A Ferrari nem szerepelt valami erősen az Amerikai Nagydíj időmérő edzésén, Fernando Alonso a 9., Felipe Massa a 7. lett. Mivel Romain Grosjean sebességváltó-büntetése miatt egy-egy helyet előrébb léptek, mindkét pilóta a rajtrács koszos oldalára került.
A Ferrari a futam előtt vitatható megoldással orvosolt: Massa autójában megsértették a sebességváltó plombáját, ami automatikusan öthelyes hátrasorolással járt. A brazil a 11. helyre esett vissza, míg Alonso a 7. helyre lépett előre, és mindketten újra a tiszta oldalra kerültek.
A trükk a szabályok betűjének megfelelt, de nagyon sokan felháborítónak találták az eljárást. Egy névtelenül nyilatkozó csapatfőnök leszögezte, hogy a sebességváltó-szabály nem erre való, míg a mclarenes Martin Whitmarsh nyíltan kritizálta a Ferrarit:
„Ne feledjük, Fernando egyrészt azért távozott tőlünk, mert mi nem csináltunk ilyesmiket. Persze mindenki úgy versenyez, ahogy jónak látja. De meggyőződésem, hogy pilótaként baromira ideges lennék, ha eredetileg a tiszta oldalra kvalifikáltam volna és emiatt átkerülök a koszos oldalra.”
A Ferrari igyekezett azzal menteni a helyzetet, hogy legalább teljesen őszinte volt:
„Lehetőségünk volt erre, éltünk vele” – mondta a csapatfőnök Stefano Domanicali, hozzátéve, hogy az FIA-val is egyeztettek, mielőtt léptek. „Szimulálhattunk is volna, de teljesen őszinték voltunk. Ha egy másik csapatfőnök azt mondja, helytelenül döntöttünk, egyszerűen hazudik.”
A maranellói alakulat a futam utáni hivatalos összefoglalójában is hosszasan foglalkozott a végül a 11. helyről a negyedikig jutó Massa ügyével:
„A dolgok szombati alakulását tekintve nem rossz a mai eredmény. Tény, hogy Fernando veszített pár pontot, de lényeg az volt, hogy mentsük a menthetőt, hogy az utolsó futamon is nyitott legyen a bajnokság. Mindenek előtt szeretnék gratulálni Felipének, nemcsak a nagyszerű versenyéhez, hanem azért is, mert tudatosan vállalt egy büntetést, hogy ezzel maximalizálhassuk a rajtesélyeinket. Egyértelműen nehéz döntés volt, de a tőle megszokott hozzáállással fogadta, bizonyította, hogy a csapat érdeke az egyéni érdek előtt áll. A történtek utólag bizonyították, hogy jól döntöttünk, ahogy azt is – már ha kellett egyáltalán újabb bizonyíték -, hogy Felipe igazi csapatjátékos, őszinte, szerény, és teljes mértékben azonosul az értékeinkkel. Szeretnék neki nyilvánosan is köszönetet mondani ezért!” – magyarázta Domenicali, majd gratulált a Red Bullnak a konstruktőri címhez is.
Az erkölcsi győztes: Felipe Massa 1
Az erkölcsi győztes: Felipe Massa 9


„Ami Felipe sebességváltóját illeti?” – kezdte Alonso. „Ez a csapat közös döntése volt. A 6. és 8. helyről indultunk volna, tartottunk tőle, hogy az első kanyarba már csak a 9-10. helyen érkeznénk. Büszke vagyok a döntésre, és arra, hogy a csapat őszinte volt a hátteret illetően. Felipe egész hétvégén fantasztikus volt, gyorsabb volt nálam az utolsó edzésen és a Q1-ben, a Q2-ben és a Q3-ban is. Ez kell tőle Sao Paulóban is! A Red Bull erős lesz, összetartó csapat kell.”
Maga Massa joggal volt büszke magára a futam után: „Számomra ez az eredmény egy kis győzelem, egyértelműen az idei legjobb versenyem volt, és most már örülök neki, hogy a 11. helyről kezdtem. Délelőtt, amikor megtudtam, hogy öt hellyel hátrébb kerülök, nem ugráltam örömömben, de elfogadtam, hogy ezzel segíthetem a csapattársamat. Nem hiszem, hogy sok pilóta vállalta volna ezt, de én mindig mindent megteszek a csapatért.” 
„A rajtnál három helyet javítottam, de utána visszaestem egy kicsit. Utána viszont jó tempóm volt, több helyen is előztem, egyszer két autót is elkaptam ugyanakkor. Mindent kihoztam a napból, úgy gondolom, Vettellel vagy Hamiltonnal nem bírhattam volna. Most Interlagos következik, a hazai futamom. Szép lenne a dobogón, esetleg győzelemmel zárni az idényt! De egy biztos, mindent megteszek majd ott is, hogy hozzásegítsem a csapatot a céljai eléréséhez. Ma talán Fernando előtt is végezhettem volna, de tisztában vagyok a bajnokság állásával, azt teszem, amit a Ferrari érdeke kíván.”