A héten kiosztották az első sportrendszámot a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) közös munkájának köszönhetően. Az újításnak köszönhetően azok a versenyautók, amelyek megkapják ezt az új rendszámot, a közutakon egy évben 90 napon közlekedhetnek.

Ez megoldást jelent az autósport, azon belül a rali és a tereprali szakág problémáira, miután az úgynevezett próbarendszámok kiadatásának körülményeit az állam megszigorította, így a versenyautók közutakon való közlekedése – ha minden jogszabályt szó szerint betartott volna mindenki – szinte lehetetlenné vált.

Új rendszámok Magyarországon 1
Új rendszámok Magyarországon 7
Az MNASZ elnöksége már tavaly márciusban úgy döntött, hogy a helyzet megoldása érdekében az NKH-val összefogva megteremti a sportrendszám magyarországi bevezetését. Ehhez meg kellett teremteni a jogi szabályozási hátterét. 2012 novemberében jött el az idő arra, hogy Wirtmann Ferenc „historic” kategóriában versenyző Zsigulijára felkerüljön az első sportrendszám hazánkban.

Az NKH szakemberei elmondták, a sportrendszám megjelenése előtt hatósági szempontból nehezen voltak kezelhetőek a versenyautók, amelyek a közúti forgalomban is részt vettek.

„A Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumban terveink szerint létrehozunk egy vizsgabázist, amely kiválóan alkalmas lehet arra, hogy a sportrendszámok kiadásához szükséges hatósági felülvizsgálatokat és a sportszakmai feltételek vizsgálatát egy helyen végezhessük” – fogalmazott Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója, az MNASZ elnöke.

A honi szövetség első embere elárulta, aki sportrendszámot igényel, az ezzel együtt ideiglenes forgalombantartási engedélyt kap, és a sportrendszámmal rendelkező autó egy évben 90 napon keresztül közúton is közlekedhet a forgalomban. Aki ilyen autóval közlekedik, annak minden esetben indítási naplót kell írnia, mert csak így közlekedik a jogszabályoknak megfelelően.

„Ez a kilencven nap egyrészt felöleli, sőt bőven meg is haladja azoknak a napoknak a számát, amelyet versenyzéssel, teszteléssel, illetve a különböző helyszínekre való eljutással a közutakon töltenek ezek a versenyautók. Ám csak így lehetett a biztosítókkal megegyezni, így válhatott vállalható összegűvé a sportrendszámmal rendelkező versenyautók kötelező biztosítása. Már most hallottam olyan véleményeket, hogy azok az autók, amelyek korábban a regisztrációs díj megúszása miatt próbarendszámokkal közlekedtek, majd most sportrendszámot fognak igényelni. Mindenkit megnyugtatok, hogy nagyon szigorú szabályoknak kell megfelelnie azoknak az autóknak, amelyek ilyet igényelnek. Például mindenképpen bukócsövesnek kell lennie, és a személyautók esetén kettő, míg a kamion esetében három személy szállítására legyen kizárólag alkalmas” – jelentette ki Gyulay Zsolt.