A képző- és iparművészek minimalizmusra való törekvése olykor minden határon túlmegy. Tanulmányautóknál szokás például elhagyni a kilincset és a tükröket a karosszériáról, ami általában senkinek nem fáj – de mi volna, ha nagyobb, fontosabb alkatrészeket amputálnánk a járművekről? Tekinthetjük például a kerekeket felesleges sallangnak az autó testén, kényszerű, funkcionális kinövésnek, amely nélkül ugyanúgy megállná a helyét az adott formaterv…

Az emberiség legnagyobb találmánya, néhányan mégis megpróbálnak megszabadulni tőle: ötletek a világ három zugából arra, hogy milyen volna kerekek nélkül autózni.
Tényleg kell kerék az autóra? 23 Ez a kérdés foglalkoztathatta a francia Renaud Marion fotográfust, amikor megalkotta Air Drive című sorozatát. A válasz nem egyértelmű…

Tényleg kell kerék az autóra? 24


A W113-as Mercedes például esetlenül mutat simára vasalt oldalfalával, míg elődje, a 300 SL barokk versenycsónakként hömpölyög a forró aszfalt fölött hullámzó levegőn; a tíz évvel később született Chevy Camaro pedig még vérszomjasabbnak és kegyetlenebbnek hat így, hogy azok a fránya kerekek nem vonják el a figyelmet állatias idomairól…

Az is igaz persze, hogy Renaud Marion egy földhöz ragadt, fantáziátlan irodista csupán az új-zélandi Chris Ebberthez képest. Utóbbi ugyanis (Mr. Thinktank művésznéven) nem csak rajzokat, de történetet is gyártott a kerék nélküli közlekedésről.

Emlékei szerint hazájában a XIX. században felfedezték az anti-gravitációs hajtóművet. Ez ugyan nemzetközileg nem aratott sikert (a gazdag képzelőerejű szerző szerint azért, mert csak az Egyenlítőtől délre működik), Új-Zélandon azonban a mai napig találkozhatunk a Bromley gyár lebegő szerkezeteivel, amelyek műszaki adatai között egy merőben szokatlan sor: a legnagyobb utazómagasság is szerepel.

Tényleg kell kerék az autóra? 25
A sor végére egy olyan társaságot hagytunk, akik általában nagyon (néha túlságosan is) komolyan szokták venni magukat. A Volkswagen kínai részlege még tavaly írt ki pályázatot „Ilyennek képzelem a jövő járművét” címmel, és bár ennél elcsépeltebb ötletparádé nem létezik, a modern technológia révén valamikor akár meg is valósulhatna a győztes pályamunka, amelynek alkotója, egy fiatal lány a Maglev-vonatokhoz hasonlóan, az aszfaltba ágyazott, elektromágneses sávok segítségével képzeli el a gördülési ellenállás nélküli jövőt.