A magamfajta megszállott autóbuzi, aki szemérmetlen módon abból élhet, amit a legjobban szeret csinálni a világon (autókat vezet és kritizálja őket), hasmánt csúszva kellene, hogy hálát adjon a Mindenhatónak, amikor még az a szerencse is éri, hogy pont olyan kocsi jut neki egy-egy magánéleti eseményre, ami épp kell.

A Prius+ bármilyen porta előtt jól mutat, de magas listaára miatt komoly zöld elkötelezettség kell hozzá Európában, hogy ne dízel kombit vagy egyterűt vegyen helyette az a sokgyerekes család, ahol van 9-11 millió kocsira
Még hét ülés mögött is marad 200 liternyi csomagtér

Még hét ülés mögött is marad 200 liternyi csomagtér

Még hét ülés mögött is marad 200 liternyi csomagtér


Én például két felajzott kisgyerekkel, egy, a túlzott csomagolástól hiperszenzitívvé vált feleséggel és töméntelen ajándékos szatyorral teszem meg minden karácsonykor azt a családjáró túrát, ami olyan 7-800 izgalmas kilométert jelent körben az országban. Ehhez a kalandhoz keresve sem lehetne jobb autót találni egy olyan hétüléses, vagy ha kell, a hátsó két szék helyén tágas csomagteret kínáló, takarékos, pihentetően vezethető hibridautónál, amilyen a Toyota Prius+.

És most elmondom, mi a kocsi nevében az a +, vagyis miben más, mint a Prius.

Kompakt, arányos, már-már szép autóvá fújták fel a szépnek kevéssé, legfeljebb áramvonalasnak nevezhető sima Piust

Kompakt, arányos, már-már szép autóvá fújták fel a szépnek kevéssé, legfeljebb áramvonalasnak nevezhető sima Piust

Szebb, mint a Prius

Sokkal jobban néz ki, mint az alapmodell. A sima Prius vonalai egy dolgot üzennek: áramvonalas vagyok! A Prius+ magasabb, tömörebb, szélességéhez megvan a hossza és a magassága is. A képeken nem igazán jön át, de ha látnak egyet a forgalomban, majd nézzék meg, mennyire olyanok az arányai, mint egy Ford Focus kombinak!

És még jobban is kinézhetne, ha egy leheletnyivel később kezdi fejleszteni a Toyota, és az arányosabb test, látványosabb vonalak mellé nem ezt a kissé jellegtelen, unalmas pofát kapta volna. Hanem azt az agresszív, menő márkaarcot, amit az új Yaris, Auris, RAV-4 visel büszkén.

Karácsonyfa LED-ekkel és hagyományos izzókkal: a ködlámpa és a reflektor nem LED-es

Karácsonyfa LED-ekkel és hagyományos izzókkal: a ködlámpa és a reflektor nem LED-es

Tágasabb, mint a Prius

A Toyota mindig is D-szegmensbéli, vagyis középkategóriás autóként próbálta pozicionálni Európában a Priust. A törekvés érthető: a kocsi magas ára kicsit jobban festett, ha a vevőjelölt nem egy Golféval, hanem egy Passatéval vetette össze. A kabinban sem volt olyan szűk a hely, hogy az utastér kis jóindulattal ne ment volna el Avensis-méretűnek a szalonban maga mögött elterpeszkedő reménybeli kuncsaft számára. Ellenben amikor a vevőjelölt kinyitotta a csomagtartót, nem épp középkategóriás méretű helyet talált alatta.

A pöcök oda került, ahol a II-es Priusban volt: a kormány mellé

A pöcök oda került, ahol a II-es Priusban volt: a kormány mellé

A pöcök oda került, ahol a II-es Priusban volt: a kormány mellé


A nagyobb Prius egyszerre van szerencsésebb és rosszabb helyzetben a szalonban. Elöl is szélesebb a kabin – a műszerfalon középen nem két, hanem három szellőzőrostély is elfér, ami hagyományosan a gáláns helykínálat jele az autóiparban. A dupla kesztyűtartóba 8,5 liternyi úti holmi pakolható.

A középső sorban három tologatható, állítható támlaszögű ülés várja az utasokat. Pontosabban inkább két és fél: a középső szék igencsak keskenyke, de így is kényelmesebb, mint a méreteiben hasonló Mazda 5-ösé, Ford C-Maxé.

