Autózni sajnos sokba kerül. A legtöbbet azzal lehet spórolni, ha valaki nem ül kocsiba és legalább a pár kilométeres távokon megfontolja a gyaloglást vagy a biciklit. Ám az autó gyorsasága, kényelme, kiszámíthatósága, több fő esetén ára miatt sokszor a legésszerűbb közlekedési eszköz. Autózni tehát kell, de olcsóbban.
Kisebb autó, kisebb kiadás
A spórolás az autó kiválasztásával kezdődik. A klímával kétmillióból megvehető Suzuki Splash kímélve 5,6 litert fogyasztott Budapesten, mivel korszerű motorja van, kicsi és nem nehéz. De ne legyünk ennyire optimisták! Egy városban hét literrel eljáró kiskocsi és 8,5-öt fogyasztó benzines kompakt autó között évi 15 000 kilométerrel 95 625 Ft van üzemanyagköltségben, pedig ezekkel a fogyasztási értékekkel a nagyobbnak kedveztünk.
Csomagtér olcsón: utánfutó
Aki boldogtalan egy kisebb kocsival, annak nyilván megér havonta 8000 forintot, hogy nagyobb vasból szállhat ki. A többiek viszont fontolják meg, érdemes-e ritkán esedékes programokra (nyaralás, síelés, disznóvágás) méretezni a család autóját és állandóan egy kombival vagy egyterűvel mozogni?
Aki nem használja ki állandóan autója szállítókapacitását, jobban jár, ha egy gazdaságosabb modellt told meg némi csomagtartóval. Költségoldalról a kiskocsira szerelt vonóhorog (kb. 30-60 ezer Ft) és a bérelt utánfutó (napi párezer Ft) verhetetlen combo.
Még egy B-s jogsival felköthető, kisebb utánfutón is akkora a hely, mint egy Dacia Lodgy komplett csomagterében. Érdemes a műszaki lejárata előtt felrakatni a vonóhorgot, mert a kocsit a horoggal együtt újra kell vizsgáztatni, majd ezt bejegyeztetni a forgalmiba.
A kényelemnek ára van | |
---|---|
Kényelmes, de drágább: | egyterű, kombi |
Macerás, de olcsóbb: | kisautó+bérelt tetőbox/utánfutó |
Megtakarítás (az autó új árán/a fogyasztáson az év nagy részében) | 1-2 millió Ft/1,5-2 l/100 kilométer |
Egyéb költség: | tetőboxnál egyszeri 30-350 000 Ft, bérelve napi 1000 Ft |
Vonóhorognál: | 30-60 000 Ft+új vizsga a vonóhoroggal utánfutó: napi 2000-3000 Ft |
Csomagtér még olcsóbban: tetőbox
Még olcsóbb és a tolatást sem nehezíti meg a tetőbox. 30 és 350 ezer Ft között bármilyet kapni, de talán gazdaságosabb kibérelni, napi 1000 forintért. A légellenállást rontó láda 130-nál két literrel is növelheti a fogyasztást az ADAC mérései szerint, de nem mindegy, hogy a nyaralás hetében vagy egész évben fogyaszt-e többet az autó. A pakolásnál a könnyebb cuccokat tegyük fentre, mert a magasabb súlypont rontja az autó stabilitását. Figyeljünk arra is, hogy a box, a tetőtartó és a csomagok súlya együttesen számít a megengedett tetőterhelésbe, ami az autók zöménél 50 vagy 75, ritkábban 100 kg.
Sűrített földgáz: a legolcsóbb üzemanyag
Ha az autó mérete nem csökkenthető, mert heten utaznak együtt vagy vinni kell a babakocsit, még mindig válthatunk olcsóbb hajtóanyagra. A táblázatban az Opel Zafira B költségei szerepelnek, mert ebből a típusból számottevő mennyiség fut autógázzal és földgázzal is.
Mi a fővárosi CNG (Compressed Natural Gas) árakkal kalkuláltunk, Győrött és Szegeden jutányosabb lehet a sűrített földgáz. Egyértelműen ezzel a legolcsóbb autózni, de a CNG-üzemnek van két nagy hátránya. Országos kúthálózat híján csak azoknak jó, akiknek elég az a három nyilvános gyorstöltő-állomás.
