A HRT tavaly év végi összeomlása már rámutatott, hogy az F1-es kis- és középcsapatok nem állnak túl. Ezt aztán fényesen aláhúzta, hogy a Caterham és a Marussia is megszabadult az összes tapasztaltabb pilótájától, a helyeiket jó szponzori háttérrel rendelkező ifjoncokkal töltötték fel.
A két kiscsapat négy idei versenyzője közül egyedül Charles Picnek van egyéves tapasztalata. Feljebb is láthatók a jelek: a Force India még most, február közepén is keresi Nico Hülkenberg utódját, míg a Sauber Sergio Perez távozása után a mexikói szponzorok kérésének megfelelően az eddig semmi igazán különlegeset nem mutató Esteban Gutierrezt léptette elő.
Egyre többen beszélnek a fizetős pilóták inváziójáról, de a Sauber főnökasszonya, Monisha Kalternborn szerit felesleges a versenyzőket piszkálni.
„Az én szememben egy kicsit alaptalan a fizetős pilóták emlegetése. Arról van itt szó, hogy a támogatók, szponzorok már kezdettől fogva támogatnak pilótákat. Jó példa Sergio (Perez). Az Escuderia Telmex versenyzői akadémia tagja volt. A kezdetektől fogva támogatták, természetes, hogy amikor a csúcskategóriába lépett, ide is követték. Sok élversenyző is ugyanígy hozta a régi támogatóit. Az alsóbb kategóriákban nincs is szó fizetős pilótákról, teljesen normális, hogy vannak támogatók. Akkor miért van ez a kettős mérce az F1-et illetően?” – mondta a sportág hivatalos oldalának.
„Persze nyilván jó lenne még jobban odafigyelni az F1 költségeire, azzal tényleg kezdeni kell valamit. Az évek során világossá lett, hogy a gazdasági klíma ránk is hatással van. És nem is csak a kiscsapatokra, hanem az egész sportágra. A jelenlegi viszonyok mellett nem várhatunk nagy bevételeket a szervezőtől, valahogy reagálnunk kell.”
Kaltenborn a fentiekkel együtt elismeri, hogy valóban nem jó jel, hogy a Heikki Kovalainenhez, Timo Glockhoz és Kobajasi Kamuihoz hasonló tapasztalt pilóták pénzügyi okokból távozni kényszerülnek, de az újoncokat sem szabad azonnal megbélyegezni.
„Igen, bizonyos értelemben tényleg aggasztó, amikor ez van a távozás hátterében. Ez nem jó jel a Forma-1 számára, hiszen a legjobb és nem a legtöbbet fizető pilóták kellenének. De azért az újonnan érkező fiatalokkal is méltányosan kellene viselkedni, nem kellene azonnal fizetős pilótának beállítani őket!”
„Az F1-ben mindig is cserélődött a mezőny, korábban mégsem ment a károgás a fizetős pilóták miatt. Aki bekerül a Forma-1-be, az eleve jó versenyző, ha pedig kevés a szabad hely, akkor nyilván a csapatok a legvonzóbb csomagot választják. Ki nem tenné ezt?”