Mivel az autópályák a sima utaknál jóval gyorsabb, és biztonságosabb haladást biztosítanak a járművek számára, ezért fizetni kell értük, ez egy szolgáltatás. Csakhogy a héten több hazai autópályán a „nagyszámú burkolathibák” miatt jelentősen korlátozta a sebességet az Állami Autópálya Kezelő Zrt.
A balesetveszély elhárítása és az utazók biztonsága védelmében az M3-as és az M30-as autópálya egyes részein (Emőd és Polgár között több helyszínen, valamint az M30-as emődi csomópontjánál) legfeljebb csak 80 km/órával lehet közlekedni. Hasonló okok miatt forgalomkorlátozásokra lehet számítani az ország középső részén az M0-áson és M2-es autóúton, valamint a nyugati országrészben az M1-es és az M7-es autópályán.
Ez már nem ugyanaz a szolgáltatás, hiszen lassabb és balesetveszélyesebb egy normális vidéki útnál is, ezért megkérdeztük az útkezelőt, hogy annak is fizetni kell-e az autópályáért, aki mondjuk kizárólag a kátyúkkal teli, lassú szakaszra hajt fel. „Nagyon sok minden miatt lehet korlátozni a sebességet az autópályákon. A mostani útjavítások átmeneti, rövid ideig tartó állapotot eredményeznek” – kaptuk a választ az ÁAK-tól.
Azt nem tudjuk, hogy mit jelent pontosan a „rövid idő”, az viszont tény, hogy az autópálya-kezelő szerdai közleménye a kátyúzásról még szó szerint ezt írta: „A jelenlegi időjárási körülmények között azonban gyors javulást nem ígérhetünk, mert ezt a munkát hóesésben, esőben elvégezni nem lehet.”
Megkérdeztük azt is, hogy tervez-e bármilyen vizsgálat az ÁAK a rengeteg kátyú esetleges kivitelezési hibákból eredő keletkezésének kiderítésére, de nemleges választ kaptunk. Az M3-as érintett aszfaltja szerintük 10 éves, és csak 5 év volt rá a garancia.
„A tízéves útburkolat már idősnek számít. Valójában a teljes útburkolati csere lenne a megoldás, de erről nem mi döntünk” – közölte érdeklődésünkre az ÁAK.
Az úthibákra a változtatható jelzésképű táblák is figyelmeztetik az autósokat. Aki úthibát tapasztal, éjjel-nappal ingyen hívhatja az autópálya-kezelő diszpécserszolgálatát a 40/40-50-60-as számon.