A Porsche Hungariának (PH) sikerült megőriznie vezető, mintegy 30 százalékos részesedését az idén stagnáló újautó-piacon – közölte Eppel János, a Volkswagen konszern márkáinak magyarországi importőre, a Porsche Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója kedden sajtótájékoztatón, Budapesten.

Marad a gyenge autópiac 1
Marad a gyenge autópiac 337


Elmondta: a belföldi újautópiac az idén sem moccant, noha egy évvel ezelőtt már a növekedés megindulására számítottak a kereskedők a 2009 óta tartó helyben járás után. Az idén mintegy 58 ezer új személygépkocsi és mintegy 12 ezer kis-haszonjármű kerül forgalomba Magyarországon, és ugyanerre lehet számítani 2013-ban.  A kis-haszonjárművek piacán a PH részesedése 17 százalékos.

(Megjegyezzük, hogy a piackutató Datahouse adatai szerint a tavaly évben forgalomba helyezett 45 ezer személygépkocsi után, idén tizenegy hónap alatt 48 ezer autó kelt el. Ha  tavalyi első tizenegy hónap 41 ezres teljesítményét vesszük, akkor 15 százalékos növekedés történt)

 Eppel János megjegyezte: hónapról hónapra tapasztalható 10 százalék körüli ingadozás az értékesítésben, és az év végéig pár százalékos növekedés is lehetséges, de ez nem a belföldi vásárlói kedv megerősödésének tulajdonítható, hanem annak, hogy európai uniós vevők is kihasználják a magyarországi alacsony regisztrációs adót.

Marad a gyenge autópiac 338


Az ügyvezető igazgató beszámolt arról, hogy a PH márkáiból az idén mintegy 17 ezer autót értékesítettek. Volkswagenből és Škodából 6500-6500 kelt el, Audiból több mint 1900, Volkswagen kis-haszonjárműből megközelítőleg 2000. A válságot leginkább a SEAT sínyli meg, értékesítése nem volt számottevő, holott a csúcsévek idején még évente több mint 5000 fogyott belőle. A PH-nál is a piacihoz 70 százalékhoz hasonlóan magas arányú a céges vevők száma, a Škodánál még ennél is több, 80 százalék.

 Eppel János kitért arra, hogy az idén némileg javult az autókereskedelemben a jogszabályi környezet, példaként említette a regisztrációs adó csökkenését, ami jelentősen serkentette a használtautó-importot. Ide sorolta az is, hogy az autó tartós bérlete és lízingje esetében is visszaigényelhető az áfa. A csillapodó árfolyammozgások pedig kiszámíthatóbbá tették a gépjárműimportőrök gazdálkodását – tette hozzá.

A piac legfőbb problémájának nevezte a márkakereskedések és márkaszervizek válságát, amely jelentősen megritkította az egykor még évi 200 ezer darabos újautó-értékesítésre berendezkedett  hálózatot. A korábbi 1200 hazai márkakereskedőből jelenleg 600-650 tud működni. A PH egykori 115 kereskedéséből is mostanra már csak 85 működik, az idén is mintegy 10 százalék szállt ki a piacról – közölte kérdésre válaszolva.

Elmondta: a biztosítóknál a készpénzes kárrendezés korlátozása, illetve a céges autójavítási számla egy részének visszaigényelhetősége a hivatalos szakszervizek felé tereli vissza az autósokat a „fekete” szervizektől, azonban további lépések is szükségesek lennének.

Tájékoztatott arról, hogy az autós szakmai szervezetek több javaslatot is megfogalmaztak és eljuttattak a törvényhozásba annak érdekében, hogy csökkenjen a területen mintegy 50 százalékosra becsült feketegazdaság aránya. Javasolják egyebek között az autók számára a minden káreseményt rögzítő központi nyilvántartás létrehozását, az áfa kikerülhetőségének megszüntetését a használt autók magánimportjánál, és a külföldi rendszámú autók használatának szigorú ellenőrzését is.

A Porsche Hungaria Kft. az idén a 2011. évihez hasonló, mintegy 200 milliárd forint árbevételre számít.

Forrás: MTI