A Toyota kivette és a könyöklő alá rakta hibridautója akkumulátorát, a felszabadult helyre pedig berakott két ülést. Az eredmény meglepően jónak bizonyult családi tesztünkön.
A magamfajta megszállott autóbuzi, aki szemérmetlen módon abból élhet, amit a legjobban szeret csinálni a világon (autókat vezet és kritizálja őket), hasmánt csúszva kellene, hogy hálát adjon a Mindenhatónak, amikor még az a szerencse is éri, hogy pont olyan kocsi jut neki egy-egy magánéleti eseményre, ami épp kell.
Hét üléssel még jobb a Prius
1/42 A Prius+ bármilyen porta előtt jól mutat, de magas listaára miatt komoly zöld elkötelezettség kell hozzá Európában, hogy ne dízel kombit vagy egyterűt vegyen helyette az a sokgyerekes család, ahol van 9-11 millió kocsira
A Prius+ bármilyen porta előtt jól mutat, de magas listaára miatt komoly zöld elkötelezettség kell hozzá Európában, hogy ne dízel kombit vagy egyterűt vegyen helyette az a sokgyerekes család, ahol van 9-11 millió kocsira
Fotó megosztása:
2/42 Szemből is megkülönböztethető a sima Priustól. És a többi új Toyotától is: a Prius+ régi dizájn, még nem viseli azt az új márkaarcot, amit a Yaris, Auris, RAV-4
Szemből is megkülönböztethető a sima Priustól. És a többi új Toyotától is: a Prius+ régi dizájn, még nem viseli azt az új márkaarcot, amit a Yaris, Auris, RAV-4
Fotó megosztása:
3/42 A fotókon furán hat a nagyon elkeskenyedő oldalablak-ív, de élőben formás, arányos kompakt kombi a Prius +
A fotókon furán hat a nagyon elkeskenyedő oldalablak-ív, de élőben formás, arányos kompakt kombi a Prius +
Fotó megosztása:
5/42 A 4,615 méter hosszú kocsi csupán hat centivel hosszabb egy Focus kombinál. Pedig a Priust a Toyota mindig középkategóriásnak próbálta beállítani. D-szegmensbéli egyterű például a Sharan, ami több mint húsz centivel hosszabb!
A 4,615 méter hosszú kocsi csupán hat centivel hosszabb egy Focus kombinál. Pedig a Priust a Toyota mindig középkategóriásnak próbálta beállítani. D-szegmensbéli egyterű például a Sharan, ami több mint húsz centivel hosszabb!
Fotó megosztása:
6/42 A Focus tengelytávolsága 2648 mm, a Sharané 2919. A Prius+ 2780 - ez bizony középkategóriás érték. De akkor miért nem tűnik akkorának se kívül, se belül, mint egy Passat kombi vagy egy Sharan?
A Focus tengelytávolsága 2648 mm, a Sharané 2919. A Prius+ 2780 - ez bizony középkategóriás érték. De akkor miért nem tűnik akkorának se kívül, se belül, mint egy Passat kombi vagy egy Sharan?
Fotó megosztása:
7/42 Szélessége 1775 mm. Ez végképp eldönti a kérdést: a Sharan 1904 mm széles, a Focus kombi 1858. A Prius+ gy kompakt kombi, hét üléssel. Mint a Peugeot 308 SW, csak egy kicsit tágasabb
Szélessége 1775 mm. Ez végképp eldönti a kérdést: a Sharan 1904 mm széles, a Focus kombi 1858. A Prius+ gy kompakt kombi, hét üléssel. Mint a Peugeot 308 SW, csak egy kicsit tágasabb
Fotó megosztása:
9/42 Hibridrendszerével másfél-két literrel kevesebbet eszik, mint egy ekkora hagyományos benzines családinak illene - automatával
Hibridrendszerével másfél-két literrel kevesebbet eszik, mint egy ekkora hagyományos benzines családinak illene - automatával
Fotó megosztása:
10/42 Karácsonyfa LED-ekkel és hagyományos izzókkal: a ködlámpa és a reflektor nem LED-es
Karácsonyfa LED-ekkel és hagyományos izzókkal: a ködlámpa és a reflektor nem LED-es
Fotó megosztása:
11/42 A fullos változat fényszórója LED-es, de az automata reflektor-váltást nem tudja az autó (az új Golf igen)
A fullos változat fényszórója LED-es, de az automata reflektor-váltást nem tudja az autó (az új Golf igen)
