Az új gépkocsik ütközési utas- és gyalogosvédelmi teljesítményét vizsgáló, független európai szervezet, az 1997-ben alapított Euro NCAP az évek során egyszerű értékelőből a fejlesztések és a jogi szabályozások irányát kijelölő tanácsadóvá lépett elő. Vizsgálati kritériumai folyamatosan, lényegi területeken szigorodtak.
Egy ideje például a passzív személyvédelmet ellenőrző, klasszikus töréstesztek mellett a megelőző, aktív biztonsági teljesítményt is pontozzák, aminek kapcsán tavaly nyár óta például már nem csak az ESP, hanem az automata vészfékrendszerek meglétét is értékelik. 2013-tól az intelligens (adaptív) sebességszabályozó rendszerek is pontot érnek a vizsgálatokon, a gyermekbiztonsági vizsgálatot pedig kiegészítették egy, a gyerekülések egyszerű beszerelhetőségét elemző tétellel.
2012-ben 36 személygépkocsit vettek górcső alá, és az év végével összegezték az egyes vizsgálati kategóriák legjobban teljesítő modelleket. Az ünnepélyes évzárón hét méretosztályban (városi kisautók, kis családi, nagy családi, kis egyterű, kis SUV, nagy SUV, teljes méretű kisbusz) összesen nyolc típus kapott igazgatói dicséretet. Vadonatúj szegmens az (akár) kilencszemélyes kisbuszoké, holtversenyt hirdettek a kis egyterűek között, a Volvo V40 pedig különdíjban is részesült: az Euro NCAP statisztikáit tekintve ez minden idők legeslegeslegbiztonságosabb autója.
A kategóriagyőzteseket és vizsgálati kategóriánként elért teljesítményüket az alábbi táblázat tartalmazza.
Felnőtt utasvédelem |
Gyermek utasvédelem |
Gyalogos- védelem |
Segéd- rendszerek |
|
Renault Clio | 88 % | 89 % | 66 % | 99 % |
Volvo V40 | 98 % | 75 % | 88 % | 100 % |
BMW 3-as | 95 % | 84 % | 78 % | 86 % |
Ford B-Max Fiat 500L |
92 % 94 % |
84 % 78 % |
67 % 65 % |
71 % 71 % |
Ford Kuga | 94 % | 86 % | 70 % | 100 % |
Hyundai Santa Fe | 96 % | 89 % | 71 % | 86 % |
Ford Transit Custom | 84 % | 90 % | 48 % | 71 % |