Parkolás
Emelkedtek a BKV jegyárai – emelkedik sok százezer fővárosi és vidéki autós számára a parkolás Budapesten. A 320 forintról 350-re dráguló tiket a várakozási díjaknál is átlagosan 10 százalékos áremelkedést generált. Az öt parkolási zónában januártól ezeket az összegeket kell fizetni óránként: 480 forint helyett 525-öt, 400 helyett 440-et, 320 helyett 350-et, 240 helyett 265-öt, míg a külső zónák fizetős parkolóhelyeiért 160 helyett 175-öt.
A jövedéki törvény a tonnánkénti árat szabja meg, ezt duplázza az Orbán-kormány két lépcsőben. Az autógáz jövedéki adója jelenleg tonnánként 47 900 forint, ez lesz 95 800 a második emelés után. Mivel az autógázt nem kilóra, hanem literre mérik a töltőállomáson és a jövedéki adó csak az ár egyik összetevője, viszont rárakódik az áfa, a kétszeri adóemeléssel 2013. májustól nagyjából 42,5 forinttal nőne literenként az LPG ára, ha a többi tényezőt változatlannak vesszük. Most áfával együtt kerekítve 33,5 forint a jövedéki adó egy liter autógázban. 2013. januártól az első emelés után 50 jövő májustól 76 forint jövedéki adó terheli az LPG literjét.
Jelenleg mintegy 37 százalékkal kerül kevesebbe benzin helyett autógázzal járni, a kétszeri emelés után 26 százalékkal lesz kedvezőbb az LPG-s autózás kilométerköltsége. Eszerint durván másfélszeresére nő az a távolság, ami alatt autógázzal járva visszajön a befektetés.
E-útdíj
Az év nagy kérdése az évtized üzletének sorsa. A 2013-as költségvetésben ott virít feketén-fehéren, hogy idén 75 milliárd forintot be kell szedni az autópályát használóktól a nyáron bevezetendő elektronikus útdíj segítségével. Csakhogy a közbeszerzés nyertesével (Getronics) tervezett ünnepélyes szerződéskötés elmaradt, az egyik vesztes (a Németországban a rendszert magas szinten üzemeltető T-Systems) ugyanis vitarendezést kért. Most megy a huzakodás, márpedig a nyári induláshoz sürgősen bele kéne fogni a rendszer kiépítésébe. Nem holnap, tegnap.
Idénre tehát 75 milliárdot remél a kormány az e-matrica bevezetésétől, majd ezt követően minden egyes évben 150-150 milliárdot a személyautók nélkül! Eleinte ugyanis csak a teherautósokat húznák le – a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének kalkulációját megismerve nem tűnik túlzásnak a kifejezés. Az érdekvédők szerint egy öttengelyes, Euro-2-es kamion után a Záhony-Rédics vonalon nyártól olyan 43 ezer forintot kell fizetni 85 forintos kilométerdíjjal számolva.
Casco
Tavaly ilyenkor bosszankodtunk egy sort az elmúlt években a piaci verseny miatt elviselhető szintre mérséklődött kgfb-díjak 30 százalékos megadóztatása miatt (baleseti adó nevet kapta a kormányzati keresztelőn), idén a casco-sok mérgelődhetnek. A lakás-, és egyéb vagyonbiztosítások után fizetendő 10 százalékos új, úgynevezett biztosítási adó a casco esetében 15 százaléknyi pluszköltséget jelent.
Külföldi mikulás-csomag
Joggal kértük számon az elmúlt esztendőkben a hatóságokon, hogy ugyan szedjék már be a tilosban parkoló, vagy éppen gyorshajtó külföldiektől (vagy külföldi rendszámot használó honfitársainktól) a bírságot, ne csak a könnyen leinformálható magyar rendszámos magyar autósoktól. A korábbi gyakorlat persze sok esetben azt is jelentette, hogy a magyar azonosítós járművek külföldi stiklijei is büntetlenül maradhattak
Úgy tűnik, ennek vége, ha minden a Brüsszelben szőtt tervek szerint halad, akkor ősztől utolérhetők lesznek a külföldi szabálysértések elkövetői, és elvileg behajthatók lesznek a jogosan kiszabott bírságok.
Autópályák
A simliskedők bírságbeszedése mellett találkozhatunk pénzbe nem kerülő örömteli változásokkal is az utakon 2013-ban a vagyonokért felújított néhány mellékúton felül is. Az Állami Autópálya-kezelő Zrt. uniós százmilliókból számos biztonsági fejlesztést hajt végre idén a gyorsforgalmi úthálózaton, például ütközéselnyelő („megbocsátó”) szalagkorlátok felszerelésével, vagy a gyakran vízátfolyásos szakaszokon az aszfaltba vágott parányi vízelvezető rovátkákkal. Ezekről részletesebben korábbi cikkünkben olvashat.
Politikusaink idén átvágják néhányszor a nemzeti csíkozású szalagot is. Pár hét múlva már át is adják az M3-as új szakaszát Nyíregyháza és Őr között 34 kilométeren, miközben folytatódik az M0-ás déli részének biztonságosabbá szélesítése.
Dugódíj és területi rendszám
Az e-útdíjnál is bizonytalanabb a sorsa két, korábban 2013-ra tervezett autósbosszantó bevételi forrásnak. A dugódíjjal kapcsolatban rendszerint az előző budapesti városvezetésre, valamint a 4-es metró miatt vállalt uniós kötelezettségekre mutogató Tarlós István szerint egyelőre nem lesz, persze ő volt az, aki cserébe hídpénzt emlegetett. A humorérzékünket megtartva várjuk a fejleményeket.
Miközben a dugódíjból 20-30 milliárdos évenkénti bevételt remél(t) Budapest vezetése, az országé olyan 12 milliárdot a területi alapú rendszámok bevezetéséből. Jelen állás szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakértői dolgoznak a részleteken, meglátjuk, miként vélekedik majd a kormány az előterjesztésről. A dugódíj mellett lehet környezetvédelmi érveket felhozni, a rendszámcserénél már nehezebb elhitetni az autósokkal, hogy nem zsíros milliárdok beszedése az elsődleges cél.