Fotó megosztása:
13/42 Karácsonyfa LED-ekkel és hagyományos izzókkal: a ködlámpa és a reflektor nem LED-es
Karácsonyfa LED-ekkel és hagyományos izzókkal: a ködlámpa és a reflektor nem LED-es
Fotó megosztása:
14/42 Ilyen egy áramlástanilag optimális cseppforma, ha kombit faragnak belőle
Ilyen egy áramlástanilag optimális cseppforma, ha kombit faragnak belőle
Fotó megosztása:
15/42 Kilencmillió a legolcsóbb, 11,2 a legdrágább változat. Kell a zöld elkötelezettség, hogy ne dízel Versót vegyen helyette az ember, szintén hét üléssel, fullosan 7,8-ért
Kilencmillió a legolcsóbb, 11,2 a legdrágább változat. Kell a zöld elkötelezettség, hogy ne dízel Versót vegyen helyette az ember, szintén hét üléssel, fullosan 7,8-ért
Fotó megosztása:
17/42 A normál Priushoz képest jelentősen romlott a légellenállás. A cW-érték 0,28 - az optimális csepp-alakhoz közelebb álló Priusé 0,26
A normál Priushoz képest jelentősen romlott a légellenállás. A cW-érték 0,28 - az optimális csepp-alakhoz közelebb álló Priusé 0,26
Fotó megosztása:
18/42 Kompakt, arányos, már-már szép autóvá fújták fel a szépnek kevéssé, legfeljebb áramvonalasnak nevezhető sima Piust
Kompakt, arányos, már-már szép autóvá fújták fel a szépnek kevéssé, legfeljebb áramvonalasnak nevezhető sima Piust
Fotó megosztása:
19/42 Csendesen suhan a Prius, csak padlógázas gyorsításkor vagy emelkedőkön válik zavaróvá a kellemetlen orgánumú Atkinson-motor tompa üvöltése
Csendesen suhan a Prius, csak padlógázas gyorsításkor vagy emelkedőkön válik zavaróvá a kellemetlen orgánumú Atkinson-motor tompa üvöltése
Fotó megosztása:
21/42 Ilyen kompakt kocsiban ilyen sok fejtámla - varázslók ezek a japánok
Ilyen kompakt kocsiban ilyen sok fejtámla - varázslók ezek a japánok
Fotó megosztása:
22/42 A műszerfal hangulata teljesen megegyezik a sima Priuséval, pedig szinte semmi nincs ott, ahol abban
A műszerfal hangulata teljesen megegyezik a sima Priuséval, pedig szinte semmi nincs ott, ahol abban
Fotó megosztása:
23/42 Megmaradt a Prius űrhajós hangulata
Megmaradt a Prius űrhajós hangulata
Fotó megosztása:
25/42 A pöcök oda került, ahol a II-es Priusban volt: a kormány mellé
A pöcök oda került, ahol a II-es Priusban volt: a kormány mellé
Fotó megosztása:
26/42 A folyadékkristályos műszeregység 2012-ben egy kicsit kínos. A Knight Riderben még futurisztikusnak hatott KITT hasonló egysége, de most már elég gagyi
A folyadékkristályos műszeregység 2012-ben egy kicsit kínos. A Knight Riderben még futurisztikusnak hatott KITT hasonló egysége, de most már elég gagyi
Fotó megosztása:
27/42 Hatalmas, 8,5 liter térfogatú a dupla kesztyűtartó
Hatalmas, 8,5 liter térfogatú a dupla kesztyűtartó
Fotó megosztása:
29/42 A könyöklőbe rejtették a rendszer lítium-ion akkumulátorát. Az akku kisebb és nyolc kilóval könnyebb, mint a sima Prius Ni-MH egysége
A könyöklőbe rejtették a rendszer lítium-ion akkumulátorát. Az akku kisebb és nyolc kilóval könnyebb, mint a sima Prius Ni-MH egysége
Fotó megosztása:
30/42 Hülye helyen az ülésfűtés kapcsolói (csak egyfokozatúak, pár perc után sercegve sül tőlük a vese), jó helyen az elektromos csatlakozók
Hülye helyen az ülésfűtés kapcsolói (csak egyfokozatúak, pár perc után sercegve sül tőlük a vese), jó helyen az elektromos csatlakozók
Fotó megosztása:
31/42 A szélvédőre vetítő HUD konzolja sok gombból áll, de kell is ennyi, hogy minden sofőr a maga magasságához, szeméhez állíthassa a rendszert
A szélvédőre vetítő HUD konzolja sok gombból áll, de kell is ennyi, hogy minden sofőr a maga magasságához, szeméhez állíthassa a rendszert