Megmaradt a Prius űrhajós hangulata

Megmaradt a Prius űrhajós hangulata

És hátul vár az igazi meglepetés. A középső-szélső ülés egy mozdulattal előretolható, közben lehajtja támláját, és egész könnyen be lehet férni hátra. Ahol aztán 181 centimmel, mázsás korpuszommal úgy elterpeszkedtem, hogy magam sem hittem volna még odakint.

Jó, a térdem persze kissé magasabbra húzódik, mint jólesne, és a másik ülés is elég közel van a kerékjáratok között, de akkor is: ha hétülésesnek nem is, hat és félszemélyes kocsinak simán elmegy a Prius+ a valóságban is, nem csak a prospektusban meg a videón:

Lassabb, mint a Prius

A szebb és térkihasználás szempontjából praktikusabb forma, és persze a nagyobb test sajnos komoly hátrányt is jelent a mezei Priushoz képest. Mivel a Prius+ minimális módosításokkal ugyanazt a 136 lóerős hibridrendszert kapta, mint az alapmodell, a 120 kilós tömegnövekmény eleve lelassítja kicsit.

Minden hibridek kötelező kelléke az energiaáramlást mutató grafika

Minden hibridek kötelező kelléke az energiaáramlást mutató grafika

Minden hibridek kötelező kelléke az energiaáramlást mutató grafika


Nagy tempónál pedig a rosszabb alaktényező (0,26 helyett 0,28) és az eleve nagyobb légellenállás (három centivel szélesebb, 8,5 centivel magasabb a Prius+) fogja vissza kicsit a tempót. Végsebességben 15 km/h, gyorsulásban 0,9 másodperc a nagyobb Prius hátránya.

Érdekes, hogy a menetkomfort, rugózás alapján a Prius + érződik könnyedebbnek. A sima Prius valahogy mindig túlterheltnek tűnik, ahogy súlyosan átdöccen az úthibákon, ez meg csak pont jó. A kormányzás, a fék, a gázreakció ugyanolyan szintetikus, de ez a fullhibridség sajátja – ha szabad szellemmel közelítjük a másmilyen vezetési élményt, még élvezni is lehet.

Korszerűbb, mint a Prius

Ha menetdinamikában el is marad az autó az alaptól, technikája fejlettebb. A hibridrendszer számára nem nikkel-metálhidrid akkumulátor tárolja el a lassításkor visszanyert mozgási energiát, és adja vissza a 60 kW-os villanymotoron keresztül gyorsításkor, hanem egy kisebb, 30 kg-mal könnyebb lítiumakku. A kisebb akkut sikerült eldugni az első üléseket elválasztó könyöklő alá; így keletkezhetett hely még egy sor utasnak.

A szerző 181 centi és egy mázsa, de befér maga mögé, és maga mögé mögé a kocsiba

A szerző 181 centi és egy mázsa, de befér maga mögé, és maga mögé mögé a kocsiba

A motor az időnként csak árammal guruló hibridautókban, különösen télen, városi csordogálásban hajlamos lenne gyakran az optimális üzemi hőfok alatt dolgozni. A sima Priusban is számos mérnöki lelemény igyekezett gyorsan felfűteni, és melegen tartani a benzinmotort, de az új modellben állítólag még hatékonyabb a kipufogógázok hőjét hidegindítás után a motorhoz szállító megoldás. Hajlamos vagyok elhinni ezt az állítást, mert a Prius Plusban valahogy sokkal kevesebb ideig fáztam, ha nagyon hideg volt odakint induláskor.

Többet eszik, mint a Prius

Vezetni ugyanolyan, mint a Priust. Intenzív gyorsításkor ugyanazzal a bántó frekvenciával üvölt fel fojtottan az Atkinson-motor, a bolygóműves, gyakorlatilag sebességváltó-mentes erőátvitel ugyanúgy veszi el a gyorsulás érzetét, mint az alapmodellben. Viszont ezerszer relaxáltabb benne az ember, mint mondjuk egy Golfban, még a karácsonyi mazsolatengerben autózva is. A Prius Plus minimális relatív lomhasága alig érezhető, a többletfogyasztás annál inkább.

