A szokásosnál is téliesebb időjárási körülmények között rajtoló rali-világbajnokság nem kegyelmez a résztvevőknek. Az alattomos franciaországi körülmények után a hétvégi Svéd-rali sem lesz egy könnyű vasárnapi kocsikázás. Egy a különbség. A skandináv rali mindig is egy klasszikus téli verseny volt szegecses gumikkal nagyon gyors és látványos gyorsasági szakaszokon.
Ezért is indul a versenyen Sebastien Loeb, aki 2013-ban már csak négy futamon vesz rész. Bár a Svéd-rali elsősorban az északi versenyzőknek fekszik a francia bajnok már nyert itt, de nem erőből. Most arra készül, hogy így tegye meg.
„Ez kétségkívül nem egyike azon raliknak, ahol nagyon sikeres lettem volna az elmúlt években, de pont ezért szeretek itt versenyezni. Itt vagyok még egyszer utoljára, hogy stílusosan távozzak!” – szögezte le a kilencszeres világbajnok.
A Svéd-ralin a helyi hős Stig Blomqvist, a 70-es és 80-as évek emblematikus figurája tartja a rekordot hét győzelemmel.
Az itt általános mínusz 20-30°C fokos hőmérséklet nagyon komoly előkészületeket kíván meg a csapatoktól. Ilyen jeges körülmények között soha nem kérdés, hogy milyen abroncsot válasszanak a csapatok: a szegecses gumik elég tapadást adnak ahhoz, hogy 115 km/órás átlagsebességet érjenek el.
2012-ben a Jari-Matti Latvalának, sikerült megszereznie a győztes trófeát, a finn bizonyosan szeretne jó eredménnyel távozni, azt követően, hogy első VW-s versenyén – Monte Carlóban – összetörte a Polo WRC-t.
„Szeretek havon vezetni és mindig is élveztem a Svéd Ralit. Remélem dobogós helyekért küzdhetek a hétvégén, mert az fantasztikus lenne. Azonban realisztikusnak kell maradnunk és nem szabad túl nagy nyomás alá helyezni magunkat” – szögezte le Latvala.
Tavaly a citroënes színekben versenyző Mikko Hirvonen ért célba másodikként, míg a bronzérmes Mads Östberggé lett. Utóbbi kettő idén is favoritként érkezhet az északi versenyre, mint csapataik elsőszámú versenyzői.
A Fordot 2006 óta nem sikerült legyőzni Svédországban, Ödsberg mellett, Jevgenyij Novikov, Thierry Neuville és a megbetegedett Nasszer Al-Attiyah helyére beugró Matthew Wilson vezeti a Qatar M-Sport csapatban futó Fiestákat. Mellettük érdemes lesz figyelni Juho Hanninenre is, a finn pilóta is bérelt egy Fiesta WRC-t a futamra.
A raliról
A rali központja, ezúttal is, mint mindig, Svédország közepén, Karlstad városában, Varmland és Dalarna tartományban lesz. A versenyt már régebben egy kicsit északabbra helyezték (ahol biztosan van hó), s ez a döntés bizonyára idén is kifizetődik.
A mezőny átlátogat Norvégiába is vasárnap, de az utolsó szakasz, a külön pontokért zajló Torsby szakaszra visszatér Svédországba. A szervizparkot a főhadiszállástól 85 km-re, a Hagfors reptéren rendezik be idén is, ahol a rajongók a rali alatt többször is megcsodálhatják az autókat közvetlen közelről. A rali programjában 22 gyorsasági szerepel, amelyek összesen 339 gyorsasági kilométert tesznek ki.
Az elmúlt évek győztesei:
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 M Hirvonen (Ford)
2010 M Hirvonen (Ford)
2008 J-M Latvala (Ford)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru Impreza)
2004 S Loeb (Citroën Xsara)
A világbajnokság állása a Monte-Carlo-rali után:
1. Sebastien Loeb Citroën WRT 25 pont
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport 18 pont
3. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen WRT 15 pont
4. Mikko Hirvonen Citroën WRT 12 pont
5. Bryan Bouffier Bryan Bouffier Team 10 pont
6. Mads Östberg Qatar M-Sport WRT 8 pont
7. Martin Prokop JIPOCAR Czech National Team 6 pont
8. Sepp Wiegand Škoda Auto Deutschland 4 pont
9. Olivier Burri Olivier Burri Team 2 pont
10. Michal Kosciuszko Lotos WRC Team 1 pont