Fotó megosztása:
33/42 A kormány helyzete éppoly fura, mint a sima Priusban: túl mélyen van, túl laposan áll. Viszont olyan kis erővel működik, hogy hamar megszokható
A kormány helyzete éppoly fura, mint a sima Priusban: túl mélyen van, túl laposan áll. Viszont olyan kis erővel működik, hogy hamar megszokható
Fotó megosztása:
34/42 Minden hibridek kötelező kelléke az energiaáramlást mutató grafika
Minden hibridek kötelező kelléke az energiaáramlást mutató grafika
Fotó megosztása:
35/42 A szerző 181 centi és egy mázsa, de befér maga mögé, és maga mögé mögé a kocsiba
A szerző 181 centi és egy mázsa, de befér maga mögé, és maga mögé mögé a kocsiba
Fotó megosztása:
37/42 Még hét ülés mögött is marad 200 liternyi csomagtér
Még hét ülés mögött is marad 200 liternyi csomagtér
Fotó megosztása:
38/42 A kívül meglepően kompakt, szemre Ford Focus kombinyi méretű Prius +-ban négy nagyon kényelmes és három elviselhető ülőhely fért el
A kívül meglepően kompakt, szemre Ford Focus kombinyi méretű Prius +-ban négy nagyon kényelmes és három elviselhető ülőhely fért el
Fotó megosztása:
39/42 Rend a csomagtérben: padló alatti rekesz rejti a KRESZ-csomagot, szerszámokat
Rend a csomagtérben: padló alatti rekesz rejti a KRESZ-csomagot, szerszámokat
Fotó megosztása:
41/42 A Prius +-ban 1,8 literes benzinmotor és 60 kW-os villanymotor dolgozik, hol együtt, hol külön. A rendszer összteljesítménye 136 lóerő
A Prius +-ban 1,8 literes benzinmotor és 60 kW-os villanymotor dolgozik, hol együtt, hol külön. A rendszer összteljesítménye 136 lóerő
Fotó megosztása:
42/42 A bonyolult rendszer valójában jóval kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaz, mint egy hagyományos motor-váltó kombó. Se szíj nincs benne, se kuplung: élettartama, megbízhatósága felülmúlja a sima benzinmotorokét
A bonyolult rendszer valójában jóval kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaz, mint egy hagyományos motor-váltó kombó. Se szíj nincs benne, se kuplung: élettartama, megbízhatósága felülmúlja a sima benzinmotorokét
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Még hét ülés mögött is marad 200 liternyi csomagtér
Még hét ülés mögött is marad 200 liternyi csomagtér
Én például két felajzott kisgyerekkel, egy, a túlzott csomagolástól hiperszenzitívvé vált feleséggel és töméntelen ajándékos szatyorral teszem meg minden karácsonykor azt a családjáró túrát, ami olyan 7-800 izgalmas kilométert jelent körben az országban. Ehhez a kalandhoz keresve sem lehetne jobb autót találni egy olyan hétüléses, vagy ha kell, a hátsó két szék helyén tágas csomagteret kínáló, takarékos, pihentetően vezethető hibridautónál, amilyen a Toyota Prius+.
És most elmondom, mi a kocsi nevében az a +, vagyis miben más, mint a Prius.
Kompakt, arányos, már-már szép autóvá fújták fel a szépnek kevéssé, legfeljebb áramvonalasnak nevezhető sima Piust
Szebb, mint a Prius
Sokkal jobban néz ki, mint az alapmodell. A sima Prius vonalai egy dolgot üzennek: áramvonalas vagyok! A Prius+ magasabb, tömörebb, szélességéhez megvan a hossza és a magassága is. A képeken nem igazán jön át, de ha látnak egyet a forgalomban, majd nézzék meg, mennyire olyanok az arányai, mint egy Ford Focus kombinak!
És még jobban is kinézhetne, ha egy leheletnyivel később kezdi fejleszteni a Toyota, és az arányosabb test, látványosabb vonalak mellé nem ezt a kissé jellegtelen, unalmas pofát kapta volna. Hanem azt az agresszív, menő márkaarcot, amit az új Yaris, Auris, RAV-4 visel büszkén.
