A rajztábláján ejtett első tollvonástól a teherautó teljes elkészültéig tartó folyamat több mint öt évet vett igénybe. Több ezer órával és legalább ennyi döntéshozatallal, illetve művelettel később végre elkészült – az új Volvo FH.  A göteborgi székhelyű tervezőcsoportnak gyakorlatilag olyan megoldásokat kellett találnia, amelyek úgy kapcsolják össze a teherautó egyes különálló alkatrészeit, hogy azok végül egységes egészként hassanak.

Minden látható felületet részletekbe menően megvizsgált a formatervezési részleg, kívül és belül egyaránt. Így a nyomógombok és kezelőszervek hangját és tapintását, a szövetek szerkezetét és a fülke belső világítását is – mindezt úgy alakították ki, hogy megfeleljenek a teljesen új Volvo FH követelményeivel és elvárásaival. Követelményekkel, amelyek olyan paraméterekben kerülnek meghatározásra, mint a biztonságra és a járművezetői környezetre vonatkozó szigorú szabványokkal.

Olykor félreértések vannak a formatervezéssel kapcsolatban – úgy gondolják, az egyszerűen csak a megjelenésről, a színekről és formákról szól. A valóság az, hogy a formának és a funkciónak kéz a kézben kell járnia’ – magyarázza Rikard Orell a Volvo Trucks tervezési igazgatója.

Az agyagváltozat és az új fülke együtt

Ez egy ilyen pofa

Ez egy ilyen pofa

A munka előrehaladtával a vázlatok számítógéppel előállított modellekké alakultak át és a formaterv realisztikusabb vonásokat kapott. A jármű megjelenésével kapcsolatos elvárások között számos műszaki, illetve a teherautó üzemeltetési körülményei által támasztott követelmény is szerepel. Az új FH fülkéjének elődjénél nagyobbnak kellett lennie, fokozva a kényelmet és a járművezető biztonságát egyaránt. A járművezetők igényeinek feltérképezése érdekében a tervezési folyamat fontos része volt a járművezetői vizsgálat, amely során sofőröket kérdeztek ki európai kamionparkolókban. Ők ülhettek az új Volvo FH korai makettjeibe, később pedig a tervezők a visszajelzéseiket felhasználva finomították és alakították át a dizájnt a járművezetői igényeknek megfelelően.

Mindent egybevetve öt év alatt több mint 2000 járművezetőt kérdeztek meg, akik együttesen több száz évnyi első kézből származó tapasztalatot adtak át a teherautó-vezetésről. Az egyik egyértelmű igény volt a járművezetők részéről a több és nagyobb tárolóhely kialakítása. Ez azt jelentette, hogy a fülkének nagyobbnak kellett lennie. Végeredményben pedig azt jelentette, hogy a korábban oly karakteresen hátrafelé döntött A-oszlopoknak – a Volvo FH egyik védjegyének – függőlegesebben kell állniuk.

A tervezőasztalon mindig születnek merész elképzelések, azonban ezek jó része csak évtizedekkel később valósulnak meg

A tervezőasztalon mindig születnek merész elképzelések, azonban ezek jó része csak évtizedekkel később valósulnak meg

A tervezőcsapat ezért keményen dolgozott az emelkedő vonalakon és a döntött tetőn, hogy megtartsák az FH dinamikus profilját. Az eredmény, hogy a fülke egy köbméterrel nagyobb lett, és 300 literrel több tárolóhelyet kínál. Ez egyben azt is jelenti, hogy az ülés négy centiméterrel tovább tolható hátra, baleset esetén pedig minden eddiginél nagyobb a túlélési tér.

Az egyik jelentős tényező, amit szem előtt kellett tartani a tervezési folyamat során az volt, hogy az új teherautónak meg kellett tartania jellegzetes Volvo profilját. Ebben a jellemzően Volvo dizájnban a visszafogott skandináv színek, a letisztult elegancia és a hatásos vonalak játszották a fő szerepet. Hogy milyen lett a végeredmény, azt mindenki eldöntetni a képek alapján. Egy biztos: ez is Volvo lesz.