Nyilvánvaló, hogy téli körülmények között a téli, nyáron a nyári abroncs a jobb, biztonságosabb, gyorsabb, megnyugtatóbb az autón. Az is nyilvánvaló, hogy a kétféle abroncs használata, rendszeres váltása alig jár többletköltséggel, hiszen amíg az egyik szettel járunk, a másik szett pihen, nem kopik – csak a szerelések munkadíját kell kifizetni (már ha nem magunk cseréljük le otthon a felnire szerelt garnitúrákat).
És mégis van egy autós réteg, akinek nem éri meg gumit váltogatni – nekik fejlesztik a gyártók a négyévszakos abroncsokat. Ezek a gumik M+S vagy M/S jelzést viselnek az oldalfalukon, tehát ott is elfogadja őket a hatóság télen, ahol kötelező a téli gumi.
Ugyanakkor nyáron nem kopnak olyan intenzíven, mint a téli abroncsok, és melegben jobb az úttartása, stabilitása a kocsinak a négyévszakossal, mint a fennhagyott télivel.
Ha tehát Ön, kedves olvasó:
- télen keveset autózik,
- nem muszáj autóba ülnie, ha nagyon havas, jeges az út,
- alig mozdul ki a városból autójával,
- nem megy a hegyekbe télen,
- éves szinten nem autózik pár ezer kilométernél többet,
- kis teljesítményű autóval, óvatosan közlekedik,
- óvatos, figyelmes, tudatos, járműve képességeivel tisztában lévő sofőr;
akkor alighanem jobban jár egy garnitúra négyévszakossal, mint egy szett nyárival és egy szett télivel autójához. Ha viszont a fenti pontok bármelyike is ellentétes az Ön autóhasználati szokásaival, jobban jár és biztonságosabban, felelősebben jár el, ha télen téli, nyáron nyári abroncsokkal jár.
A legfontosabb tudnivalók gumivásárláshoz
- Ne legyen öreg! A minden gumin szereplő DOT-szám utolsó négy karaktere írja le, mikor készült a gumi (2310: a 2010-es év 23. hetében készült az abroncs). A keresekedőknél több éves gumik is lehetnek raktáron, a 7-8 éves gumik már nagyon el tudnak öregedni, tehát úgy vegyünk abroncsot, hogy hamarabb kopjon el, mint ahogy megöregedne.
- Használtat csak óvatosan! Vagy inkább sehogy: bár elvileg szigorú szabályok kötik a gumikereskedőket, azért használtban becsúszhat egy többszörösen javított, szálszakadt abroncs is. Kopottat se vegyünk: nyáriban 1,6, téliben 3 mm alatti profilmélység alatt büntet a rendőr, de Csehországban 3,5, Ausztriában 4 mm alatti profilmélységgel is megbüntetnek télen.
- Olvasson gumitesztet! A nagy német magazinok minden évben szerveznek objektív gumitesztet, ezek eredményeit a magyar kiadásokban is megtalálni. (Az Auto Motor und Sport gumitesztjeit rendszeresen közli az autóMAGAZIN, a decemberi számban is szerepel egy elemzés.) Ha sokat autózik télen, a hó miatt sem teheti le az autót, megérheti a legjobb minőségű abroncsok magasabb ára. Fontos, hogy méret alapján ellenőrizzük az eredményeket, egy-egy gyártó egy-egy modellje nem szokott egyformán teljesíteni más-más méretben.
- Használja a netet! Már csak árellenőrzés céljából is érdemes megnézni, mi mennyibe kerül, mielőtt az első gumisnál rábólintanánk a listaárra. A netes gumiboltok akcióiban időnként igen jó ajánlatokat is találhatunk.
A négyévszakos abroncs gumikeveréke, mintázata egyaránt alkalmas a téli, nyári, száraz, nedves úton való autózásra – de télen rosszabb, mint a téli, nyáron rosszabb, mint a nyári. A gumiteszteken nagyon kevés ilyen abroncsnak sikerül bekerülni az „Ajánlott” kategóriába, általában közepes eredményekkel szoktak végezni, bizonyos helyzetekben (jégen, havon, száraz úton) kifejezetten gyenge teljesítménnyel.
Még egy tanács: ne higgyen nekünk! Mielőtt a négyévszakos abroncs mellett döntene, próbálja ki, miről is dönt valójában. Próbáljon ki egy nagy, telitalpas, teljes erős fékezést havon is, szárazon is, kíséreljen meg egy elindulást emelkedőn havas, latyakos úton jó minőségű téli gumival, nyárival és négyévszakossal – biztos akad a családban, ismeretségi körben, cégnél partner egy ilyen kísérletre -, és meglátja, valóban együtt tud-e élni télen egy négyévszakossal.
Vagy akar-e együtt élni vele egyáltalán.