Karácsonyfa LED-ekkel és hagyományos izzókkal: a ködlámpa és a reflektor nem LED-es
Tágasabb, mint a Prius
A Toyota mindig is D-szegmensbéli, vagyis középkategóriás autóként próbálta pozicionálni Európában a Priust. A törekvés érthető: a kocsi magas ára kicsit jobban festett, ha a vevőjelölt nem egy Golféval, hanem egy Passatéval vetette össze. A kabinban sem volt olyan szűk a hely, hogy az utastér kis jóindulattal ne ment volna el Avensis-méretűnek a szalonban maga mögött elterpeszkedő reménybeli kuncsaft számára. Ellenben amikor a vevőjelölt kinyitotta a csomagtartót, nem épp középkategóriás méretű helyet talált alatta.
A pöcök oda került, ahol a II-es Priusban volt: a kormány mellé
A pöcök oda került, ahol a II-es Priusban volt: a kormány mellé
A nagyobb Prius egyszerre van szerencsésebb és rosszabb helyzetben a szalonban. Elöl is szélesebb a kabin – a műszerfalon középen nem két, hanem három szellőzőrostély is elfér, ami hagyományosan a gáláns helykínálat jele az autóiparban. A dupla kesztyűtartóba 8,5 liternyi úti holmi pakolható.
A középső sorban három tologatható, állítható támlaszögű ülés várja az utasokat. Pontosabban inkább két és fél: a középső szék igencsak keskenyke, de így is kényelmesebb, mint a méreteiben hasonló Mazda 5-ösé, Ford C-Maxé.
Megmaradt a Prius űrhajós hangulata
És hátul vár az igazi meglepetés. A középső-szélső ülés egy mozdulattal előretolható, közben lehajtja támláját, és egész könnyen be lehet férni hátra. Ahol aztán 181 centimmel, mázsás korpuszommal úgy elterpeszkedtem, hogy magam sem hittem volna még odakint.
Jó, a térdem persze kissé magasabbra húzódik, mint jólesne, és a másik ülés is elég közel van a kerékjáratok között, de akkor is: ha hétülésesnek nem is, hat és félszemélyes kocsinak simán elmegy a Prius+ a valóságban is, nem csak a prospektusban meg a videón:
Lassabb, mint a Prius
A szebb és térkihasználás szempontjából praktikusabb forma, és persze a nagyobb test sajnos komoly hátrányt is jelent a mezei Priushoz képest. Mivel a Prius+ minimális módosításokkal ugyanazt a 136 lóerős hibridrendszert kapta, mint az alapmodell, a 120 kilós tömegnövekmény eleve lelassítja kicsit.
Minden hibridek kötelező kelléke az energiaáramlást mutató grafika
Minden hibridek kötelező kelléke az energiaáramlást mutató grafika
Nagy tempónál pedig a rosszabb alaktényező (0,26 helyett 0,28) és az eleve nagyobb légellenállás (három centivel szélesebb, 8,5 centivel magasabb a Prius+) fogja vissza kicsit a tempót. Végsebességben 15 km/h, gyorsulásban 0,9 másodperc a nagyobb Prius hátránya.
Érdekes, hogy a menetkomfort, rugózás alapján a Prius + érződik könnyedebbnek. A sima Prius valahogy mindig túlterheltnek tűnik, ahogy súlyosan átdöccen az úthibákon, ez meg csak pont jó. A kormányzás, a fék, a gázreakció ugyanolyan szintetikus, de ez a fullhibridség sajátja – ha szabad szellemmel közelítjük a másmilyen vezetési élményt, még élvezni is lehet.
Korszerűbb, mint a Prius
Ha menetdinamikában el is marad az autó az alaptól, technikája fejlettebb. A hibridrendszer számára nem nikkel-metálhidrid akkumulátor tárolja el a lassításkor visszanyert mozgási energiát, és adja vissza a 60 kW-os villanymotoron keresztül gyorsításkor, hanem egy kisebb, 30 kg-mal könnyebb lítiumakku. A kisebb akkut sikerült eldugni az első üléseket elválasztó könyöklő alá; így keletkezhetett hely még egy sor utasnak.
A szerző 181 centi és egy mázsa, de befér maga mögé, és maga mögé mögé a kocsiba
A motor az időnként csak árammal guruló hibridautókban, különösen télen, városi csordogálásban hajlamos lenne gyakran az optimális üzemi hőfok alatt dolgozni. A sima Priusban is számos mérnöki lelemény igyekezett gyorsan felfűteni, és melegen tartani abenzinmotort, de az új modellben állítólag még hatékonyabb a kipufogógázok hőjét hidegindítás után a motorhoz szállító megoldás. Hajlamos vagyok elhinni ezt az állítást, mert a Prius Plusban valahogy sokkal kevesebb ideig fáztam, ha nagyon hideg volt odakint induláskor.
