A kora délelőttinél melegebb – 20 fokos levegő- és 32 fokos aszfalthőmérséklet -, napos időben kezdődött az új Amerikai Nagydíj kvalifikációja az austini Circuit of the Americason.
A harmadik edzés után kérdés volt, hogy kap-e valamilyen büntetést az utolsó gyakorláson Charles Pickel ütköző Sergio Perez, valamint a sebességváltó meghibásodása miatt esetleg cserére kényszerülő Romain Grosjean. A suaberessel elnézők voltak a versenybírók, de a Lotus francia pilótájánál nem volt mit mérlegelni, a váltó javíthatatlan volt, a csere automatikus öthelyes visszasorolást jelent vasárnapra.
A guminehézségek miatt lehetett számítani rá, hogy a gyengébb leszorítóerejű autók már a szakaszok elejétől körözni kezdenek, hogy sikerüljön felmelegíteni az abroncsokat. A HRT-nél és a Marussiánál egyértelmű volt ez, de érdekes módon Kimi Räikkönen is azonnal bekezdett a Q1 elején.
Míg a többség a lágyabb, közepes keveréken ment ki, a Red Bull-osok, a mclarenesek és a ferrarisok még a keményen próbálkoztak. Az élen az edzésekhez képest a megtáltosodott Grosjean állt és ugrott vissza többször is, ha valaki megelőzte. Sebastian Vettel 6 perccel a vége előtt futott első időt. Hamilton javított, de Vettel válaszolt, fél másodpercet adott a mclarenesnek.
A HRT-s Narain Karthikeyannak sikerült 107 %-on belüli időt futnia, de két perccel a vége előtt műszaki hiba miatt a pályán húzódott félre, az emiatt előkerült sárga zászlók ráijeszthettek Nico Rosbergre, akinek így kellett továbbjutó időt autóznia. Sikerült.
Kiesett a három kiscsapat hat pilótája, de ezúttal a Marussia tisztán verte a Caterhamet, Timo Glock és Charles Pic is előrébb végzett. A 18. helyen a Toro Rossó-s Daniel Ricciardo búcsúzott.
Räikkönen nagyon szorgalmas volt, a Q2-ben is ő kezdte a körözést – nem is rossz idővel, hosszú percekig a közelébe sem értek, amikor pedig igen, a finn is javított. Végül Hamilton és Webber kapcsolt magasabb fokozatra. Ezután érkezett Vettel, több mint nyolc tizedet faragott.
Button idő előtt kiszállt, az angol rádión közölte, hogy a motorerő elfogyott, a bokszba azért sikerült visszaérnie. Hiába kezdett jól, Räikkönen a végén bajban volt, a 10. időt próbálta javítgatni, nehogy valaki kitúrja az utolsó pillanatban. Megúszta, Alonso mögött továbbjutott.
A második szakaszban búcsúzott Bruno Senna, Button, Paul di Resta, Jean-Eric Vergne, a két sauberes és Nico Rosberg.
A Q3-at Grosjean kezdte értékelhető körrel, majd Webber, utána pedig Hamilton ugrott az élre. Aztán érkezett Vettel, és három tizedet adott nekik. Alonso és Massa is küszködött a gumikkal, három másodperccel voltak lassabbak a Red Bull-os németnél. A spanyol önmagához képest nagyot javított, de előrelépni nem tudott, csak a 9. lett.
Vettel az utolsó nekifutásán még javított egy kicsit, és bár Hamilton keményen próbálkozott, elkapni nem tudta. Egy tizeddel maradt le.
Mögöttük Webber, Grosjean, Räikkönen, Schumacher, Massa, Hülkenberg Alonso és Maldonado sorakozott, de ahogy említettük, Grosjean öt helyet hátralép vasárnap, Räikkönentől Alonsóig profitálnak belőle. (Legalábbis azok, akik a páratlan számú rajthelyeken állnak, Webber és mások szerint is lehetetlen lesz a koszos oldalról rajtolni.)
A Red Bull címvédője tehát megszerezte az első austini pole-t, amely idei 6., és pályafutása 36. kvalifikációs diadala is egyben. Rossz hír ez a bajnokságban üldözői szerepben lévő Alonsónak, de ahogy mondják, innen szép győzni…
Az Amerikai Nagydíj vasárnap magyar idő szerint este 20 órakor kezdődik.
Amerikai Nagydíj, időmérő edzés, Austin, 2012.11.17.
- Név
- Csapat
- Idő
- Kör
- 1
- Sebastian Vettel
- Red Bull Racing
- 1:35,657
- 20
- 2
- Lewis Hamilton
- Vodafone McLaren Mercedes
- 1:35,766
- 20
- 3
- Mark Webber
- Red Bull Racing
- 1:36,174
- 20
- 4
- Romain Grosjean
- Lotus F1 Team
- 1:36,587
- 28
- 5
- Kimi Räikkönen
- Lotus F1 Team
- 1:36,708
- 26
- 6
- Michael Schumacher
- Mercedes AMG Petronas
- 1:36,794
- 22
- 7
- Felipe Massa
- Scuderia Ferrari
- 1:36,937
- 24
- 8
- Nico Hülkenberg
- Sahara Force India
- 1:37,141
- 20
- 9
- Fernando Alonso
- Scuderia Ferrari
- 1:37,300
- 24
- 10
- Pastor Maldonado
- Williams F1 Team
- 1:37,842
- 26
- 11
- Bruno Senna
- Williams F1 Team
- 1:37,604
- 20
- 12
- Jenson Button
- Vodafone McLaren Mercedes
- 1:37,616
- 12
- 13
- Paul di Resta
- Sahara Force India
- 1:37,665
- 15
- 14
- Jean Eric Vergne
- Scuderia Toro Rosso
- 1:37,879
- 17
- 15
- Sergio Perez
- Sauber
- 1:38,206
- 16
- 16
- Kamui Kobajasi
- Sauber
- 1:38,437
- 15
- 17
- Nico Rosberg
- Mercedes AMG Petronas
- 1:38,501
- 16
- 18
- Daniel Ricciardo
- Scuderia Toro Rosso
- 1:39,144
- 9
- 19
- Timo Glock
- Marussia F1 Team
- 1:40,056
- 12
- 20
- Charles Pic
- Marussia F1 Team
- 1:40,664
- 11
- 21
- Vitalij Petrov
- Caterham F1 Team
- 1:40,809
- 7
- 22
- Heikki Kovalainen
- Caterham F1 Team
- 1:41,166
- 7
- 23
- Pedro de la Rosa
- HRT F1 Team
- 1:42,011
- 12
- 24
- Narain Karthikeyan
- HRT F1 Team
- 1:42,740
- 10