Budapest, szombat délután. Egy XIII. kerületi áruház parkolójába beáll egy vadonatúj Opel Astra rendőrautó, amelyből a szemtanúk meglepetésére nem egyenruhások szállnak ki, hanem – ránézésre úgy tűnik – egy család. Civil ruhás férfi, nő és egy kisgyermek, majd besétálnak a pár méterre lévő áruházba. A parkolóban tartózkodóknak nem az a benyomása, hogy szolgálatban lévő rendőröket látnak, hanem mintha vásárolni menne egy család.

Vizsgálatot indít az ORFK fotóink nyomán, amelyek szokatlan helyzetben rögzítettek egy vadonatúj Opel rendőrautót. Eközben az ORFK nem hajlandó elárulni, hogy a leadott régi Focusok helyére csak hetekkel később álltak be az új Astrák.

Kikockázott rendszámmal küldtük el a fotókat a rendőrségnek, mert nem az a célunk, hogy egy konkrét rendőrt esetleg felelősségre vonjanak

Kikockázott rendszámmal küldtük el a fotókat a rendőrségnek, mert nem az a célunk, hogy egy konkrét rendőrt esetleg felelősségre vonjanak

Hogy pontosan mi történt, nem tudjuk, ezért megkérdeztük az ORFK-t, amely elkérte fotóinkat, és vizsgálatot indított.

Az eset azért lehet különösen pikáns, mert azokban a hetekben történt, amikor országszerte ideiglenesen kevesebb járőrautó állhat az egyenruhások rendelkezésére, mint korábban. Amint azt megírtuk, az ORFK és az MKB Euroleasing közötti szerződés értelmében a rendőrségnek október 31-ig vissza kellett adnia több mint 600 Ford Focus járőrautót, hiszen kifutott a lízingkonstrukciójuk. Ezt rendben meg is tette a rendőrség.

Kiszolgált egykori járőrautók polírozás után várják sorsukat a lízingcég telephelyén

Kiszolgált egykori járőrautók polírozás után várják sorsukat a lízingcég telephelyén

Így érkeztek a leendő magyar rendőrautók

Így érkeztek a leendő magyar rendőrautók

Így érkeztek a leendő magyar rendőrautók


Csakhogy a részben ezek pótlására vásárolt Opel Astrák első szállítmányai hófehéren, sima személyautóként november közepétől kezdtek szállingózni a bochumi gyártósorról Magyarországra. Ezt követően jött az átalakításuk: fényhidat szereltek a tetejükre, kommunikációs rendszert a belsejükbe, matricákat ragasztottak a kasztnikra, és így tovább. Csak ez után következhetett szolgálatba állásuk, információnk szerint nagyobb részt december első felében.

Hallgat az ORFK

Az ORFK és az MKB Euroleasing között még 2008 végén aláírt szerződés szerint már 2012 márciusáig vissza kellett volna adni a Focusok közül bő 600-at, ennek megfelelően az ORFK tavaly megkezdte az újabb közbeszerzés előkészítését, amiből végül, ki tudja miért, nem lett semmi. Hogy mégse maradjanak ideiglenesen több száz rendőrautó nélkül, 2012 márciusában a rendőrök meghosszabbították a lízingcéggel a megállapodást október 31-ig.

December elején még ennyi frissen átalakított rendőrautó várt arra, hogy szolgálatba álljon

December elején még ennyi frissen átalakított rendőrautó várt arra, hogy szolgálatba álljon

A féléves csúszás ellenére sem sikerült végül elkerülni azt, amit a tavaszi szerződésben már-már drámai hangon így indokolt az ORFK a haladék kéréseként. „Bérlő alapfeladatának ellátásához nélkülözhetetlenek a Szerződés tárgyát képező gépkocsik, így a szerződéskötést követően előállt körülmények Bérlő jogos érdekét sértik, a módosítás elmaradása egyben Magyarország közbiztonságát és közrendjét veszélyeztetné.”

November vége óta több alkalommal küldtünk írásban kérdéseket az ORFK-nak a „közbiztonságot és közrendet veszélyeztető” helyzettel kapcsolatban.

Azt tudjuk az MKB Euroleasing igazgatójától, hogy 616 darab Fordot október végéig visszaadott a rendőrség. Azt azonban nem, hogy november és december folyamán milyen ütemezés szerint álltak be helyükre az új Opelek. Azt is megkérdeztük, milyen szervezéssel hidalta át az ORFK – például novemberben -, hogy ideiglenesen több száz rendőrautóval kevesebb állhatott a rendelkezésére. Arra is kíváncsiak voltunk, hogyan állt elő ez a helyzet, miért nem lett semmi a tavaly előkészített újabb lízingszerződésből és ki döntött úgy, vásárlás lesz az újabb bérlet helyett.

Kérdéseinkre nem válaszolt érdemben az ORFK, mindössze annyit írtak két héttel az első levél elküldése, és napokkal az új rendőrautókat bemutató fotóink közlése után, hogy a december 21-re tervezett ünnepélyes átadáskor „lehetőség lesz képfelvételek készítésére és kérdések feltevésére is”.  
 
Persze egyáltalán nem biztos, hogy az ORFK a sáros, elképzelhető, hogy a fölötte álló Belügyminisztérium, vagy éppen a kormány döntött úgy, ahogy. Nem tudjuk, nincsenek válaszok.

Ellenőriznek, járőröznek

Hogy mennyire kell az utakra az új rendőrautó, arra kellő bizonyíték, hogy gyakorlatilag a hivatalos átadásuk előtt a kapitányságok elkezdték használni a járműveket, vidéken és a fővárosban egyaránt. A szerkesztőségbe több olvasói jelzés érkezett az elmúlt két hétben, hogy itt-ott ellenőriznek, járőröznek velük, ma már bárki láthatja a kocsikat az utakon. Forgalomban, szolgálatban, nem csak egy áruház parkolójában, szombat délután.

18 ezer vélemény szerint…

Egyesek lesajnálóan legyintettek az új magyar rendőrautókra, mert a rég kifutott, rendes modellciklusa szerint 2004 és 2010 gyártott Opel Astra H-t bántóan korszerűtlennek gondolják. Mások éppen ellenkezőleg vélekednek, szerintük a régi Astra is túl sok a rendőröknek, elég lenne nekik az apróbb Suzuki Swift is.

Nemrég megszavaztattuk önöket, íme, a 17963 voks eredménye:

6619 szavazat (37 százalék) – Hazai gyártású autó, Suzuki kellett volna
4002 szavazat (22 százalék) – Igen, a H Astra pont megfelel a Focusok cseréjére
3103 szavazat (17 százalék) – Nem jó választás, modernebb, korszerűbb kellett volna
2405 szavazat (13 százalék) – Kombiként megfelelne az Astra, de öt ajtóval nem
1834 szavazat (10 százalék) – Egyszerűbb, olcsóbb is elég lett volna