel 180 kilométer megtételére képes, ha 60 km/órás konstans tempóval hajt a vezető. Motorja 64 lóerős, 16 kilowattos akkumulátora gyorstöltéssel fél óra alatt 80 százalékos töltöttséget képes elérni.

A jármű ára 220-240 ezer jüan (7,7-8,4 millió forint) között mozog, a környezetkímélő autók vásárlását ösztönző kormányzati támogatásnak köszönhetően ugyanakkor ennél jóval olcsóbban is megvásárolható.

A kormány országszerte akár 60 ezer jüan (2,1 millió forint) szubvenciót is ad a zöld autót vásárló fogyasztóknak, ehhez járulnak még az egyes tartományok, illetve tartományi jogú városok saját ösztönzői.

Itt az első kínai villanyautó 18


Sanghajban például a városi önkormányzat akár 40 ezer jüan (1,4 millió forint) plusz támogatással is vonzóbbá igyekszik tenni az elektromos autókat, de egy héten bejelentett terv alapján még 20 ezer ingyenes rendszámtábla kiadását is tervezi a zöld autókat vásárlók részére, miközben a rendszámtáblák ára a 24 milliós városban jelenleg 60 ezer jüan (2,1 millió forint) körül alakul. A SAIC tervei szerint az első évben 1000 darab kelhet el az ABS-t, két légzsákot, légkondicionálót is szériában tartalmazó autóból.  

A közlekedés zöldítésére törekvő kínai vezetés májusban egy speciális pénzügyi alap felállítását jelentette be, mellyel az energiatakarékos és zöldenergiát használó autók fejlesztését és tömeggyártását támogatja. Az alap akár a kétmilliárd jüant (70 milliárd forint) is elérheti, ráadásul azt nem csupán átmeneti jelleggel létesítenék, hanem évente nyújtana ennyi támogatást.

A vezetés tervei szerint kísérleti jelleggel 25 kínai városban ösztönzik a kormányzati hivatalokban, a logisztikai szolgáltató cégeknél és az autókölcsönzőkben az energiatakarékos és megújuló energiaforrást használó járművek használatát, a nagyobb városokban pedig hibridmotoros buszok közlekednek majd.

A központ tervei szerint az évtized közepére félmillió, 2020-ra pedig ötmillió hibrid és elektromos jármű közlekedik majd Kína útjain.

Forrás: MTI