A ‘Trolibusz a Napfény városában’ című, a szegedi troliközlekedés történetét bemutató tárlat a Somogyi Károly Könyvtárban tekinthető meg. A város tömegközlekedésében jelentős szerepet játszó felsővezetékes jármű megjelenése, története és jövője. A korabeli újsághírekből, képes könyvekből, szórólapokból, plakátokból összegyűjtött dokumentumok túlnyomó része a könyvtár anyagából származik. Mindamellett egy fotósorozatot is láthatnak az érdeklődők az első járművektől az ebben az évben megjelenő új trolikig.
Vidéken az első
Szegeden 1978 júliusában kezdődött meg a vonalak kiépítése és a forgalmi szakszemélyzet kiképzése. A kezdeti járműpark 9 darab ZIU-9 típusú szóló trolibuszból állt, amelyek 1979. február 22-én érkeztek a megyeszékhelyre. 1979. április 29-én ünnepi keretek között adták át az első szegedi és egyben vidéki trolibuszvonalat. A városközponthoz közeli Bartók Béla tér és az újszegedi Odessza lakótelep (Gyermekkórház) között megépített 2,3 kilométeres út az egykor Újszegedre közlekedő villamosra emlékezve az 5-ös számot kapta.
Kiállítás uniós pénzből
Ez mára több mint 37 kilométeres hálózatra és 56 darabos flottára bővült. Emellett idén kerül forgalomba az a 13 darab új Ikarus-Skoda 187Tr típusú jármű, melyek akár felsővezeték nélkül is képesek közlekedni. A kiállítás apropóját az adta, hogy az SZKT 426 ezer euró uniós támogatást nyert, kilenc – osztrák, olasz, német és lengyel – társszervezettel karöltve egy pályázaton. A projekt egyik lépéseként minden országban megrendezik az adott város trolibusz-közlekedésének történetét bemutató kiállítást. A megyeszékhelyen a Szegedi Közlekedési Kft. és a Somogyi-könyvtár közös tárlata 2013. február 6-ig tekinthető meg.
Piros trolik
Egy, az önkormányzat által kiírt szavazáson úgy döntött a szegediek túlnyomó része, hogy piros színűek legyenek az új trolik. Szavazni december közepéig személyesen, levélben vagy interneten lehetett. A város közel 3 milliárd forint értékű járműflottáját a gyártó 2014 szeptemberére szállítja le, a prototípus viszont már idén nyáron megérkezik.
A járművek karosszériája a konzorcium magyar tagjánál, a Magyar Autóbusz Kft. üzemében készül, a hajtásrendszert a cseh partner, a Plzen városában működő Škoda Electric a.s. cég gyártja le. A járművek teljesen alacsonypadlósak, csuklós kivitelűek, 18,75 méter hosszúak és 2,55 méter szélesek lesznek.
Forrás: MTI