Kombik
Aki nem kedveli vagy drágállja az egyterűeket, egy kombival praktikus családi autóra lel. Ezekből a modellekből különösen gazdag lesz az idei év és a következő esztendő első harmada is. A Renault tavasszal vezeti be a Törökországban gyártott Clio Grand Tourt. 430 literes csomagtere 130 literrel tágasabb az ötajtósénál.
Az ötajtós már februárban itt lesz, de az Octavia Combi rajtját pár hónappal későbbre, májusra tervezi az importőr
Nem pont kombi, de mégis ide illik leginkább a BMW 3 GT, az A5 Sportback megfelelője. Nem hivatalos információink szerint a ferdehátú BMW az év közepén futhat be a hazai márkakereskedésekbe
Szintén júniusra jelezte az importőr a Peugeot 2008 érkezését. A 207 SW helyett a Peugeot egy terepjárósra rajzolt kisautót kínál azoknak, akik több helyre vágynak, mint a 208-ban.
Júliusban vagy augusztusban a Dacia a Logan kombit a Sandero kombijával váltja le. A K52 kódnevű autó nem lesz akkora, mint a kifutó Logan MCV, de nem vall majd szégyent praktikusságával.
Nagyban a Toyota és a Volkswagen a világelsőségért vív a GM-mel, ami kicsiben, nálunk is látható. Az iskolakezdés időszakában majdnem egyszerre vezetik be a Golf VII kombit illetve a családi Corolla megkésett utódját, az Auris kombiváltozatát.
Ha nem is idén, de a Toyotával együtt a Honda is visszatér az alsó középkategóriás kombik közé. Magyarországon 2014 márciusban lesz kapható a Civic kombiváltozata, Aerodeck helyett minden bizonnyal Wagon néven.
Nagyjából a Hondával egy időben a SEAT is kombival, a Leon ST-vel bővíti választékát.
Kupék és sportautók
Idén a Porsche sziporkázni fog új modellekkel, a tűzijátékot márciusban a vadonatúj Cayman nyitja.
Erős éve lesz az Audinak is a sportmodellek között. Februárban a leporolt R8 veret be kis hazánkba
Nyár végén jön az S3 és az RS6 Avant, a becsöngetés időszakára időzítik az 560 lóerős RS7 érkezését.
A BMW két kupéval válaszol. Májusban az M6 Gran Coupé süvít be hozzánk, 4,2 másodperces százra gyorsulással és – M Drivers csomagot rendelve – 305 km/órára emelt leszabályozással.
Az év második felében a 3-as Coupét a 4-es sorozat váltja le. Az A4-A5 felálláshoz igazodva a BMW is önálló névvel emeli ki a kínálatból a 3-as kupéváltozatát és a kabriót, de utóbbi érkezéséről még nem tudunk konkrétumokat.
Versenypályán könnyű rendet rakni a Nissan GT-R pályaautó-verziójával, amely márciustól érhető el itthon, az újrasminkelt 370Z-vel együtt. A nagyjából 38 millió forintba kerülő, versenypálya-csomagos GT-R a speciális hátsó légterelőről és a titán kipufogórendszerről, rendeléskor pedig a Track Pack négymilliós felárról azonosítható.
Nincs benne hátsó ülés, hatásosabb a fékek hűtése, az üléskárpit kevésbé engedi csúszkálni a testet az ülésben. Az 550 lóerőnél tartó fenevad 2,8 másodperc alatt gyorsul százra.
Még ebben a körben is elég sok mindent leárnyékol a Jaguar F-Type. Az istenített E-Type utódjának tekintett autó májustól ragyoghat a hazai utakon, vagy burkolózhat gumifüstbe, ha átadjuk magunkat a 340, 380 vagy 495 lóerős sportautó örömeinek.
Az ezredfordulón a Jaguar már megcsillantott egy hasonló tanulmányt, de a fogadkozások ellenére az akkori F-Type-ból nem lett semmi.
