Ajánlás: „elme” nicknevű rendszeres kommentelőnknek, és mindenki másnak, aki még nem vette le pontosan, mi is ez a moduláris padlólemez a Volkswagennél.
Borzasztó trollháború indult a cikkünk alatti kommentablakban nemrég, a Mazda 6-os nemzetközi bemutatója után. A vita lényege: miben is más a Volkswagen MQB nevű gyártástechnológiája, mint a többi márkánál is évtizedek óta használt megoldás, a közös padlólemez, amelyre többféle típus is építhető. (MQB: Modularer Querbaukasten – Moduláris kereszt(motoros) építőkészlet) Nos, ha majd’ egy évvel a forradalmi gyártási rendszer beindulta után még mindig ekkora a zűrzavar a közönség köreiben, autós szaklapként kötelességünk tisztázni a kérdést. Erre pedig remekül alkalmas Gajdán Miklós kollégánk, társlapunk, az AutóMagazin vezetőszerkesztője, Év Autója-zsűritag írása, mely tavaly tavasszal jelent meg nyomtatásban. A lényeg, hogy az MQB sokkal nagyobb szabadságot enged, mint a sima közös padlólemez. Készülhet például ötméteres Cross Blue és 4,3 méteres Leon ugyanabból a készletből. További előny, hogy az eddigieknél kisebb költséggel lehet új modelleket piacra dobni vagy meglévőket a helyi igényekhez igazítani. De íme, itt a tiszta víz mindenki poharába:
Autó IKEA módra
Az új A3-assal kezdődően úgy épít autót a VW, mint bútort az IKEA. Néhány alapelem variálásával csaknem ötvenféle típus állítható elő rugalmasabban, gyorsabban és nem utolsósorban, olcsóbban. Ennek egy részét a gyár fektetheti igényesebb műszaki megoldásokba, továbbadhatja a vevőnek árkedvezmány formájában vagy amire a legnagyobb az esély, növeli az autón nyereséget a részvényesek legnagyobb örömére.
Csak azért nem variálható a végtelenségig, mert van egy része a padlólemeznek, ami minden típusban fix. Az első tengely és a tűzfal közötti szakasz nem változhat, egyrészt azért, mert ez a feltétele, hogy ebbe a nagyon sok létfontosságú egységet tartalmazó részbe egységesített, vagy sok esetben ugyanaz az elem legyen beépíthető, másrészt ez a kötöttség nagyon leegyszerűsíti a gyártást.
Az építőkészletbe tartozó padlólemez variálhatóságát – a tengelytávolság, az első és a hátsó túlnyúlások változtathatósága mellett – jól mutatja, hogy elsőkerék- és négykerék-hajtás befogadására éppúgy alkalmas, mint különböző hátsó futóművek felszerelésére. Ahol takarékoskodni kell, ott a csatolt lengőkaros, ahol az úttartás számít, ott a többlengőkaros felfüggesztést használhatják.
Hasonló szellemben újult meg a kétliteres TDI dízelmotor, amely változatlan furat-löket arány és lökettérfogat mellett újult meg gyökeresen. Ezt talán az mutatja a legjobban , hogy a kiegyensúlyozó tengelyeket az olajteknő helyett a hengerblokkban helyezték el, amihez nyilván teljesen új öntvényre van szükség. Persze a lényeg nem az új blokk, hanem a moduláris felépítés. Külön modul például a kipufogógáz tisztító rendszer a turbóval, a szívócsövekkel egyesített vízhűtéses intercooler, a kipufogógáz visszavezető rendszer, és az intelligens motorhőmérséklet-vezérlés. Utóbbi azt jelenti, hogy három hűtőkör és két vízszivattyú gondoskodik a motor megfelelő temperálásáról – egy hűtőkör csak télen az utastér minél gyorsabb felmelegítésére szolgál.
A moduláris keresztmotoros építőkészlet elemeiből összeállított típus az Audi A3-mal megérkezett. Őt követi majd a év végével a Golf VII, majd érkezik a Seat Leon, a Skoda Octavia, később a VW Passat és a többi futó típus legújabb generációi. És mindnek az alapja ugyanaz: a moduláris keresztmotoros építőkészlet.
– – – – – – – – – – – – – –
Eddig a cikk. A tisztánlátás javítása végett még pár példa más gyártók gyártási egységesítési megoldásaira, amik NEM ilyen átfogóak, mint a VW-é.
Toyota
Az új Yaris és az új Auris egyaránt szinte csavarkulcsokkal lehetnének átszerelhetőek hibriddé és vissza. A hibridakku helye a nem-hibridekben is ott van, csak pár alkatrészt kell kicserélni, no meg a tankot (a hibridé pár literrel kisebb), és kész is.
Mercedes
Az A, CLA, B és GLA modellek ugyanarra padlólemezre épülnek, ami tud összkerekes és nem-összkerekes hajtásláncot is fogadni. Ez komplex gyártástechnológiai előrelátás nagyon közel áll a VW MQB-éhez, de a Volkswagen már most majd’ 50 különböző modellt építhet ugyanabból a legósdobozból, a Merci csak – négyet.
Mazda
A Mazdánál Skyactivnak hívják azt az új tervezési filozófiát, ami az új motorcsaládok és váltók, karosszériák könnyű és hatékony működése mellett a rugalmas padlólemez intézményét is ugyanabba a filozófiába integrálja. A CX5, a 6-os és hamarosan érkező 3-as ugyanarra a padló-alapra épül – de persze 3 még mindig nem 50.