Heikki Kovalainen még a Caterham (akkor Lotus Racing) indulásakor, 2010-ben szerződött a kiscsapathoz, de tavaly őszre egyre világosabbnak tűnt, hogy a további hosszabbítás nehéz ügy lesz.
A Catreham Szingapúrt követően a konstruktőri bajnokság 11. helyére csúszott, ezzel potenciálisan dollármillióktól esett el, így bevallottan fizetős versenyzőket kezdtek keresni. A Brazil Nagydíj előtt bejelentették, hogy leigazolták a Marussiánál bemutatkozott, jó szponzori háttérrel rendelkező Charles Picet, a másik 2013-as hely sorsa viszont nyitva maradt.
Ugyan Vitalij Petrov interlagosi eredményének köszönhetően végül meglett a bajnokság 10. helye és az ezzel járó pénz, az elmúlt két szezonban egyre nyíltabban elégedetlenkedő, szponzorokat nem hozó, ellenben fizetést húzó Kovalainen ügye nem mozdult előre.
Az elmúlt egy hónapban Petrov megtartása, esetleg Bruno Senna vagy a GP2-es Luiz Razia leszerződtetése tűnt valószínűnek, Kovalainen nyilatkozatai pedig arra mutattak, hogy már kész búcsúzni a Forma-1-től. A Caterham cégcsoport technikai igazgatója, Mike Gascoyne a hétvégén szintén erre utalt, kiemelve, hogy Kovalainen a hozzáállásának is köszönheti ezt.
A 31 éves pilóta a finn MTV3-nak adott friss interjújában cáfolta, hogy már végleg kiszállt.
„Az az igazság, hogy én nem vele tárgyalok, hanem Tony Fernandesszel és Cyril Abiteboullal” – hivatkozott a Caterham-cégcsoport vezetőjére és az F1-csapat főnökére. „A tárgyalások továbbra is folynak, egyelőre nem gondolkodom az F1-en kívül. Előbb játsszuk végig ezt a játszmát, ráérek majd utána gondolkodni a következő lépésen.”
Amikor konkrétan Gascoyne megjegyzéséről kérdezték, Kovalainen diplomatikusan válaszolt, ő nem csinált belőle ügyet: „Mindig is jó kapcsolatban voltam vele, és ez még most is így van. Mike veterán szakember, nagyon rég együtt dolgozunk már.”
Hogy Kovalainen marad-e vagy megy, még a jövő zenéje tehát, az viszont már biztos, hogy a sportigazgató, Steve Nielsen elhagyja a Caterhamet, 2013-tól a Toro Rossónál tölti be ugyanezt a posztot.
Az angolt a korábban a Renault-nál vele dolgozó Gascoyne csábította át az enstone-i csapattól 2011 végén, Nielsennek tavaly nagy szerepe volt a Caterham költözködésének, átszervezésének levezénylésében.