Többet eszik, mint a Prius
Vezetni ugyanolyan, mint a Priust. Intenzív gyorsításkor ugyanazzal a bántó frekvenciával üvölt fel fojtottan az Atkinson-motor, a bolygóműves, gyakorlatilag sebességváltó-mentes erőátvitel ugyanúgy veszi el a gyorsulás érzetét, mint az alapmodellben. Viszont ezerszer relaxáltabb benne az ember, mint mondjuk egy Golfban, még a karácsonyi mazsolatengerben autózva is. A Prius Plus minimális relatív lomhasága alig érezhető, a többletfogyasztás annál inkább.
A bonyolult rendszer valójában jóval kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaz, mint egy hagyományos motor-váltó kombó. Se szíj nincs benne, se kuplung: élettartama, megbízhatósága felülmúlja a sima benzinmotorokét
Vegyes, de leginkább szolid, 130-140 tempomatos autópályás üzemben kicsivel hét liter alatt evett az autó. A kisebb Prius 5,71-et evett átlagban 5000 kilométer alatt egykori tartóstesztünkön. Másfél tonnás, benzines, hétszemélyes automatától persze a 6,9 is csodás érték, de dízelmotorral nagyobb autók is el tudnak járni kevesebb forintból, akár automatával is. És Európában ez ma még többet számít, mint hogy közben a dízel sokszorta több egészségre káros anyagot termel.
Adatlap
Toyota Prius+ Premium
Motor
1798 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4
Teljesítmény
99 LE
Nyomaték
142 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)
11,3 sec
Végsebesség
165 km/h
Fogyasztás (vegyes)
4,1 l / 100 km
Jobban megéri, mint a Prius?
A Prius+ egymillióval drágább az ötüléses Priusnál, legolcsóbb változatában 8,99 millió forintba kerül. Japán módra már ez a modell sem fapados: tempomat, Bluetooth-kihangosítós hifi, menetstabilizáló, automata klíma, motorral behajtható tükrök, gombos indítás, automata ablaktörlő, ESP és egy csomó egyéb extra van a kocsiban. Viszont ha megnézzük, mennyibe kerül ezekkel a cuccokkal felszerelve, hét üléssel a Toyota modellkínálatából a Prius+-hoz evidens módon odamérhető Verso, 126 lovas dízelmotorral, hogy a hibrid fogyasztásbéli előnyét is elvegyük, még navigációs rendszerrel együtt is bőven hétmillió forint alatti árat kapunk. (Mondjuk ehhez a motorhoz nem kérhető automata váltó, ami további 4-500 ezer forint elvi felárat jelent.)
A mi tesztautónk, a navis, JBL-hifis, dupla üvegtetős Premium 11,2 milliós listaárával nem csak nevében, árában is Premium. Nyilván nem összevethető a két kocsi, de elgondolkodtató, hogy ennyiért már olyan hatüléses dízel Mercedest is adnak, ami pont 136 lóerős.
Kilencmillió a legolcsóbb, 11,2 a legdrágább változat. Kell a zöld elkötelezettség, hogy ne dízel Versót vegyen helyette az ember, szintén hét üléssel, fullosan 7,8-ért
Vagyis a Prius+ anyagilag pont olyan döntést igényel a vevőtől, mint a sima Prius. A kocsi használható, átgondolt, az űrhajószerű berendezést megszeretheti, aki nem túl konzervatív. A hibridrendszer pedig összességében még egy dízelhez képest is több előnyt jelent trendiségben, kényelemben, környezetvédelemben és takarékosságban, mint amennyi kompromisszumot erős hangokban és a lomhának tűnő gyorsításokban.
Viszont annyira drága, hogy vagy nagyon zöldnek kell lenni, vagy nagyon nagyra kell becsülni a mechanikailag nagyon tartós, szinte karbantartás-mentes, paradox módon a hagyományos motorokhoz-váltókhoz képest egyszerűbb hibridrendszer nyújtotta előnyöket.
Ha például taxis az ember, és pár év alatt belehajt 5-600 ezer kilométert autójába, hosszú távon olcsóbb autót vehet most drágábban. De ha csak garanciaidőn belüli lízinges használatra, vagy csekély éves futásra szánt családi kocsinak keres valaki autót, nehéz lesz lenyelnie a magas árat.