A bonyolult rendszer valójában jóval kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaz, mint egy hagyományos motor-váltó kombó. Se szíj nincs benne, se kuplung: élettartama, megbízhatósága felülmúlja a sima benzinmotorokét

A bonyolult rendszer valójában jóval kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaz, mint egy hagyományos motor-váltó kombó. Se szíj nincs benne, se kuplung: élettartama, megbízhatósága felülmúlja a sima benzinmotorokét

Vegyes, de leginkább szolid, 130-140 tempomatos autópályás üzemben kicsivel hét liter alatt evett az autó. A kisebb Prius 5,71-et evett átlagban 5000 kilométer alatt egykori tartóstesztünkön. Másfél tonnás, benzines, hétszemélyes automatától persze a 6,9 is csodás érték, de dízelmotorral nagyobb autók is el tudnak járni kevesebb forintból, akár automatával is. És Európában ez ma még többet számít, mint hogy közben a dízel sokszorta több egészségre káros anyagot termel.

Adatlap

Toyota Prius+ Premium

A Prius+ bármilyen porta előtt jól mutat, de magas listaára miatt komoly zöld elkötelezettség kell hozzá Európában, hogy ne dízel kombit vagy egyterűt vegyen helyette az a sokgyerekes család, ahol van 9-11 millió kocsira
Motor 1798 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4
Teljesítmény 99 LE
Nyomaték 142 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,3 sec
Végsebesség 165 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,1 l / 100 km

Jobban megéri, mint a Prius?

A Prius+ egymillióval drágább az ötüléses Priusnál, legolcsóbb változatában 8,99 millió forintba kerül. Japán módra már ez a modell sem fapados: tempomat, Bluetooth-kihangosítós hifi, menetstabilizáló, automata klíma, motorral behajtható tükrök, gombos indítás, automata ablaktörlő, ESP és egy csomó egyéb extra van a kocsiban. Viszont ha megnézzük, mennyibe kerül ezekkel a cuccokkal felszerelve, hét üléssel a Toyota modellkínálatából a Prius+-hoz evidens módon odamérhető Verso, 126 lovas dízelmotorral, hogy a hibrid fogyasztásbéli előnyét is elvegyük, még navigációs rendszerrel együtt is bőven hétmillió forint alatti árat kapunk. (Mondjuk ehhez a motorhoz nem kérhető automata váltó, ami további 4-500 ezer forint elvi felárat jelent.)

A mi tesztautónk, a navis, JBL-hifis, dupla üvegtetős Premium 11,2 milliós listaárával nem csak nevében, árában is Premium. Nyilván nem összevethető a két kocsi, de elgondolkodtató, hogy ennyiért már olyan hatüléses dízel Mercedest is adnak, ami pont 136 lóerős.
Kilencmillió a legolcsóbb, 11,2 a legdrágább változat. Kell a zöld elkötelezettség, hogy ne dízel Versót vegyen helyette az ember, szintén hét üléssel, fullosan 7,8-ért

Kilencmillió a legolcsóbb, 11,2 a legdrágább változat. Kell a zöld elkötelezettség, hogy ne dízel Versót vegyen helyette az ember, szintén hét üléssel, fullosan 7,8-ért

Vagyis a Prius+ anyagilag pont olyan döntést igényel a vevőtől, mint a sima Prius. A kocsi használható, átgondolt, az űrhajószerű berendezést megszeretheti, aki nem túl konzervatív. A hibridrendszer pedig összességében még egy dízelhez képest is több előnyt jelent trendiségben, kényelemben, környezetvédelemben és takarékosságban, mint amennyi kompromisszumot erős hangokban és a lomhának tűnő gyorsításokban.

Viszont annyira drága, hogy vagy nagyon zöldnek kell lenni, vagy nagyon nagyra kell becsülni a mechanikailag nagyon tartós, szinte karbantartás-mentes, paradox módon a hagyományos motorokhoz-váltókhoz képest egyszerűbb hibridrendszer nyújtotta előnyöket.

Ha például taxis az ember, és pár év alatt belehajt 5-600 ezer kilométert autójába, hosszú távon olcsóbb autót vehet most drágábban. De ha csak garanciaidőn belüli lízinges használatra, vagy csekély éves futásra szánt családi kocsinak keres valaki autót, nehéz lesz lenyelnie a magas árat.

Akkor is, ha lélekben szuperzöld.