Egy nem túl hosszú világbajnoki raliszezon ér a végéhez, a hétvégén a 2012-es idény utolsó futama, a Spanyol-rali következik. Ez lesz az első alkalom, hogy Spanyolországban zárul a szezon, de elnézve Európa időjárását, talán jól is döntöttek a Nemzetközi Automobil Szövetségben (FIA), mikor e meleg éghajlatú országot választották idényzárónak. A világbajnoki címek sorsa eldőlt, így egyfajta örömzenélés folyhat majd Katalóniában, ahol vegyes talajú futam vár a résztvevőkre.
A hétvége favoritja az elmúlt hét évben zsinórban nyerő Sebastien Loeb lesz, aki bejelentette, hogy jövőre csak bizonyos futamokon áll majd rajthoz.
„Egy fejezet kétségtelenül lezárul a hétvégén. Ott leszek a 2013-as szezonnyitó Monte-Carlo Ralin, de az már nem lesz ugyanaz, mivel nem fogok küzdeni a világbajnoki címért. Nem hiszem, hogy sajnálatot, vagy szomorúságot kéne éreznem, mivel az, hogy befejezem a ralizást, még nem jelenti a karrierem végét. Új kihívások elé nézünk a Citroënnel, és nagyon várom már, hogy teljesen elkötelezzem magam azok iránt. De addig is, megpróbálom megnyerni ezt a ralit” – nyilatkozta Loeb.
2010-ben totális citroënes győzelem született a Spanyol-ralin, de tavaly csak Loebnek sikerült felállnia a dobogóra, a Ford két pilótája ugyanis elfoglalta a Loeb által meghagyott helyeket. Idén sem várható ez másként, talán a Ford még egyszer, utoljára megmutatja, hogy mekkora klasszist veszít a sportág a nagy autómárka év végi visszavonulásával. Az ovális márka két pilótája, Jari-Matti Latvala és Petter Solberg, valamint a fordos privát induló Mads Östberg között eldől a hétvégén az is, hogy kié lesz az egyéni ponttábla harmadik helyezése.
Latvala a fő esélyes, hiszen hármuk közül általában ő a leggyorsabb az aszfalton, minden bizonnyal szeretne győzelemmel távozni jelenlegi csapatától és érkezni a jövőre a Volkswagenhez. A német csapat jövőre veti be a Polo R WRC modelleket, idén Škoda S2000-esekkel gyűjtötték a tapasztalatot. A cseh versenyautókat, amelyek az összes versenyen a kategóriájuk leggyorsabbjaként zártak, jövőre már nem látjuk, eladják azokat.
Nem szabad megfeledkezni a Dani Sordóról sem, hiszen a legtöbben a MINI-vel versenyző pilótának drukkolnak majd a versenyen. A spanyol pilóta még soha nem nyert világbajnoki raliversenyt korábban, de ötször dobogón végzett ezen a futamon.
Ezt történt tavaly:
A raliról
A Spanyol-rali vegyes útfelszínű rali lesz. Pénteken ugyanis az aszfaltos szakaszok mellett murvás pályák is szerepelnek a programban. Ez nagy kihívás elé állítja a pilótákat, hiszen a különböző felszínek más és más vezetési stílust követelnek meg, aszfalton versenyezni murvára hangolt autóval igen látványos, de sok kockázattal jár. Ráadásul a mérnökök és a szerelők sem pihenhetnek, hiszen másfél óra alatt kell átépíteni a versenyautókat péntek este a másfajta körülményekhez.
A 2012-es Spanyol-rali három napon át tart, s a 18 gyorsasági szakasz 405,46 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza 1391,73 km lesz.
A rali főhadiszállását Costa Dauradán, Salou tengerparti turistavárosában rendezik be, nem messze a PortAventura élményparktól, ahol az állandó szervizpark kap helyet. A rali ünnepélyes megnyitója Barcelonában lesz.
Bár a Power Stage általában az utolsó gyorsasági szakasz, most ez másként lesz. Ezúttal az utolsó előtti szakasz, a 26,51 km hosszú Santa Marina szakasz a Power Stage, ahol az első három helyezett extra pontokat szerezhet. Ez jóval hosszabb, mint a versenyt záró szakasz, s a szervezők szerint így sokkal izgalmasabb csata alakulhat ki.
A világbajnokság állása az Olasz-rali után (élmezőny):
Pilóták
1. Sebastien Loeb Citroën WRT 244 pont
2. Mikko Hirvonen Citroën WRT 198 pont
3. Mads Östberg Adapta WRT 137 pont
4. Jari-Matti Latvala Ford WRT 133 pont
5. Petter Solberg Ford WRT 124 pont
Gyártók
1. Citroën WRT 413 pont
2. Ford WRT 281 pont
3. M-Sport Ford WRT 170 pont
4. Citroën Junior WRT 72 pont
5. Adapta WRT 71 pont
(Forrás: Amber PR)