Az International Energy Agency (IEA) évről évre összeállítja új, globális energetikai jelentését, és ennek örömére publikusan hozzáférhetővé teszi egy évvel korábbi, az ipari szereplők számára addig súlyos díjakért kínált tanulmányait. Az alábbi adatokat ezért elméletileg akár elavultnak is tekinthetnénk, de mivel negyed évszázados előrejelzésről van szó, az itt szereplő számok úgysem egzaktak.

A várakozások szerint vélhetően Kína és India lesz az a két nemzeti piac, amely várhatóan nem csupán a növekedés ütemével, de a gépkocsiállomány darabszámával is hozzá fog járulni ahhoz a közlekedési tumultushoz és légszennyezési mélyponthoz, amit a jelenleginél kétszer több autó okozni fog.

Egy tavaly kiadott, de a nyilvánosság számára csak a napokban közzé tett jelentés szerint 23 év múlva 1,7 milliárd autó lesz a földön.
Barátságos reggeli szmog Sencsen fölött, minimális forgalom mellett. Mennyit bír még el Kína?

Barátságos reggeli szmog Sencsen fölött, minimális forgalom mellett. Mennyit bír még el Kína?

Barátságos reggeli szmog Sencsen fölött, minimális forgalom mellett. Mennyit bír még el Kína?


Kínában az ezredfordulón csupán négy autó jutott ezer lakosra. Jelenleg ez az arány 40/1000, 2035-re viszont elérheti a 310/1000-et. (Összehasonlításként: 2009-es adatok szerint Monacóban a legnagyobb az autósűrűség, 908/1000 autóval, a második az Egyesült Államok 802/1000 járművel.) A kínai jövőkép nagyságrendileg megfelel a jelenlegi magyarországi arányoknak (2009: 347/1000 autó), csakhogy ez a nagyobb népesség miatt iszonyatos mennyiségű autót jelent – a jelenlegi 60 helyett durván 400 milliót.

Indiában jelenleg meglepően kevés, 14 millió autót tartanak nyilván, 23 év múlva azonban ez a szám 160 millióra nőhet. 2035-re tehát ez a két ország teszi ki majd a teljes autóállomány egyharmadát. Jó lenne hinni, hogy addigra beváltja ígéretét a kínai kormány, és jelentős számban állít forgalomba elektromos autókat – kivéve persze, ha akkor is szénerőművekben állítják elő a kínai elektromos áramot, mert akkor ugyanolyan gigantikus mértékű környezetszennyezéssel számolhatunk. A nagyobb járműmennyiség ugyanis óhatatlanul fokozott légszennyezéssel jár: 1991 és 2011 között például 50 százalékkal emelkedett a közlekedés által okozott károsanyag-kibocsátás világszerte – hiába a hatékony emissziószabályozás, a sok kicsi bizony sokra megy.

Mi lesz, ha komfortos taxik lépnek a tuk-tukok helyébe?

Mi lesz, ha komfortos taxik lépnek a tuk-tukok helyébe?

Mi lesz, ha komfortos taxik lépnek a tuk-tukok helyébe?


Az IEA előrejelzései szerint egyébként a tisztán elektromos üzemű járművek piaci részesedése 2035-re eléri a 4 százalékot (68.000.000 db), és minden ötödik autó hibrid lesz. A gázüzemű autók aránya (3%) nagyságrendileg nem fog változni a jelenlegihez képest.