Egy frissen hatályba lépett rendelet hatására 2011-hez képest tavaly csaknem 75 százalékkal nőttek az autóipari visszahívások Kínában. A jelenség egyértelműen arra utal, hogy a tudatosság, felelősségvállalás fogalma a modern Kínában is kezd meghonosodni, de ezúttal nem a gyártók, hanem a politikai vezetés döntött úgy, hogy elég a vásárlók félrevezetéséből.
A központi bizottság határozata szerint bírsággal sújtható minden olyan autógyártó, amely elhallgat egy általa ismert hibát, illetve halogatja, esetleg elmulasztja az ebben érintett járművek visszahívását. A büntetés összege (kapaszkodj meg) az érintett termékcsoport összértékének akár 10 százalékára is rúghat, de szélsőséges esetben akár a cég vállalkozási engedélyét is bevonhatják.
Nem véletlen tehát, hogy tavaly összesen 3,2 millió autót hívtak vissza gyártóik javításra vagy felülvizsgálatra. Ennek pontosan a felét a Toyota programjai tették ki; a japán autógyár termékeit sújtó problémák közül egyértelműen a hibás elektromos ablakemelőre (1,4 millió érintett gépkocsi) vonatkozó volt a legtöbb.
Eközben az exportpiacokon megtörtént az első, kínai gyártó általi visszahívás is. A Chery Automobile Co és a Great Wall Motor több mint 22 ezer autót hívott vissza Ausztráliában, mivel azokban rákkeltő azbesztet találtak.
Részben ezekkel a változó körülményekkel lehet összefüggésben, hogy a kínai újautó-piac tavaly, akárcsak 2011-ben, csupán egyszámjegyű növekedést volt képes felmutatni. A személyautó-piac tavalyelőtt 2,45, 2012-ben 4 százalékkel növekedett; jelenleg 19 millió darab körül áll. 2009-ben még 46 százalékos, 2010-ben 33 százalékos éves növekedést produkált a piac.