Kilométerköltségek: egy típus, négy hajtóanyag | |||||
---|---|---|---|---|---|
Benzin | Gázolaj | CNG (földgáz) | LPG (autógáz) | ||
Ár | 420 Ft/l | 430 Ft/l | 345 Ft/kg | 260 Ft/l | |
Átlagfogyasztás l/100 km | 8,5 | 6,9 | 5,86 (kg/100 km) | 9,3 | |
100 km üzemanyagköltsége | 3570 Ft | 2967 Ft | 2022 Ft | 2418 Ft | |
Opel Zafira B, 150 lóerőig. Üzemanyagonként valamennyi motorváltozat átlaga. Forrás: Spritmonitor.de
Benzinnel is megy, ha kifogyott a CNG
Tőlünk nyugatabbra van bőven földgázkút, de a biztonság kedvéért a CNG-s autók mennek benzinnel is. Autója válogatja, de benzintankjuk kisebb lehet a sima benzinesekénél. A FIAT-nál nem, de a Volkswagennél vagy az Opelnél ez a helyzet. A Zafiráé például 14 literes, hogy a csekély benzines hatótáv is a gázautózás felé terelje a tulajdonost.
Gázzal járni ugyanis kevésbé környezetszennyező, mint benzinnel, pláne gázolajjal, ha az olcsóbb autózás nem volna elég motiváló. Bár elvileg a meglévő autó is alakíttatható földgázosra, érdemes inkább gyárilag CNG-üzemű kocsit kell vásárolni, akár használtan, Német- vagy Olaszországból behozva.
Autógáz: a második legolcsóbb
Itt jön képbe a második legolcsóbb megoldás, az autógáz (LPG: Liquified Petroleum Gas). Autógázzal majdnem minden benzines autó boldogan eljár, a karburátoros Ladától a turbós, vadonatúj Opel Insigniáig.
Autógázas alapkérdések – Mennyibe kerül átalakíttatni az autómat?
Egy négyhengeres, hengerenkénti befecskendezős motort szekvenciális rendszerrel 190-250 000 forintért szerelnek készre felső szelepolajozással. A lengyel szett olcsóbb, az olasz drágább. Mi az olaszhoz ragaszkodnánk, mert ott az LPG-s autózásnak nagy hagyománya és piaca van. Ehhez jön a vizsga, ha nem a műszaki lejárata előtt váltunk autógázra.
Mikor térül meg az LPG?
A mai gázárral és az említett Zafira fogyasztásával kalkulálva 21 707 kilométer a megtérülés határa. 2013. májustól, amikor újra emelkedik az LPG jövedéki adója és 285 Ft körül lehet az autógáz literje, a megtérülés kitolódik, de csak 27 188 kilométerre. Nem évente, hanem összesen. Ez arra is válasz, mi történik ha az állam még feljebb veri az autógáz adóit. Ha meg volt a 21 707 ezer kilométer, minden újabb út csak javítja az arányokat.
Az LPG (autógáz) üzem karbantartási költségei | |
---|---|
Folyékony gáz-szűrő cseréje (az első 5000 km után) | 5000 Ft |
Folyékony gáz-szűrő és légnemű szűrő cseréje (15-20e kilométerenként, számítógépes motordiagnosztikával) | 14-17 000 Ft |
Reduktor felújítása (100-150e kilométerenként, tömítőgumik, belső membránok cseréje, labirintjáratok tisztítása) | 20 000 Ft |
Vizsgáztatás előtt gázbiztonsági szemle | 5000 Ft |
Gáztartály nyomáspróbája (10 év után esedékes, a tartály újabb 5 évi használatára kapható engedély). Ára függ a tartály kiszerelésének munkaigényétől | 17-25 000 Ft |
Bruttó forint ügyfélárak. Forrás: Ecojet.hu |
Sok rövid utat megtéve a gázüzemben képződő több pára miatt a kipufogódobot hamarabb átrohasztja a kondenzvíz. Autópályán és országúton a forró kipufogóval ez nem gond. Cserébe a tisztábban elégő üzemanyag miatt az olajcsere-periódusok megnyújthatók.
Veszélyes a gázautózás?
Nem. Aki nem fél benzinnel vagy gázolajjal autózni, ne tartson a gáztól.
