Elemzésük szerint 2008-ig évi 160-180 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 2009-ben 60 ezerre zuhant. A mélypontot 2010 jelentette, amikor 43 ezer új autót adtak el, de a forgalom azóta sem emelkedett vissza, még a válság előtti harmadára sem.
A gazdasági körülmények miatt mind a magánszemélyek, mind a flottákat üzemeltető cégek igyekeznek kitolni az autók cseréjét, amelyek így 4-5 éves koruk előtt egyre ritkábban jelennek meg a kínálatban – mondja Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője.
Súlyosan érinti az autókereskedéseket is az újszerű autók kínálatának visszaesése, így ezek beszámítási akcióikban kénytelenek folyamatosan nyitni az idősebb autók felé. A használtautó-kereskedők közül is sokan azért kerültek nehéz helyzetbe vagy szűntek meg az elmúlt időszakban, mert éppen a legkedvezőbb árrést biztosító kategória tűnt el szinte teljesen a palettáról – olvasható az elemzésben.
A hiányzó belföldi kínálatot részben pótolhatja a használtautó-import, de a vásárlók itt is egyre nehezebben találnak megfelelő kocsit. Az autóipar teljesítményét fenntartani hivatott sikeres roncsautó-programok ugyanis szinte mindenütt lezárultak 2009-ben, ami Nyugat-Európában is az új autók eladásának zuhanását okozta az elmúlt években.
Jelentős áremelkedést okozott a kínálat szűkülése: miközben az idősebb személykocsiknál az elmúlt két évben mérsékelt árnövekedés vagy inkább stagnálás volt a jellemző, a három év alatti, eladásra kínált autók átlagára a Használtautó.hu portálon csaknem 30 százalékkal emelkedett. Ezalatt az új autók ára alig változott.
A drágulás miatt a márkák jelentős részénél csökken az új és használt autók ára közötti különbség, ami a vevők egy részét az újautó-piacra terelheti az elemzés szerint. Ezt az is megkönnyíti, hogy a szalonok már nemcsak szolgáltatásban és extrákban licitálnak egymásra, hanem árban is jelentősen engednek, egyes autók esetében a listaárhoz képest akár 25 százalékos kedvezményt is kínálnak – közölte a szakportál.