A mezőny számunkra legfontosabb autóját mégis a Mercedes-Benz leplezi le idén, mert a CLA Kecskeméten készül. Az A-osztályra épülő, kupésra vett négyajtós 463 centiméteres és első- vagy négykerék-hajtással rendlehető.
Motorkínálatában 122 és 211 lóerő közötti négyhengeresekre számítunk, de ebből is lesz AMG. A CLA 45 AMG igazi pusztító lehet, a hírek fejlett összkerékhajtásról és a kétliteres benzinesből kicsavart 350 lóerőről illetve 450 Nm nyomatékról szólnak.
A százra gyorsulás a duplakuplungos váltóval 5 másodpercen belüli lehet. Ezekkel a paraméterekkel a sportváltozat közel áll a legerősebb magyar autó címmel büszkélkedő Audi TT RS plushoz, amely 360 lóerős és 4,3 másodperc alatt gyorsul százra.
Év végéig még nagyon sokat kell aludnunk, de megéri vágni a centit, mert az utolsó negyedévben megcsodálhatjuk az Alfa Romeo középmotoros sportautóját. A 4C hátul hajt, könnyű, szívdöglesztő, erős és reményeink szerint mindaz meg lesz benne, amitől az Alfa dicsfénye még mindig pislákol, pedig a FIAT jó ideje óta nem tud mit kezdeni az idén 103 éves márkával.
Valószínűleg az 1,75 literes turbómotort fogják rendesen felszúrni a sportautóhoz, 200-300 lóerőről olvasni. Pár évtized múlva talán ezt az egy tonna alatti, csupán négyméteres sportautót emlegetjük majd ifjúságunk legendájaként, ha szentimentálisra koccintottuk magunkat.
Nehéz ezt fokozni, de a Porsche több koronát is feltesz kínálatára. Szeptemberben a 911 GT3, a szívómotoros, rendszámos pályagép mellé belövi a 911 Turbót és a Turbo S-t.
Aztán jön az autós kártyák új mindenvivője, a hibridhajtású 918 Spyder, amely a forint esése miatt negyedmilliárdos autóvá drágulhat. Ehhez illik a 795 lóerős rendszerteljesítmény és a 7:14 másodperces nürburgringi köridő. A V8 kilencezret forog, az autó mind a négy kereke hajtott és kormányzott.
Elektromos autók
Kezd lecsengeni a nyugat-európai villanyautó-hype, mert az emberek inkább költenek környezetszennyező dízelekre és hasonlóan zajos, de kevésbé büdös benzines autókra, mint sokkal drágább tisztán elektromos modellekre.
Ennek ellenére hazánkban is vannak pozitív fejlemények, mert a Peugeot a minimális kereslet dacára is elérhetővé teszi az elektromos Partnert, a Nissan pedig júniusban bemutatja az átdolgozott LEAF-et. A továbbfejlesztett villanyautó 80 kilóval könnyebb elődjénél.
Eltérő elektromos motorjával, hőszivattyús, energiatakarékos fűtésével, 30 százalékkal kevesebb helyet foglaló és tizedével kisebb súlyú elektromos hajtásrendszerével csábítja azt a maroknyi magyart, akinek van pénze az automata váltós dízeleknél is többet adni egy városi autóért. Ha egyszer megvan, a LEAF gyorstöltő-hálózat híján is meggyőzi az embert nevetséges kilométerköltségével, nesztelen suhanásával és csekély környezetszennyezésével.
A BMW olyan csinnadrattával vezeti fel az i3-ast, mintha újra feltalálta volna az autót. Mindenesetre az aluvázas, szénszálerősítésű műanyag karosszériás autó mi is várjuk, de év végéig türelmesnek kell lennünk.
Ha fordulat nem is, de kis ugrás jövőre vagy 2014 után várható, amennyiben a Renault behozza a Zoét. Az ötajtós kiskocsi jóval kevesebbe kerül a mai elektromos autóknál, mert költséges akkumulátorát a tulaj nem veszi meg az autóval együtt, hanem havi 79 eurós összegért (23 340 Ft) lízingeli.