Hol találok gázkutat?
LPG-kútból van elég itthon, igazából csak Észak-Budán, szerkesztőségünk környékén gyenge a felhozatal. A kúthálózatról pl. itt találtok információkat.
Van-e új LPG-s új autó?
Elszórtan több márkakereskedés is foglalkozik átalakíttatással, de ezzel elveszik a motorra érvényes garancia. A FIAT és a Citroën viszont teljes hálózatában garanciával forgalmaz új autókat, utólag beszerelt szettekkel. Az Opel és a Dacia gyárilag LPG-s autókat kínál, teljes gyári garanciával. Árak és modellek ebben a cikkben.
Melyik motor nem bírja az autógázt?
Falk Zsigmond gépészmérnök, az Eco-Jet Kft. ügyvezetője szerint egyedül a közvetlen befecskendezéses motorok nem alkalmasak gázüzemre. A benzinpermet ugyanis hűti az injektort, márpedig gázzal járva nincs benzinbefecskendezés és hűtés nélkül az alkatrész tönkremegy, beég. Mivel a gázos autó is benzinnel indul be, a benzines injektoroknak működniük kell, nem szabad feláldozni őket a spórolásért.
Emiatt pl. a VW-konszern TSI, TFSI és FSI motorjai, a GDI Mitsubishik, modernebb BMW-k, az 1,6 literes turbós Citroënek és Peugeot-k nem alkalmasak gázüzemre, szemben a franciák szívó 1,4 és 1,6 VTi motorjaival. Dízelt azért nem érdemes gázosítani, mert egyszerre fogyasztana LPG-t és gázolajat is, ami csak nehéz haszongépjárműveknél érné meg a kiadást. És gázzal is megmaradna a dízel személyautók rákfenéje, a méregdrágán elhaló injektor, turbó, kettős tömegű lendkerék vagy nagynyomású szivattyú.
Turbómotor kizárva?
A feltöltés önmagában nem gond, az Opel is gyárt LPG-s autókat turbóval, például Merivát és Insigniát. A lényeg, hogy a motor ne közvetlen befecskendezéses legyen és a töltőnyomás ne legyen nagyobb 1,4-1,6 barnál – mondott egy tapasztalati határértéket Falk Zsigmond. Elvileg az elektronikus vezérlés képes lenne átállni benzinüzemre nagy terhelésnél, de nagy literteljesítményű turbómotoroknál inkább maradnánk a benzinnél.
Minél nagyobb gáztartályom legyen?
Egy típushoz azonos átmérőjű pótkeréktartályból is van többféle űrtartalmú. Ám nem szabad felelőtlenül növelni az LPG-s hatótávot! A túl nagy tank túl mélyre nyúlik és leérhet rámpára hajtva, leverődhet földúton. Legyen szempont az ütközésbiztonság is! A pótkerék súlyára méretezett lemez 50-60-nal ütközve nem biztos, hogy megtart egy 72-86 literes, teli tartályt, a 40 literest viszont nagyobb eséllyel. Egy korrekt műhely felhívja erre a tulaj figyelmét.
Kell a külön szelepolajozás?
Mivel csak 25-30 ezer forintba kerül, mi feltétlenül javasoljuk a felső szelepolajozás beépítését. Ezzel az egyszerű, olajat csöpögtető rendszerrel megelőzhető a szelepek beégése.
A főleg a kipufogószelepeket fenyegető beégés azonban a szelephézag rendszeres ellenőrzésével is elkerülhető, a hidraulikus szelephézag-kiegyenlítős motoroknál pedig ez eleve nem gond. Mi a japán autókba egészen biztosan berakatnánk, de a biztonság kedvéért minden más kocsiba is.
Olcsóbb-e szegény keverékre belőni a motort?
Nem. A gáz-levegő keveréket elszegényítve valóban kevesebb LPG-vel működik a motor, de a több oxigén miatt az égési hőmérséklet megnő és ettől a szelepek beéghetnek. A motorhiba javítása a sokszorosába kerül annak, amit a szarrágással addig megspóroltunk.
Aki pedig sem autót nem cserélne, sem olcsóbb üzemanyagra nem váltana, a cikkajánlóan bőven talál tanácsokat a takarékos vezetéshez.