Az enyhén növekvő eladások és a lassan formálódó szemléletváltozás miatt a sok kilométert futott autók térnyerése jellemzi idén a hazai használtautó-értékesítést a LeasePlan Hungária Zrt. szerint.

Nem számít a km a használt autóknál 1
Nem számít a km a használt autóknál 337


Mint a flottakezelő rámutat, a statisztikák alapján változatlanul a jóval egymillió forint alatt kínált – hitel nélkül is kigazdálkodható vételárú – gépkocsik a legkeresettebbek. E szegmensben jelentős az importból származó, vagyis a kevéssé átlátható előéletű autók aránya. Ám a több ezer használt autót értékesítő flottakezelő  szerint reálisabbá váltak az autók adatai, ami az eladási trendekben is érezteti hatását.

2012. január 1-től a kilométeróra-állásokat az okmányirodák és a vizsgáztatók is rögzítik. A külföldről származó autók esetében azonban az első kilométeróra-állás rögzítése a magyarországi forgalomba helyezéskor történik, és ez az adminisztráció nem jelent feltétlen garanciát az adat megbízhatóságára.

Megfigyelhető, hogy a hirdetésekben gyakran irreálisak a kilométeradatok, feltűnően sok autót a lélektaninak számító 100 ezer kilométeres futásteljesítmény alatt szerepeltetnek. Ezen autók megvásárlása közlekedésbiztonsági szempontból is veszélyes lehet, hiszen a megadott adatok nem mindig tükrözik a kopó-forgó alkatrészek valódi életkorát és elhasználtságát.

Nem számít a km a használt autóknál 338


Zsidi András, a LeasePlan Hungária Zrt. használtautó-értékesítési vezetője szerint ugyanakkor lassú, de pozitív szemléletváltozás figyelhető meg a használt autók iránt érdeklődők körében. „Az elsődleges választási kritériumnak számító ártényező mellett fontosabbá vált a kiszemelt autó előéletének ellenőrizhetősége is.”

Idén már igazán „jó vételnek” számított a vevők körében sok – a korábbi lélektani határ feletti – 120 és 150 ezer kilométerfutással meghirdetett, de vezetett szervizkönyvvel rendelkező 3-4 éves flottaautó – mondta el a szakember.

A flottakezelő tapasztalata szerint a megbízható háttér fontossága érhető tetten a drágább használt autók vásárlásakor is, ahol gyakran független szakértővel felvértezve érkezik a vevő, és főleg a motor, a fékek, a váltó és a karosszéria állapotát ellenőrizteti. A sérülésmentesség az egyik legfontosabb választási szempont.

Tapasztalatok szerint az új gépkocsikba szerelt extrák egy-két kivételtől eltekintve nem igazán érvényesíthetőek a használt autók árában. Az olcsóbb árkategóriájú autóknál főként a metálfényezés, a könnyűfém felnik, a légkondicionáló, az ülésfűtés eredményez némi árelőnyt. A beépített navigáció és az egyéb költséges extrák értéke azonban a 4 millió forint alatti használt járműveknél nem emeli értékarányosan a gépkocsi árát.

Az összes magyarországi használtautó-értékesítést tekintve a 2010-es 4 %-ról már közel háromszorosára emelkedett az országba behozott import autó aránya, amelyeknél két kategória dominál. Az Euro 5-ös motorral rendelkező prémium autók és a pár százezer forintos, látszólag jó állapotú járművek.

A prémium kategóriáknál lehet alacsonyabb regisztrációs és forgalombehelyezési költségekkel kalkulálni, így versenyképes kínálatot jelentenek a hazai használtautó-piacon. Megtévesztheti azonban a vevőt a bizonytalan hitelességű kilométeróra-állás és az is, hogy a külföldi papírokkal rendelkező autók hirdetői sokszor nem tüntetik fel hirdetéseikben a fizetendő regisztrációs adó összegét.