Megint egy új kategória, mintha nem lenne még épp elég. Igaz, némi kreativitással adta magát a MINI Countryman az átdolgozásra, az első prémium kompakt szegmenshez tartozó kupé szabadidőautó, a MINI Paceman ugyanis javarészt belőle származik – az A-oszlopig csavarra meg is egyezik vele. Onnantól kicsit kurtítottak rajta (24 mm), kicsit lecsaptak a tetejéből (31 mm), leszedtek róla két hátsó ajtót, és átrajzolták a hátulját. Röviden így született a Paceman.
|
Belül a Countrymannel ellentétben két kényelmes fotelt találni a Paceman hátsó sorában, nem kérhető háromszemélyes pad, és elveszett az üléstologatási opció is. Köztük ott található a – már ismerős – középkonzoltól induló sín, amely a telefon- napszemüveg- és a pohártartón át sok mindennek helyet adhat, és felár ellenében akár hangulatfényeket is áraszt. A fotelek kényelmesek, a lecsapott tetővel viszont valamivel kisebb lett a fejtér, így maximum 190 centiméteres magasságig érdemes hátra bemászni, de ez még így sem rossz érték. Akárcsak a csomagtér 330 literes mérete. Ezen kívül az amúgy igen mutatós és egyedi belső nem tud sok újdonságot felmutatni, hacsak az új „ablaktekerő” gombokat nem, amelyek most már ugyanúgy néznek ki, mint bármilyen másik autóban, és végre rendes helyükre, az ajtóra kerültek.
A leggyorsabb MINI: John Cooper Works GP
A Paceman mellet a vadiúj MINI John Cooper Works GP-be is beülhettünk néhány kör erejéig egy mallorcai gokartpályán. A GP 218 lóerővel és 260 newtonméteres nyomatékkal az eddigi leggyorsabb MINI. Természetesen a Nordschleife körök a kisujjában vannak, és figyelemre méltó idővel, akár 8:23 alatt is képes azt abszolválni.
Az autót egyébként kifejezetten pályanapokra és hasonló mókákra tervezték, így a hátsó ülések gyárilag hiányoznak, helyettük egy merevítőnek tűnő cső megy keresztben, amely igazából a nagyobb csomagok előrebucskázását hivatott megakadályozni. Van első toronymerevítő, spéci állítható magasságú sportfutómű Kumho semi-slick abroncsokkal, a megállást pedig hatdugattyús első fékek segítik.
Mechanikus sperr nincs, viszont GP-módba kapcsolva a menetstabilizálót, az elektronika csak az elpörgő kereket fékezi, nem vesz el a motorerőből, így ugyanolyan gyors marad kanyarban is a MINI. Az autó csodásan fordul, gyomorforgatóan lassít, így minden adott, hogy élvezzük vele az autózást. A váltó nem tetszett igazán, a pályán néha keresgélni kellett vele a fokozatokat, de azért így is elfogadnánk. Venni viszont már nem nagyon lehet belőle, mert a 2000 darabos széria összes példánya elkelt előre. Pedig meglehetősen borsos áron, 10.5 millió forintnak megfelelő összegért kínálták.
Aki vezetett már MINI-t, tudja, hogy egész más dimenzióban mozog az úton egy hagyományos személyautóhoz képest. Ezen előny nagy része a magasított Countrymanben ugyan elveszett, de a Pacemanben most visszakapunk belőle egy csipetnyit. A háromajtós nem csak sportosabbnak hat, valóban is az, amelynek valószínűleg az ötajtóshoz képest egy centiméteres ültetés is oka.
Oldaldőlésből azért jut ide is, de érezhetően sportosabban vezethető, amely még így is bőven a sportosabb kompaktok élményét hozzá. A négy választható motor közül – MINI Cooper D Paceman (112 LE), MINI Cooper Paceman (122 LE), MINI Cooper SD Paceman (143 LE), MINI Cooper S Paceman 184 LE – mi az utolsót, a csúcsmodellt próbáltuk.
|
184 lóerővel már bőven nemcsak shoppingolásra való ez MINI, igazi élményautónak is elmegy, amiért a korán és sokáig kitartó 240 newtonméteres nyomaték is felelős. Hegynek felfelé sem kell sokat nyúlkálni a váltóhoz, a kellő nyomaték már alacsony fordulat mellett is jól kihúzza az Pacemant a kanyarból. Az hagyományos MINI-hez képest többször felgyulladó kipörgésgátló az, amely jelzi, hogy itt valamivel rosszabb a tapadás, de ez is kifejezetten sportosan hat, és az elektronika sem fogja túlságosan vissza ilyenkor a motort. Akit ez mégis zavar, annak a kikapcsolt menetstabilizáló, vagy az ALL4 névre hallgató összkerékhajtás lehet javasolt, amelyet az alap benzinesen kívül minden motorhoz lehet rendelni opcióként. A széria hatfokozatú váltó helyett opcionálisan választható automata is ugyanennyi fokozattal, bár ez biztosan sokat elvesz a sportosságból.
Az üresen 1300 kilogrammot nyomó Paceman csúcsmodellként sem fogyaszt sokat, bár a menetpróbán ezt nem tudtuk ellenőrizni. Az 1,6-os turbómotor a gyári adatok szerint 7,4 literrel is beéri városban, amire még némi pluszt rászámolva sem produkál durva fenntartási költséget. Megvenni persze továbbra sem lesz könnyű, mivel 7 625 000 forintos indulóára nem a könnyen kifizethető kategóriába esik. Ettől eltekintve ár/érték arányban mindenképpen jobb, mint a hagyományos MINI-k, és egy hagyományos, kompakt csúcsmodellhez képest viszonyítva már nem is olyan vészes a felár. Az alap benzines Paceman 1 millióval lesz olcsóbb a S-kivitelnél, amikor jövő tavasszal a szalonokba kerül.
Adatlap – Mini Cooper S Paceman | |
---|---|
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1598 |
Hengerek/szelepek | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 135(184)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/ 1600-5000 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,5 |
Végsebesség (km/h) | 217 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 7,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 143 |