A meghirdetett alacsonypadlós indulások jelentős része pedig nem teljesül a csuklós vonalakon. Január elsejével a BKK jogszabályi változások következményeképp megfelelő pótlás nélkül kivonta a forgalomból az elavult ZIU típusú trolibuszait, emiatt számos vonalon átszervezéseket hajtott végre. A BKK szerint a kivont trolibuszok helyébe korszerűbb, alacsonypadlós, csuklós MAN típusú trolibuszok kerültek, ezzel is javítva az akadálymentes járművek elosztását a budapesti trolibusz-hálózaton.

Nem valósult meg az akadálymentesítés

A várva várt alacsonypadlós járművek helyett azonban a legtöbb csuklós trolibusz vonalon továbbra is szinte kizárólag a jól megszokott magaspadlós járművek közlekednek, már ha egyáltalán jut troli a vonalra – van ahol ugyanis csak pótlóautóbuszok beiktatásával sikerül biztosítani, hogy elegendő jármű legyen a vonalon. Az elmúlt másfél év nem volt elegendő arra, hogy a használtan beszerzett 15 Gräf&Stift/MAN trolibuszt a 2013-as menetrendváltásig a BKV maradéktalanul üzembe helyezze (talán 5-6 üzemképes ha akad); így január elején nem történt fejlesztés az alacsonypadlós járművek kiadása terén, legfeljebb ugyanannyi van kinn az utcákon, mint decemberben volt.

Rossz elosztás

Az átszervezések eredményeképp az alacsonypadlós járművek eloszlása kifejezetten romlott: nagy részük két-három vonalra koncentrálódik, míg a többi vonalra a meghirdetettel ellentétben nulla, vagy egy alacsonypadlós trolibusz jut. A legszembetűnőbb a különbség a 70-es és a 78-as vonalakon, ahol az üzemi szempontok által vezérelt típuscsere miatt jellemzően csuklós, magaspadlós trolibuszok viszik az utasokat, a korábbinál akár 25%-kal ritkább követéssel. Mivel a meghirdetett csuklós alacsonypadlós járművek itt sem állnak megfelelő mennyiségben rendelkezésre, van, hogy szóló jármű közlekedik a már jelentősen kiritkított menetrendben – természetesen kitömve.

Megbukott az új trolimenetrend? 1

Akad olyan Solaris, amelyet sérülten közlekedtetnek

Akad olyan Solaris, amelyet sérülten közlekedtetnek

A nem megfelelő járműelosztás másik következménye, hogy a szóló, alacsonypadlós járművek egy része a reggeli és délutáni csúcsidő között a forgalomból kiáll, pedig e trolikra napközben is nagy szükség lenne a belvárosi vonalakon. Látványosak a hiányosságok a 83-as troli vonalán is, ahol a menetrendben meghirdetett 70-80%-os alacsonypadlós kiadás ellenére január első munkanapjain szinte csak magaspadlós autóbuszok közlekedtek a trolihiány miatt. Az átszervezések eredménye a kiszámíthatatlan szolgáltatás lett, amely a BKK által bevezetett, üzemi szempontokat előnyben részesítő közlekedési rendben nem is oldható meg.