„Az elkövetkező évtized elektronikai trendjei” – e mottó jegyében jelenik meg az Audi a 2013. január 8. és 11. között Las Vegasban rendezett Consumer Electronics Show (CES) kiállításon. A márka kiállításának középpontban az autó és környezete fejlett hálózati kapcsolatrendszere áll, a jövő önállóan közlekedő autói és a mobil kommunikáció terén egyaránt.
Az Audi – megfelelő felárért persze – már most is vezetői segédrendszerek széles palettáját kínálja, a követőradartól az automata fényszórón át a sávtartó automatikáig. E berendezések egymással is szoros együttműködésben dolgoznak, ami magas fokú intelligenciával és kiemelkedő képességekkel ruházza fel a járművet. A holnap rendszerei pedig még okosabbak lehetnek, akkor tehermentesítve a vezetőt, amikor csak kívánja.
Az önállóan közlekedő gépkocsik műszakilag akár még ebben az évtizedben megvalósíthatók, a CES alkalmával pedig az Audi a jövő közlekedési torlódásának kezelésére szolgál példával. Sűrű forgalomban, 60 kilométer/órás tempóig az Audi automatikái meghatározott korlátok között a kormányzásban segítik a vezetőt, amit önálló gyorsítások és lassítások egészítenek ki. A jármű által teljesen önállóan végrehajtott közlekedési manőverek sorában a be- és kiparkolás is szerepel a jövőben, például az út szélén, a garázsban vagy épp a parkolóházakban rendelkezésre álló igencsak szűk helyekre is. (A mai parkolóautomaták működése közben a gázt és a féket még a vezető kezeli.)
Az autó és a web közötti kommunikáció rövidesen immár az új Long Term Evolution (LTE) mobil szabványnak megfelelően zajlik, amely az adatcsomagok lehető leggyorsabb cseréjét biztosítja majd. Az Google Earth és a Google Maps Street View képeivel folytatott navigációtól a valós idejű forgalomelemzésig egészen a közösségi oldalak autós használatáig terjednek.
Sajnos nem arról van szó, hogy a 2020-as Audik azonnal kinyomják az internet szégyentáblájára az előttük a töküres középső sávban szédelgő vezetőt, hanem az olyasfajta szolgáltatások továbbfejlősére, miszerint már a mai Audi A3 modellekben is felolvastathatja magának e-mailjeit és szóban diktálhatja le szöveges üzeneteit (SMS) a vezető. No persze aki magyarul próbálkozott már ilyesmivel egy jobbfajta mobiltelefonon, tudhatja, hogy van is mit fejleszteni az ember és gép szóbeli kommunikációján.
Az Audi teljes gőzzel dolgozik a szabadon programozható kombinált műszeregységen is. A vezető ekkor igény szerint változtathatja az egyes virtuális kijelzőket, amelyek ránézésre ugyan alig különböznek a hagyományos fizikai műszerektől, ám jóval sokoldalúbban használhatók.
Hogy az elektronikáért kevésbé, a klasszikusan izgalmas autókért inkább lelkesedők is találjanak érdekes autót a standon, az Audi elviszi Amerikának az RS5-öt is, aminek mi már tavalyelőtt örültünk Frankfurtban:
Az Audi Q7 sound concept tanulmányban a CES látogatói a jövő 3D-s hangtechnikáját is kihallgathatják. Még a 3D-s Dankó Rádió élvezeténél is nagyobb örömet jelenthet a jövőben, hogy egy kétéves Audiból nem kell irigykedni az újabb modellek okosabb fejegységeire: az infotainment-elemek modulrendszerű koncepciója (MIB) lehetővé teszi az egyes hardver-komponensek különösen egyszerű és költségkímélő aktualizálását, folyamatosan up to date állapotban tartva őket.
A CES-en megtekinthető az Audi R8 LeMans-i versenyautó-verziója is, minden ínyencségével együtt, a KERS-től a visszapillantó tükröket helyettesítő kamerarendszerig, ami kiküszöböli a tükrök rezgésével és az éjszakai vakítással járó kellemetlenségeket. Talán hamarosan már nem csak a soha utcára nem kerülő koncepciómodellek, hanem igazi szériaautók is ledobhatják a légellenállást rontó visszapillantó tükröket.