Az észak-amerikai, sőt, a globális reklámipar ünnepnapja az amerikai foci bajnokság döntője, a két liga győztesét egymásnak feszítő Super Bowl. Ilyenkor presztízskérdést csinálnak belőle megrendelők és ügynökségek egyaránt, hogy a nap végén kinek a filmjét emlegetik a legtöbben. A nézettségi értékek felfoghatatlanok, 2011-ben egy Chevrolet filmet például közel 120 millióan láttak – nem utólag, interneten, hanem élő adásban. És ha már statisztikákkal kezdtünk: minden idők legszerethetőbb Super Bowl reklámfilmjét a Volkswagennek tulajdonítják a piaci elemzők.

A szpotok ára ilyenkor ennek megfelelően a fellegekben jár, ráadásul évről évre emelkedik. 2007-ben 2,4 millió dollárt (516 millió forint) kértek el egy 30 másodperces reklámhelyért. 2011-ben már 3,1 millióba (660 millió Ft) került fél perc, idén pedig a mérkőzésen belüli időzítéstől függően akár 3,8 millió dollárért (817 millió forint) értékesítette reklámhelyeit a közvetítő CBS. Ahogy az lenni szokott, idén is korán elfogyott minden hely.

Az autóipar hagyományosan az első számú ügyfele a Super Bowlnak, ez tavalyelőtt (nyilván az iparágat sújtó válság utáni restauráción felbuzdulva) minden korábbi mértéket felül múlt, 2011-ben 77,5 millió dollárt fizettek be a tévés kasszába a márkák. Hogy ez a rettentő sok pénz kifizetődik-e valaha, arról évek óta megoszlanak a vélemények. A General Motors szerint például nem, ezért a csoport tüntetőleg távol maradt a nagy estétől – a döntésben nyilván a konszern szomorú gazdasági helyzete is szerepet játszott.

Az idei évben február 3-án, vasárnap, keleti idő szerint este 6.30-kor (Magyarországon ma hajnalban fél egytől) rendezték a Super Bowlt. Alább összegyűjtöttük ennek jelentős autós reklámfilmjeit, amelyek ufókat, robotokat, csajokat, csajokat és csajokat dolgoznak fel. Rangsort nem állítunk köztük, jó szórakozást. Annyit azonban megjegyeznénk, hogy az előzetesek sokszor fantáziadúsabbak, merészebbek, és tagadhatatlanul szexibbek voltak.

Abarth – Topless 500, az évad legmerészebb reklámja. Ha ez nem adja el az autót, semmi.

Audi – Éretlenségi bankett. Aki mer, az kaphat ugyan, de nyer.

Dodge – RAM pick-up (egy farmereket dicsőítő, legendás beszédet használ fel)

Fiat – Több hely, több lehetőség. Az 500L köré számos filmet kreáltak, a mediterrán erotika egyikből sem hiányzik.

Hyundai – Ne becsüld le a kicsiket. A film felértékeli a „foci-anyu autók” ázsióját.

Hyundai – Mert minden család megérdemel egy saját zenekart

Hyundai – És még egy film a koreaiaktól, amely a turbómotor előnyeit illusztrálja

Jeep – Hazafias történet, amely még sok vihart fog kavarni odaát

Kia – Hogyan lesznek a gyerekek? Hangvezérléssel a kellemetlen pillanatok ellen

Kia – A végzet high-tech asszonyai

Lincoln – Twitter-alapú történet

Mercedes-Benz – Látványos, csábító előzetes után viszonylag visszafogott, ám annál nagyobb költségvetésű filmmel mutatkozott be a Mercedes

Volkswagen – Rasta boldogság a Beetle-ben

Toyota

Az idei Super Bowl-t egyébként a Baltimore Ravens játszotta a San Francisco 49ers ellen. A különlegesen izgalmas összecsapást félórás áramszünet szakította félbe. Részletek és végeredmény a Sport24 írásában.